مدت زمان مسری بودن برونشیت

به گزارش دوست داشتنی ها، برونشیت می تواند به دلایل مختلفی همانند عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی، کشیدن سیگار، قرار گرفتن در معرض دود و غیره ایجاد گردد. از آنجا که بعضی از موارد برونشیت مسری می باشند، ضرورت دارد که در مورد این بیماری

مدت زمان مسری بودن برونشیت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

برونشیت می تواند به دلایل مختلفی همانند عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی، کشیدن سیگار، قرار گرفتن در معرض دود و غیره ایجاد شود. از آنجا که بعضی از موارد برونشیت مسری می باشند، ضرورت دارد که در مورد این بیماری تنفسی اطلاعاتی داشته باشید.

تمام انواع برونشیت، مسری نمی باشند. این بیماری تنها در صورتی که ناشی از عفونت ویروسی و یا باکتریایی باشد، مسری خواهد بود. موارد برونشیت حاد معمولاً مسری می باشند.

برونشیت یک بیماری تنفسی است که با التهاب برونش و یا انشعاباتی از نای به دلیل وجود ویروس یا باکتری معین می شود. برونشیت مزمن نوعی از بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) است. این بیماری می تواند افراد را از هر گروه سنی تحت تأثیر قرار دهد.

آیا برونشیت مسری است؟

پاسخ آن بله و خیر است! تنها نوعی از برونشیت که ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی است مسری می باشد. تنها چند مورد از برونشیت حاد مسری بوده و انواع مزمن آن اینطور نیستند. بنابراین، لازم است که به منظور معین مسری بودن و نبودن آن، دلیل این بیماری را پیدا کنیم. برونشیت حاد به دلیل عفونت ویروسی و یا باکتریایی بوجود می آید. در صورتی فردی سالم دچار این بیماری می شود که در تماس با مایعات بدنی شخص مبتلا به آن قرار گیرد. در مقابل، برونشیت مزمن معمولاً به دلیل کشیدن دخانیات و دیگر دلایل بوده و در نتیجه، مسری نمی باشد. برونشیت آسمی مزمن مسری نیست.

دوره مسری بودن برونشیت چگونه است؟

برونشیت تا زمانی که علائم آن قابل مشاهده باشند مسری است. لازم است که در صورت مشاهده هرگونه علامت و نشانه ای درمان فوری بر روی آن انجام شود. گرچه با مصرف داروهای آنتی بیوتیک، مخاط روشن و رفع شده و علائم کاهش می یابند، اما برونشیت می تواند تا زمانی مسری باشد که علائم دیده می شوند. با این حال، به این دلیل که حداکثر موارد ناشی از عفونت ویروسی می باشند، همواره درمان با آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار نمی گیرد.

آیا برونشیت در بچه ها مسری است؟

بچه ها و افراد مسن نسبت به افراد متعلق به گروه های سنی دیگر، بیشتر مستعد ابتلا به برونشیت حاد می باشند. برونشیت در بچه ها بسیار شایع بوده و از اینرو والدین بایستی بسیار مراقب بوده و در صورت مشاهده هرگونه علامتی به پزشک مراجعه کنند.

پس از مصرف داروهای آنتی بیوتیک، برونشیت تا چه مدت مسری خواهد بود؟

داروهای آنتی بیوتیک جهت درمان موارد باکتریایی برونشیت تجویز می شوند. پس از مصرف آنتی بیوتیک، عفونت معمولاً ظرف 7 تا 8 روز به طور کامل فروکش می نماید. اما آنتی بیوتیکها در مقابل عفونت ویروسی و موارد برونشیت مزمن بی اثر می باشند. در موارد خفیف، عفونت به خودی خود از بین می رود. به محض فروکش نمودن علائم به طور کامل، پس از تکمیل دوره آنتی بیوتیک، برونشیت دیگر مسری نخواهد بود.

اینها سئوالاتی بوده که در مورد برونشیت پرسیده می شوند. در این بخش اطلاعاتی با جزئیات بیشتر را در مورد این بیماری، علل، علائم و شیوه های درمانی و اقدامات پیشگیرانه در اختیارتان قرار می دهیم.

برونشیت چیست

علل

از آنجا که غشاءهای داخلی برونش ها یا نایژه ها عفونی و یا ملتهب می شوند، ترشح بیش از حدی از مخاط وجود داشته که می تواند مجراها را مسدود سازد. برونشیت حاد در اثر ویروس و یا باکتری بوجود می آید. 90% موارد حاد به دلیل عفونت ویروسی می باشند. ویروس آنفولانزا، رینوویروس یا ویروس سرماخوردگی و ویروس سن سی شیال تنفسی (RSV)، ویروس هایی هستند که موجب بروز برونشیت می شوند. در حالی که، برونشیت باکتریایی به دلیل استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک)، مایکوپلاسما، و غیره بوجود می آید. استرپتوکوک پنومونیه معمولاً موجب بروز برونشیت باکتریایی ممتد یا طولانی می شود.

از سوی دیگر، برونشیت مزمن می تواند در پی یک التهاب قدیمی یا عفونت راه های هوایی یا برونش ها ایجاد شود. عواملی مانند، کشیدن سیگار، قرار گرفتن مداوم در معرض آلاینده های صنعتی، و هوای سرد می توانند منجر به بروز برونشیت مزمن گردند. بایستی به خاطر داشته باشید که دود غیر مستقیم (که به فردی غیر سیگاری اشاره داشته که در جایی حضور دارد که افرادی در حال کشیدن سیگار می باشند) هم یکی از علل مهم بروز برونشیت مزمن است.

--

 علائم

یکی از متمایزترین نشانه های برونشیت سرفه کردن هایی است که خلط غلیظ و زرد رنگ بیش از حدی را فراوری می نماید. علائم دیگر آن عبارتند از:

گلو درد

تب خفیف

تنگی نفس

خس خس سینه

سردرد

سرفه و متعاقب آن درد قفسه سینه

لرز

خستگی

آبریزش بینی --

 درمان

در صورتی که هریک از علائم فوق الذکر را مشاهده نمودید، بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید. گرفتن اشعه ایکس از قفسه سینه به تشخیص برونشیت در افراد یاری می نماید. درمان آن بسته به نوع و دلیل اصلی برونشیت تفاوت می نماید. در صورتی که عفونت به دلیل باکتری باشد، آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به طور مشابه، داشتن استراحت مطلق، نوشیدن مایعات فراوان و استفاده از مولدهای بخار ساز می تواند به درمان سریع موارد ویروسی یاری کند. پزشک داروهایی را به منظور درمان علائم دیگر همراه با آن مانند سرفه، تب، لرز و غیره تجویز خواهد نمود. از سوی دیگر، درمان برونشیت مزمن شامل استفاده از برونکودیلاتورها یا داروهای گشاد کننده برونش (Bronchodilators)، دارو، استروئیدها، درمان های مختلف و غیره است.

--

 پیشگیری

همانگونه که متوجه شدیم برونشیت مسری است، عاقلانه است که اقدامات پیشگیرانه را به منظور جلوگیری از بروز آن در پیش گیریم.

واکسیناسیون برترین روش پیشگیری از برونشیت است.

از آنجا که این عفونت مسری است، توصیه می شود که از افراد مبتلا به هرگونه اختلال تنفسی دوری کنید.

بعلاوه توصیه می شود که از استفاده مشترک از وسایل شخصی روزانه مانند حوله، مسواک و غیره، غذا یا لباس با افراد مبتلا به هرگونه بیماری تنفسی خودداری نمایید.

کشیدن سیگار را ترک نموده و سعی نمایید قرار گرفتن در معرض محرکهای صنعتی، دود غیر مستقیم و غیره به منظور اجتناب از ابتلاء به برونشیت مزمن را کاهش دهید.

در نهایت، پیروی از روش های ابتدائی بهداشت و نظافت مانند شستن دستها، استفاده از مواد ضد عفونی کننده دست و غیره به جلوگیری از بروز عفونتهای ویروسی تا حد زیادی یاری می نماید.

--

برونشیت یک اختلال جدی تنفسی است و از اینرو، تشخیص و درمان به موقع آن لازم است. در آخر، این پند و سخن حکیمانه را به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است! بنابراین پیروی از اقدامات پیشگیرانه فوق الذکر می تواند به جلوگیری از بروز بیماری تا حد زیادی یاری کند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1071

به "مدت زمان مسری بودن برونشیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدت زمان مسری بودن برونشیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید