آنالیز بلند مدت گلکسی S22 اولترا؛ آیا این گوشی هنوز ارزش خرید دارد؟آنالیز بلندمدت گلکسی S22 اولترا

به گزارش دوست داشتنی ها، گلکسی S22 اولترا یکی از برترین گوشی های سامسونگ بود که در سال 2022 و به عنوان برترین پرچم دار این شرکت رونمایی و راهی بازار شد. اما حالا بعد از گذشت 1 سال می خواهیم ببینیم آیا این گوشی همچنان ارزش خرید دارد یا خیر.

آنالیز بلند مدت گلکسی S22 اولترا؛ آیا این گوشی هنوز ارزش خرید دارد؟آنالیز بلندمدت گلکسی S22 اولترا

آنالیز بلندمدت گلکسی S22 اولترا

جدول مشخصات فنی

تاریخ رونمایی و عرضه9 فوریه 2022 (20 بهمن 1400) - 25 فوریه 2022 (6 اسفند 1400)
ابعاد و وزن8.9 × 77.9 × 163.3 میلی متر / 228 گرم
کیفیت ساخت و استاندارد مقاومتیپنل پشت از جنس گوریلا گلس ویکتوس پلاس، فریم آلومینیومی - IP68 با مقاومت در برابر نفوذ آب به داخل تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه
نوع نمایشگرDynamic AMOLED 2X با رفرش ریت 120 هرتز - +HDR10
مقدار و ابعاد صفحه6.8 اینچی با ابعاد 114.7 سانتی متر مربع - 90.2٪ نسبت صفحه به بدنه
وضوح تصویر1440 × 3088 پیکسل - 500 پیکسل در هر اینچ
محافظ صفحهگوریلا گلس ویکتوس پلاس
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 12 / One UI 4 - امکان دریافت اندروید 16
تراشهاسنپدراگون 8 نسل 4 - اگزینوس 2200
تعداد هسته

هشت هسته ای، 1×2.8 GHz Cortex-X2 و 3×2.50 GHz Cortex-A710 و 4×1.8 GHz Cortex-A510

هشته هسته ای، 1×3.0 GHz Cortex-X2 و 3×2.50 GHz Cortex-A710 و 4×1.8 GHz Cortex-A510

گرافیک

آدرنو 730

Xclipse 920

ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی128/8، 256/12، 512/12، 12/1TB گیگابایت - حافظه داخلی از نوع UFS 3.1
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیندارد
دوربین اصلی108 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 و پشتیبانی از لرزشگیر اتوماتیک - سیستم فوکوس اتوماتیک لیزری
دوربین دوم10 مگاپیکسلی تله فوتو با گگرددگی دیافراگم f/4.9 با امکان زوم 10 برابری اپتیکال
دوربین سوم10 مگاپیکسلی تله فوتو با گگرددگی دیافراگم f/2.4 با امکان زوم 3 برابری اپتیکال
دوربین چهارم12 مگاپیکسلی فوق عریض با زاویه دید 120 درجه، پشتیبانی از لرزشگیر Super Steady و فوکوس اتوماتیک
کیفیت فیلم برداری8K@24 و 4K@30/60 و 1080p@30/60/240 و 720p@960
دوربین سلفی40 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - پشتیبانی از تماس ویدیویی دوگانه
کیفیت فیلم برداری4K@30/60 و 1080p@30
بلندگوی استریودارد
جک 3.5 میلی متری هدفونندارد
قابلیت های خاصحسگر اثر انگشت اولتراسونیک زیر نمایشگر، سامسونگ دکس، سامسونگ دکس بی سیم، پشتیبانی از فناوری شارژ بی سیم با سرعت 15 وات، پشتیبانی از شارژ معکوس 4.5 وات
باتری5000 میلی آمپر ساعت
شارژرشارژر 45 واتی با پشتیبانی از استاندارد پاور دلیوری
رنگ بندیمشکی، سفید، سبز، قرمز، آبی، بنفش
قیمتبین 40 تا 50 میلیون تومان

نگاهی کلی به گلکسی S22 اولترا

گلکسی S22 اولترا یک گوشی بسیار قدرتمند و باکیفیت است که می تواند احتیاج سنگین کاربران را به برترین شکل ممکن رفع کند. این گوشی اوایل سال گذشته میلادی رونمایی و راهی بازار شد و حتی حالا که تقریبا بیش از یک سال از عمر آن می گذرد، از خیلی جهات نظیر نمایشگر، دوربین، قدرت پردازشی، کیفیت ساخت و… حرف های زیادی برای گفتن دارد.

اما برای اینکه یک گوشی خوب و قدرتمند بخرید، حتما نباید در پی یک محصول با امکانات خوب باشید، بلکه قیمت و ارزش خرید آن در مقایسه با سایر گوشی های موجود درون بازار هم ملاک بسیار مهمی است که باید به آن توجه گردد. خصوصا در هنگام خرید گلکسی S22 اولترا که اصلا یک گوشی مقرون به صرفه قیمت به حساب نمی آید.

گلکسی S22 اولترا همانطور که در جدول مشخصات مشاهده کردید، پر از امکانات خوب و کاربردی است. باتری 5000 میلی آمپر ساعتی آن می تواند ساعت ها در انجام کارهای مختلف شما را همراهی کند، دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی آن در مقایسه با قبل کیفیت بیشتری پیدا نموده و هنوز هم یکی از برترین هاست، دو دوربین تله فوتو دارد که به شما اجازه می هد با اندازه زوم 3 و 10 برابری اپتیکال به عکاسی از سوژه هایی بپردازید که در فواصل بسیار دوری قرار دارند بدون اینکه ذره ای از کیفیت تصاویر کاسته گردد، دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی آنقدر در زمینه عکاسی خوب عمل می نماید که شما را از خرید هر گوشی دیگری بی احتیاج می نماید، نمایشگر گلکسی S22 اولترا فوق العاده روشن، باکیفیت، نرم و روان است به گونه ای که کار کردن با آن بسیار مجذوب نماینده و تماشای محتوا درون آن هم کار فوق العاده لذت بخشی خواهد بود.

بسیار سخت است بتوان پکیجی را به این کاملی در یک گوشی هوشمند پیدا کرد اما همانطور که گفته شده، S22 اولترا همچنان یک گوشی فوق العاده گران قیمت در بازار است که شاید دیگر نتوان آن را یک گزینه ارزشمند به حساب آورد. در ادامه با ما همراه باشید تا به آنالیز کامل این گوشی بعد از گذشت بیش از یک سال بپردازیم.

کیفیت و ماندگاری بعد از یک سال

گلکسی S22 اولترا از ترکیب شیشه و آلومینیوم ساخته شده و کیفیت فوق العاده بالایی دارد. بسیاری از کاربران گوشی را به همراه قاب محافظ استفاده می نمایند و در این صورت گوشی خیلی دیر صدمه می بیند. در نتیجه نمی توان گفت اگر گلکسی S22 اولترا را در طول این مدت درون قاب نگه نمی داشتیم چه اتفاقی می افتاد.

با این شرایط، گلکسی S22 اولترا روی نمایشگر اندکی خط و خش برداشته که خیلی قابل مشاهده نیست و به خوبی توانسته پس از گذشت حدودا یک سال دوام بیاورد. البته نکته جالبی که باید بدانید این است که شخص استفاده نماینده در طول این مدت، گاه گاهی گوشی را با صابون می شست و همین موضوع هم سبب شده لایه محافظ شرکتی آن کاملا از بین برود.

از طرفی استفاده از برچسب محافظ هم روی کیفیت و دقت حسگر اولتراسونیک این گوشی تأثیر منفی می گذارد که همین موضوع سبب شده کاربران با همان برچسب محافظ شرکتی گوشی را استفاده نمایند. استفاده از برچسب پلاستیکی مسئله ای برای سنسور یادشده ایجاد نمی نماید اما پلاستیک هیچوقت تجربه نرم و روان کار کردن روی شیشه را برای کاربران به ارمغان نمی آورد.

این موضوع را بیان کردیم که بگوییم خیلی بهتر می شد اگر سامسونگ از حسگر اپتیکال استفاده می کرد. در این شرایط حسگر یادشده کندتر می شد اما حداقل دستتان برای انتخاب گلس های مختلف کاملا باز بود. نکته مثبت هم اینجاست که حسگر اثر انگشت ذره ای در مقایسه با روز اول کندتر نمی گردد و با همان سرعت و کیفیت کار می نماید. حتی اگر صفحه درست در همان نقطه خط و خش بردارد.

پنل پشتی گوشی از شیشه گوریلاگلس ویکتوس پلاس ساخته شده و کیفیت بسیار خوبی دارد. اما با اینکه گوشی کاملا درون کیس قرار داشت، باز هم یک سری نقطه ریزی روی آن مشاهده می گردد که البته باید خیلی دقت کنید تا بتوانید آن را ببینید. به صورت کلی گوشی خوب دوام آورد و می توانید بعد از یک سال هم روی کیفیت آن حساب کنید.

طراحی گلکسی S22 اولترا

از لحاظ خوش دست بودن، باید بگوییم اگرچه این گوشی 228 گرم وزن و 6.8 اینچ مقدار دارد اما حواشی اطراف نمایشگر آن خیلی کم است و فریم هم به خوبی طراحی شده اند که در دست داشتن آن حس خوبی به شما می دهد، هرچند نمی توان گفت خیلی خوش دست است. انا طراحی خوبی دارد به گونه ای که حتی با وجود خمیده بودن نمایشگر در طرفین دستگاه، باز هم خبری از لمس تصادفی نخواهد بود.

تنها مسئله ای که با گلکسی S22 اولترا بعد از یک سال خواهید داشت این است که در واقع هیچوقت به مقدار بزرگ آن عادت نخواهید کرد. این گوشی خیلی بزرگ است و این موضوع برای کسانی که دست کوچک یا حتی مبه وسیلهی هم دارند واقعا آزاردهنده خواهد بود. زمانی متوجه می شوید این گوشی خیلی بزرگ است که یک قاب محافظ هم برای آن بخرید. در این صورت عملا با دست بزرگ هم کار کردن با S22 اولترا کار راحتی نخواهد بود. جز مقدار، هیچ چیز دیگری درباره طراحی آن مشکل ساز نیست. از محل تعبیه کلیدها گرفته تا محل قرارگیری حسگر اثر انگشت.

نمایشگر و بلندگوها

نمایشگر گلکسی S22 اولترا وقتی این گوشی راهی بازار شد، یکی از برترین ها بود و بعد از گذشت یک سال هم کمتر گوشی می تواند با روشنایی خیره نماینده و کیفیت خارق العاده اش رقابت کند. بیشینه روشنایی صفحه نمایش این گوشی به 1300 نیت می رسد که باعث می گردد زیر شدیدترین نور خورشید هم عملا هیچ مسئله ای برای تماشای محتوای درون آن نداشته باشید.

کنترل رفرش ریت هم در این گوشی عالی است به گونه ای که در مواقع غیر ضروری آن را به 24 هرتز می رساند تا در مصرف باتری به شکل قابل توجهی صرفه جویی گردد. بعلاوه در شرایطی که گوشی در حالت استندبای یا نمایشگر همواره روشن باشد، گرافیک آن خاموش می گردد که این موضوع هم در ذخیره باتری تأثیر بسزایی دارد.

عملکرد اسپیکر گوشی هم واقعا خوب است؛ صدای بلند، شفاف و درخشان، چیزی است که وقتی یک موسیقی یا ویدیو پخش می کنید، از اسپیکرهای گلکسی S22 اولترا خارج می گردد. هرچند در مقایسه با برترین های بازار شاید خیلی قدرتمند نباشد. البته مسئله ای که احتمالا با گلکسی S22 اولترا خواهید داشت، محل تعبیه اسپیکر آن است. همانطور که در بالا اشاره شده، این محصول واقعا بزرگ است و شما نمی توانید هر حالتی که دوست دارید آن را در دست بگیرید. همین موضوع سبب می گردد دستتان به راحتی روی خروجی اسپیکر قرار بگیرد.

قلم یکی از اصلی ترین مزیت های گلکسی S22 هنگام خرید است اما بعد از گذشت یک سال شاید به خودتان بیایید و ببینید چندین هفته است که حتی یک بار هم از آن استفاده ننموده اید. البته این کاملا بستگی به احتیاج و نوع استفاده هر فرد دارد و طبیعتا نمی توان به صورت قطعی گفت قلم تعبیه شده درون این گوشی هیچ کاربردی ندارد. اتفاقا اگر اهل استفاده از قلم باشید، متوجه می شوید که چقدر بودن آن برایتان سودمند بوده است.

برای مثال اگر اهل یادداشت برداری هستید، یا خیلی سلفی می گیرید، این قلم می تواند به کارتان بیاید چون در کنترل گزینه های مربوط به دوربین هم زمانی که دستتان به آن ها نمی رسد کاربرد خود را بیش از پیش نشان می دهد. در واقع بودن S-Pen به گونه ای است که شاید خیلی از آن استفاده نکنید اما حضور آن درون گوشی به شما اطمینان خاطر می دهد.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

در بخش نرم افزار، شما در طول یک سال واقعا هیچ نقصی را حس نخواهید کرد. سرعت گوشی هم ذره ای کند نمی گردد حتی اگر به شدت از گوشی کار کشیده باشید. گلکسی S22 اولترا یک گوشی بسیار قدرتمند به شمار میرود و طبیعی هم هست که چنین جمله ای را راجع به آن بگوییم. البته در ابتدا که این گوشی را خریداری می کنید از اندروید 12 بهره می برد و اگر بدشانس باشید، قطعا از عملکرد عجیب آن ناامید می شوید.

گلکسی S22 اولترا در عوایل دوران استفاده با اندروید پیش فرض شاید لگ داشته باشد، کند باشد، نرم و روان کار نکند و بسیاری مسائل دیگر اما با اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5 کاملا تبدیل به یک گوشی دیگر می گردد، به گونه ای که عاشقش می شوید. حالا از نمایشگر بزرگ تر این گوشی به شکل بهتری می گردد استفاده کرد.

اما مزیت اصلی گوشی های سامسونگ برنامه Good Lock است. اپلیکیشنی که اجازه می دهد گوشی را به کامل ترین شکل ممکن شخصی سازی کنید به گونه ای که در هیچ گوشی دیگری تا این مقدار دسترسی برای تغییر به شما داده نمی گردد. این اپلیکیشن فوق العاده قدرتمند از قابلیت های مجذوب نمایندهی نظیر One Hand Operation+ برای شخصی سازی منوی اج گوشی برای دسترسی راحت تر به گزینه ها با یک دست، Sound Assistant برای تنظیم صدای هر برنامه به صورت مجزا، امکان شخصی سازی پنل کم و زیاد کردن صدا، Nice Catch برای تنظیم ویبره گوشی متناسب با هر اپلیکیشن، Camera Assistant برای کنترل بیشتر روی دوربین و بسیاری موارد دیگر بهره می برد.

علاوه بر این ها، اپلیکیشن مدیریت فایل و گالری سامسونگ هم فوق العاده و به معنای واقعی کلمه کم نظیر هستند. برای مثال گالری به شما اجازه می دهد تصاویر خود را برای حذف اشیا یا سایه های ناخواسته ویرایش کنید. در نهایت باید به ExperRAW اشاره کنیم که به گلکسی S22 اولترا اجازه می دهد تصاویر خام با امکان ویرایش در ادوبی لایتروم ثبت کند؛ تصاویری که کیفیت آن ها را خودتان می توانید معین کنید.

در رابطه با سخت افزار گلکسی S22 اولترا باید بگوییم اگرچه در One UI 5 تمام نقص های عجیب و غریب آن رفع شده اند اما با این حال گوشی در حالت عادی هم داغ می نماید. نه اینکه گرم گردد، خیلی گرم می گردد به گونه ای که در دست داشتن آن حس خوبی به شما نمی دهد. اما نکته مثبت اینجاست که حداقل تا سه سال دیگر هم از گوشی شما از لحاظ نرم افزاری پشتیبانی خواهد شد تا این شانس را داشته باشید به روزرسانی های گوناگون با بهینه سازی های بیشتر را دریافت کنید.

باتری و شارژر

در بخش باتری، گلکسی S22 اولترا از همان ابتدا عملکرد خوبی داشت و می توانست احتیاج شما را برای یک روز کامل به راحتی رفع کند. حتی بعد از گذشت یک سال، باز هم سلامت باتری کاهش پیدا نمی نماید و می تواند همچنان شما را به مدت یک روز به راحتی همراهی کند. گلکسی S22 اولترا بعلاوه در مواقعی که احتیاج به شارژ مجدد داشته باشد، می تواند به لطف شارژر 25 واتی سریعی که البته درون بسته بندی آن هم عرضه نمی گردد، در مدت زمان تقریبا یک ساعت به صورت کامل شارژ گردد.

اگرچه این گوشی از شارژر 45 واتی هم پشتیبانی می نماید اما زمان نهایی برای شارژ کامل باز هم در همین حدود است. شاید این اندازه در حد و مقدار های سریع ترین شارژر موجود درون بازار نباشد اما برای یک پرچم دار با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی که سلامت باتری در آن به سرعت شارژ شدن ترجیح داده شده، سرعت خوبی به شمار میرود.

دوربین گلکسی S22 اولترا

دوربین های گلکسی S22 اولترا همگی عالی هستند و تجربه فوق العاده لذت بخشی را از عکاسی و فیلم برداری در اختیارتان قرار می دهند. طبیعتا دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی در این بین شما را بیشتر از سایر سنسورها راضی نگه می دارد اما سنسورهای دیگر از جمله دو سنسور 10 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 3 و 10 برابری اپتیکال واقعاً عملکرد حیرت انگیزی در ثبت تصاویر از فواصل دور دارند.

البته اگر در نور شب بخواهید از سنسورهای زوم بهره ببرید، شاید تصاویر زیبایی به ثبت نرسند. به صورت کلی این دو دوربین شاید تصاویری با جزئیات به مراتب کمتر از دوربین اصلی ثبت نمایند اما در اندازه 10 برابری، آنقدر تصاویر ثبت شده باکیفیت هست که هیچ گوشی دیگری توانایی ثبت آن ها را ندارد.

کیفیت عکاسی S22 اولترا در نور شب هم واقعا عالی است و شگفت زده تان می نماید. هم سرعت آن بالاست و هم کیفیت تصاویر خوب است. البته اگر حالت شب را روشن کنید، تصاویر باکیفیت تر هم خواهند شد. هرچند دوربین فوق عریض کاملا معمولی است.

دوربین سلفی هم صرف نظر از شرایط، عملکردی حیرت انگیز دارد. جزئیات زیاد، نویز کم و به طور کلی، هرآنچه که برای ثبت یک تصویر خوب و باکیفیت احتیاج دارید، در این سنسور 40 مگاپیکسلی دیده می گردد.

ویدیوهای ثبت شده به وسیله این گوشی هم کیفیت بسیار بالایی دارند. از گستره دینامیکی بالا گرفته تا کنتراست عالی، رنگ های درخشان، جزئیات بالا و نویز بسیار کم. بعلاوه در هر حالتی، لرزشگیر فعال است تا بتوانید ویدیوهای نرم و باکیفیتی داشته باشید.

دوربین اصلی

دوربین فوق عریض

زوم 3 برابری اپتیکال

زوم 10 برابری اپتیکال

حالت شب (تمام دوربین ها)

حالت عادی در مقایسه با ExpertRaw

گلکسی S22 اولترا؛ سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم، گلکسی S22 اولترا پرچم دار فوق العاده قدرتمند و باکیفیتی است که با خرید آن، پشیمانی خاصی نخواهید داشت. اما حقیقت این است که با وجود گوشی های سری گلکسی S23 و اختلاف قیمت کم آن با S23 اولترا، دیگر به آن صورت ارزش خرید ندارد. اما اگر همین حالا گلکسی S22 اولترا دارید، منطقی نیست به سراغ مدل دیگر بروید مگر اینکه اختلاف قیمت کمی بین آن ها وجود داشته باشد. چون S22 اولترا هنوز هم یک گوشی فوق العاده برای رفع کردن احتیاجهایتان است.

اگر گوشی ندارید، قبل از خرید S22 اولترا حتما گوشی های دیگر از جمله سری S23 را مد نظر داشته باشید. اگر هم اصرار به خرید این گوشی دارید، باید قیمت غیرمنطقی و نزدیک به S23 اولترا و داغ شدن بیش از حد آن را هم حتی در انجام کارهای معمولی مد نظر داشته باشید. در غیر این صورت، مشکل خاصی وجود ندارد که شما را از خرید آن منصرف کند.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و مجذوب نماینده برای عاشقان گوشی های نوت
  • بهره مندی از قلم که یادداشت برداری را بسیار آسان تر می نماید
  • دوربین هایی که همچنان عالی هستند
  • طول عمر باتری مناسب
  • نمایشگر بسیار باکیفیت با رفرش ریت تطبیق پذیر
  • کیفیت زوم عالی (3 و 10 برابری اپتیکال)

نکات منفی

  • داغی بیش از حد و کلافه نماینده
  • سرعت پایین شارژر
  • بزرگ و سنگین

آیا گلکسی S22 اولترا ارزش خرید دارد؟

بله

خیر

نظر دیگری دارم (کامنت کنید)

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 مرداد 1402 بروزرسانی: 29 مرداد 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1525

به "آنالیز بلند مدت گلکسی S22 اولترا؛ آیا این گوشی هنوز ارزش خرید دارد؟آنالیز بلندمدت گلکسی S22 اولترا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز بلند مدت گلکسی S22 اولترا؛ آیا این گوشی هنوز ارزش خرید دارد؟آنالیز بلندمدت گلکسی S22 اولترا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید