گربه ها به درمان بیماری مزمن کلیه یاری می نمایند!

به گزارش دوست داشتنی ها، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدید خود، به ارزیابی تاثیر یک روش درمانی بر بیماری مزمن کلیه پرداختند و آن را روی گربه ها آزمایش کردند.

گربه ها به درمان بیماری مزمن کلیه یاری می نمایند!

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، پژوهشگران در حال آنالیز این موضوع هستند که چگونه گربه های مبتلا به بیماری مزمن کلیه ممکن است به آگاهی در خصوص درمان انسان ها یاری نمایند.

درمان بیماری مزمن کلیه در انسان ها، بر کند کردن فرایند آسیب رسیدن به این اندام تمرکز دارد. این بیماری می تواند پیشرفت کند تا در مرحله نهایی به نارسایی برسد و بدون انجام دادن دیالیز یا پیوند کلیه ممکن است کشنده باشد.

بیماری مزمن کلیه، 30 تا 50 درصد گربه های 15 سال به بالا را درگیر می نماید. فیبروز یا زخم هایی که در نتیجه این بیماری ایجاد می شوند، در انسان و حیوان متداول هستند. بیماری کلیه گربه ها در مرحله نهایی، هیچ درمان موثری ندارد.

پژوهشگران در این پروژه، برای آزمایش اثرات یک درمان مولکولی بر فیبروز کلیه گربه ها کوشش کردند. درمان های احیانماینده با استفاده از سلول های بنیادی و شکاف های عروقی آزمایش شده اند اما جمع کردن سلول ها کاری پرهزینه و زمان بر است و به قابلیت های پیشرفته پردازش سلول احتیاج دارد که در بیشتر اقدامات اجرا شده در دامپزشکی موجود نیست.

جولی بنینگتون، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ممکن است که استفاده از مولکول های مبتنی بر سلول برای درمان فیبروز کلیه، یک روش امیدوارنماینده باشد. درمان های کنونی، داروها و رژیم های غذایی را در بر دارند تا بتوانند سرعت پیشروی بیماری را کند نمایند و طول عمر را افزایش دهند. برای این درمان ها، جایگزین هایی مورد احتیاج است.

پژوهشگران در این پروژه، گروهی از کموکین های سیگنال دهنده موسوم به CXCL12 را به کار بردند که توسط سلول ها فراوری می گردد و محرک بازسازی بافت است.

نوع انسانی CXCL12 به صورت تجاری در دسترس قرار گرفته است، کم هزینه است و ثابت شده که به کاهش فیبروز در جوندگان مبتلا به بیماری مزمن کلیه منجر می گردد.

هدف از این پژوهش، آزمایش ایمنی و کارآیی تزریق CXCL12 به داخل کلیه گربه های مبتلا به فیبروز مزمن کلیه بود که ابتدا در یک مدل پیش بالینی گربه و سپس در یک پروژه آزمایشی، روی گربه هایی صورت گرفت که ممکن بود در مراحل ابتدایی بیماری کلیه باشند.

کودی ویلیامز از پژوهشگران این پروژه گفت: نتایج آنالیز ها نشان می دهند که تزریق CXCL12 می تواند یک روش احتمالی جدید برای درمان بیماری کلیه در گربه ها باشد و به صورت گسترده به کار برود. هنوز باید ارزیابی های بیشتری در این زمینه انجام شوند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 802

به "گربه ها به درمان بیماری مزمن کلیه یاری می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گربه ها به درمان بیماری مزمن کلیه یاری می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید