شروع غربالگری تنبلی چشم بچه ها از اردیبهشت ماه

به گزارش دوست داشتنی ها، معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از شناسایی حدود 3000 نوزاد با اختلالات شنوایی اطلاع داد و گفت: غربالگری برای شناسایی بیماری تنبلی چشم در سال 1401 از اردیبهشت ماه شروع می گردد.

شروع غربالگری تنبلی چشم بچه ها از اردیبهشت ماه

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره غربالگری شنوایی گفت: در سال 1400 حدود 900 هزار نوزاد شامل 88 درصد نوزادان متولد شده در طرح غربالگری شنوایی مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: حدود سه هزار کودک شناسایی شده اند که دچار مسائل اختلالات شنوایی بودند و این نوزادان برای تشخیص دقیق تر و اقدامات مداخله ای به مراکز درمانی ارجاع داده شدند. برنامه غربالگری شنوایی در سال 1401 نیز مانند سنوات گذشته ادامه دارد و امیدواریم با فروکش کردن بیماری کرونا بتوانیم پوشش مان را از 88 درصد هم بالاتر ببریم.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور توضیح داد: در حال حاضر نیز با همین اندازه 88 درصد جزو کشور های با عملکرد عالی هستیم. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی کشور هایی که در زمینه غربالگری شنوایی بیش از 85 درصد غربالگری داشته باشند، جزو عملکرد عالی محسوب می شوند.

صفاری فرد درباره غربالگری تنبلی چشم گفت: برنامه غربالگری تنبلی چشم نیز به این صورت بود که از آبان ماه برنامه ما شروع می شد، اما از زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، در سال 99 به علت محدودیت هایی که وجود داشت غربالگری تنبلی چشم را از تیرماه شروع کردیم و در سال 1400 نیز از اردیبهشت ماه کار غربالگری تنبلی چشم شروع شد، در سال 1401 نیز از ابتدای اردیبهشت ماه برنامه غربالگری را شروع خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم پوشش مان را در این زمینه بالاتر ببریم.

وی ادامه داد: در سال های 1399 و 1400 به علت اینکه درگیر کرونا بودیم به ویژه در سال 1400 تعداد ماه هایی که از نظر بیماری کرونا در شرایط قرمز بود، زیاد بود و 6 ماهه ابتدای سال بیشتر استان های کشور در شرایط قرمز قرار داشتند بنابراین ما کوشش کردیم تا به برشی که در این زمینه اعلام نموده بودیم، برسیم.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: با پیگیری هایی که انجام شد از برشی که برای این موضوع در نظر گرفته بودیم فراتر رفتیم و در سال 1400 برای حدود 2 میلیون و 700 هزار کودک غربالگری تنبلی چشم را انجام دادیم در صورتی که شاخص و برشی که در این خصوص مشخص نموده بودیم 2 میلیون و 400 هزار نفر بود.

صفاری فرد یادآور شد: در برنامه غربالگری تنبلی چشم در بچه ها 19 هزار و 332 کودک شناسایی شدند که دارای اختلال بینایی بودند این بچه ها به اپتومتریست ها ارجاع داده می شوند و بعد از تشخیص دقیق در صورتی که احتیاج به درمان های بیشتر و یا جراحی داشته باشند به چشم پزشک مراجعه می نمایند. در برنامه غربالگری تنبلی چشم حدود 2 هزار اپتومتریست و 350 چشم پزشک با ما همکاری می نمایند و مواردی که دارای اختلال هستند و شناسایی می شوند ابتدا به اپتومتریست و بعد از آن به چشم پزشک ارجاع داده می شوند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به گفته وی، حدود 7500 پایگاه برای غربالگری تنبلی چشم در کل کشور وجود دارد که حدود 6 هزار پایگاه به صورت سیار است و حدود یک هزار و 500 پایگاه نیز به صورت دائمی خدمات ارائه می دهند.

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: غربالگری بینایی یکی از برنامه های پیروز سازمان است که از سال 75 تا به امروز در کشور اجرا می گردد و توانستیم از این طریق بسیاری از اختلالات بینایی را که می توانست منجر به معلولیت شوند؛ به موقع شناسایی و برای درمان آن اقدام کنیم. البته در برنامه غربالگری خدمات حمایتی از جمله یاری هزینه عینک، یاری هزینه جراحی از سوی سازمان ارائه می گردد. بعلاوه یاری هزینه کاشت حلزون و تأمین سمعک نیز به خانواده هایی که دارای بچه های با مشکل شنوایی بوده و در غربالگری ها شناسایی می شوند ارائه می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1303

به "شروع غربالگری تنبلی چشم بچه ها از اردیبهشت ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع غربالگری تنبلی چشم بچه ها از اردیبهشت ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید