5 نوشیدنی سالم و خوش طعم که می توانید جایگزین آب کنید

به گزارش دوست داشتنی ها، تقریبا 60 درصد وزن بدن از آب تشکیل شده است. ما به وسیله عرق کردن، دفع ادرار و حتی تنفس اندازهی آب از دست می دهیم. از این رو، باید با نوشیدن مایعات مناسب به جبران آب از دست رفته یاری کنیم. اندازه مایعات مورد احتیاج بدن بسته به مقدار فعالیت، شرایط سلامتی و آب و هوای محل زندگی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

5 نوشیدنی سالم و خوش طعم که می توانید جایگزین آب کنید

هیدراته نگه داشتن بدن با مصرف برترین نوشیدنی در دسترس به تنظیم دمای بدن یاری می نماید، مواد مغذی را به سلول ها می رساند، باعث می گردد اندام ها به درستی کار نمایند، احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می دهد و حتی کیفیت خواب و خلق و خو را بهبود می بخشد.

نوشیدن مایعات بعد از ورزش هم مهم است، چون بدن در حین تمرین با عرق کردن مقدار زیادی از آب خود را از دست می دهد. مصرف یک نوشیدنی مناسب بعد از تمرین نه تنها در جبران مایعات از دست رفته موثر است، بلکه عملکرد طبیعی بدن را حفظ نموده و به ریکاوری عضلات یاری می نماید. در ادامه، تعدادی از برترین انواع نوشیدنی را به شما معرفی خواهیم کرد.

برترین نوشیدنی برای سلامتی و تامین آب بدن چیست؟

همه ما می دانیم که هیدراته ماندن به یک زندگی فعال و سالم منجر می گردد و کم آبی بدن مشکلاتی مثل سردرد و خستگی را در پی دارد. بیشتر افراد هنگامی که تشنه هستند از آب استفاده می نمایند که گزینه مناسبی است. اما برخی از مردم طعم آب را دوست ندارند یا می خواهند انتخاب های بیشتری داشته باشند.

آب تنها نوشیدنی ای نیست که می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن و جبران آب از دست رفته در حین تمرین یاری کند. مایعاتی که در طول روز مصرف می کنید، می توانند بسیار متنوع و خوش طعم باشند. وقتی برای حفظ سلامتی به نوشیدن مایعات احتیاج دارید، توصیه می کنیم به جزء آب، گزینه های زیر را هم امتحان کنید.

1. شیر گاو

آیا می دانستید که 90 درصد شیر از آب تشکیل شده است؟ این باعث می گردد که شیر یک منبع عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن باشد. شیر بعلاوه حاوی پتاسیم است، الکترولیتی که برای هیدراتاسیون (آبرسانی) و حفظ عملکرد عضلات اهمیت زیادی دارد. به همین علت است که گاهی اوقات هیچ چیز مانند یک لیوان شیر نمی تواند تشنگی شما را برطرف کند.

شیر علاوه بر تامین آب بدن، حاوی 13 ماده مغذی لازم است، مانند: کلسیم (مفید برای سلامت استخوان ها)، سلنیوم (یک آنتی اکسیدان قوی)، ویتامین های گروه B و مقداری پروتئین.

کربوهیدرات ها، پروتئین ها و الکترولیت های شیر می توانند به ویژه بعد از تمرین در تامین آب مورد احتیاج بدن موثر باشند. هنگامی که هدف شما پر کردن ذخایر بدن و ریکاوری است، شیر می تواند مایعات و بعلاوه مواد مغذی مورد احتیاج برای ریکاوری عضلات را فراهم کند.

اگر یک جلسه تمرین طولانی را پشت سر گذاشتید یا مدت زیادی را زیر نور آفتاب سپری کردید، شیر شکلات هم می تواند برترین نوشیدنی برای شما باشد. فقط توجه داشته باشید که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. چرا که شیر شکلات در مقایسه با شیر معمولی حاوی قند بیشتری است.

2. اسموتی

اسموتی هایی که با شیر، ماست یونانی، میوه و حتی سبزیجات تهیه می شوند، در حقیقت منابع متنوعی از آب را برای شما فراهم می نمایند. از آنجا که شیر مواد مغذی زیادی دارد، یک ماده عالی برای تهیه اسموتی محسوب می گردد.

همچون شیر، میوه ها و سبزیجات هم دارای مقدار زیادی آب هستند و به هیدراته نگه داشتن بدن یاری می نمایند. علاوه بر این، مقدار زیادی ماده مغذی و آنتی اکسیدان در اختیار بدن قرار می دهند. خرما، توت فرنگی و موز همگی سرشار از پتاسیم هستند و به کنترل فشار خون یاری می نمایند. اسفناج، کرفس و کاهو هم گزینه های مناسب دیگری هستند که می توانید از آن ها برای تهیه اسموتی بهره ببرید.

3. آب هندوانه

هندوانه یک انتخاب غذایی بسیار عالی برای تامین آب بدن است، چون 92 درصد آب دارد. همواره می توانید این میوه را همان طور که هست میل کنید. اما اگر برای روزهای گرم تابستان در پی برترین نوشیدنی هستید، بهتر است آن را با یخ، آب و کمی آب لیموترش مخلوط کنید. هندوانه منبع عالی لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که در میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ یافت می گردد و تحقیقات نشان داده اند که به کاهش فشار خون و پیشگیری از سرطان یاری می نماید.

4. آب خیار

از آب خیار می توان به عنوان برترین نوشیدنی برای هیدراته نگه داشتن بدن نام برد. چرا که 96 درصد وزن آن از آب تشکیل شده است. به عبارت دیگر، بالاترین مقدار آب را در بین سایر غذاها دارد. خیار بسیار کم کالری است و به همین علت می تواند برترین نوشینی برای لاغری باشد.

5. نوشیدنی های ورزشی

اگر ورزشکار هستید، فعالیت سنگین انجام می دهید یا در خارج از خانه کار می کنید، نوشیدنی های ورزشی می توانند منبع خوبی برای تامین آب بدنتان باشند. این محصولات مقداری سدیم و پتاسیم در اختیار بدن قرار می دهند که الکترولیت های اصلی از دست رفته به وسیله تعریق هستند.

الکترولیت ها به انتقال آب و مواد مغذی به قسمت های مختلف بدن یاری می نمایند و در عین حال در حفظ تعادل مایعات در سلول های بدن نقش دارند. نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت می توانند آنچه را که در طول تمرین از دست می دهید جبران نمایند و بدن شما را هیدراته نگه دارند.

علاوه بر این، نوشیدنی های ورزشی حاوی کربوهیدرات هایی هستند که برای تمرین های طولانی (بیش از 90 دقیقه) ضروری به شمار می روند. اگر انرژی زیادی مصرف نمی کنید اما زیاد عرق می کنید، یک نوشیدنی ورزشی کم کالری انتخاب کنید که همچنان حاوی الکترولیت باشد.

نکته مهمی که باید هنگام خرید نوشیدنی ورزشی به آن توجه کنید، مقدار قند افزوده شده به آن است. هر چقدر مصرف قند کمتر باشد، برای سلامتی بهتر است. به علاوه، توصیه می گردد برچسب محصول را به دقت بخوانید و مراقب مواد مصنوعی موجود در آن باشید. چون وجود مواد شیمیایی و رنگ ها برای سلامتی شما ایدئال نیست.

کلام پایانی

مصرف مایعات برای همه گروه های سنی مهم است. اما آمارهای موجود نشان می دهد که بسیاری از افراد، از جمله بچه ها، مقادیر توصیه شده را دریافت نمی نمایند. متاسفانه، حتی کم آبی خفیف می تواند شما را از نظر روحی و جسمی تحت تاثیر قرار دهد. اگر در پی جایگزین مناسبی برای آب هستید، می توانید نوشیدنی های معرفی شده در این مقاله را امتحان نموده و از آن ها به جای بخشی از آب مصرفی خود بهره ببرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: thehealthy, realsimple

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1502

به "5 نوشیدنی سالم و خوش طعم که می توانید جایگزین آب کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نوشیدنی سالم و خوش طعم که می توانید جایگزین آب کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید