روز جهانی گردشگری گرامی باد ، برو سفر، پول بر می گرده، زمان نه !!

به گزارش دوست داشتنی ها، از سال 1980، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، روز 27 سپتامبر مصادف با 5 مهر را به نام روز جهانی گردشگری یا روز جهانی جهانگردی خواند تا با جشن گرفتن این روز در هر سال، نقطه عطفی در رونق این صنعت ارزشمند به وجود آمده و مردم جهان، آن را بیشتر جدی بگیرند. سال 2017 از سوی این سازمان با عنوان سال جهانی گردشگری پایدار: ابزار توسعه نامیده شده. بنابراین با خبرنگاران همراه باشید تا با این مفاهیم، بیشتر آشنا شوید.

روز جهانی گردشگری گرامی باد ، برو سفر، پول بر می گرده، زمان نه !!

مفهوم گردشگر یا گردشگر

از دید سازمان ملل، گردشگر یا گردشگر، کسی است که به قصدی جز کار، محل اقامت خود را ترک نموده و مدت اقامتش در شهر یا کشوری دیگر، حداقل247 ساعت و حداکثر سه ماه باشد و طبعا گردشگری یا گردشگری نیز به عمل سفر به شهر یا کشور دیگری می گویند که با هدفی غیر از هدف کاری باشد. گردشگری، انواع مختلف داشته که بعضی از آن ها عبارتند از: گردشگری انبوه، گردشگری فرهنگی، گردشگری سلامت یا درمانی، هنری، تاریخی، تفریحی، دریایی، طبیعت گردی، ورزشی و.... که هرکدام تعاریف خاص خودشان را دارند.

گردشگری پایدار چیست؟؟

تعریف گردشگری پایدار از دید سازمان جهانی گردشگری اینگونه است: گردشگری ای پایدار است که همزمان با حفظ و افزایش فرصتها برای آینده نیازهای منطقه ها میزبان و گردشگران حاضر در آن منطقه را فراهم کند. درواقع مدیریت منابع و توسعه گردشگری باید بصورتی انجام گیرد که در کنار تأمین نیازهای مالی، اجتماعی و زیباشناختی تمامیت فرهنگی، فرایندهای ضروری زیست محیطی، تنوع زیستی و سیستمهای بقا حفظ گردند.

گردشگری با حال و هوای امروز

یکی از مهم ترین نکاتی که امروزه به وسیله مسئولین، فعالین زیست محیطی و بسیاری از دلسوزان این عرصه در ارتباط با گردشگری به مردم توصیه می گردد، رعایت موارد مربوط به پاکیزگی محیط زیست و حفظ طبیعت و همینطور آثار تاریخی جای جای جهان حین سفر می باشد. به طوری که در میان مرامنامه هایی که در بین گردشگران و یا به قولی بکپکرها و هیچهایکرها (برای آشنایی با این لغت، به مقالات هیچهایک | آموزش اصول هیچهایک یا رایگان سواری برای سفر مقرون به صرفه، هیچهایک چیست | راهنمای هیچهایک در ایران و آشنایی کامل با لغت هیچهایک از زبان مملیکا مراجعه نمایید)، دست به دست می گردد، این نکته به کرات دیده می گردد که ما چیزی در طبیعت جا نمی گذاریم و چیزی هم از آن بر نمی داریم. تنها چیزی که می گردد از طبیعت با خ.د به همراه برد، زباله هایی است که ممکن است از قبل در آنجا ریخته شده باشد.

شعار سازمان گردشگری در سال های متفاوت

در سال هایی که گذشت، هر سال، یک شعار مخصوص در راستای گردشگری داشت و یک کشور نیز میزبان این برناهم بود. شعار سال 2017 همانطور که گفته شد، گردشگری پایدار: ابزار توسعهمی باشد و میزبان سال جاری، همه ملت ها معرفی شده اند، اما شعار و میزبان سال های پیش در روز جهانی گردشگری یا روز جهانی گردشگری، بدینگونه بود:

سال/ کشور میزبان/ شعار

2016 /تایلند/ گردشگری برای همه

2015 /اسپانیا /یک میلیار گردشگر، یک میلیارد فرصت

2014 /مکزیک/ گردشگری و توسعه جامعه

2013 /مالدیو /گردشگری و آب؛ حفاظت از آینده مشترک

2012 /اسپانیا /گردشگری و انرژی پایدار

2011 /مصر/ اتصال فرهنگ ها

2010 /چین /گردشگری و تنوع زیستی

2009 /غنا/ گردشگری؛ بزرگداشت تنوع

2008 پرو/ گردشگری؛ پاسخگویی به چالش/ تغییر آب و هوا

2007/ سری لانکا/ گردشگری درها را به روی زنان باز می نماید

2006 /پرتغال/ گردشگری غنی می گردد

برو سفر، پول بر می گرده، زمان نه !!

یکی از اتفاق های خوبی که در سال های اخیر به خصوص در کشورمان روی داده، ترویج فرهنگ گردشگری و تشویق مردم به این کار است. در این راستا شعارهایی از این قبیل در بین مردم رواج پیدا نموده: برو سفر، پول بر می گرده، زمان نه !! یا تنها یک بار زندگی می کنیم، اما اگر به سفر برویم و جهان را ببینیم، همان یک بار نیز راضی کننده است و.... به هارحال امیدواریم که روز 27 سپتامبر که به عنوان روز جهانی گردشگری یا روز جهانی گردشگری نام گذاری شده، تنها یک سعار نباشد و در همه جهان، کوشش هایی جدی برای توسعه پردشگری پایدار و پاک انجام گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1437

به "روز جهانی گردشگری گرامی باد ، برو سفر، پول بر می گرده، زمان نه !!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی گردشگری گرامی باد ، برو سفر، پول بر می گرده، زمان نه !!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید