چرا بیش از حد عرق می کنیم؟

به گزارش دوست داشتنی ها، تعریق بیش از حد، حتی در هنگام استراحت، یک عارضه پزشکی است که هیپرهیدروز نامیده می گردد. این عارضه به علت فعالیت بیش از حد غدد عرقی رخ می دهد، که بدون علت حتی هنگامی که بدن خنک است، عرق فراوری می نمایند. آیا تا به حال عرق از سر و صورت و دست تان چکیده است؟ در بعضی افراد کف دست و سایر اعضای بدن

چرا بیش از حد عرق می کنیم؟

چرا بیش از حد عرق می کنیم؟

تعریق بیش از حد، حتی در هنگام استراحت، یک عارضه پزشکی است که هیپرهیدروز نامیده می گردد. این عارضه به دلیل فعالیت بیش از حد غدد عرقی رخ می دهد، که بدون دلیل حتی هنگامی که بدن خنک است، عرق فراوری می نمایند. آیا تا به حال عرق از سر و صورت و دست تان چکیده است؟ در بعضی افراد کف دست و سایر اعضای بدن به قدری عرق می نمایدکه تمام وسایل اطراف خود را خیس می نمایند. این افراد اغلب در محل کار خود با مسائل زیادی روبه رو می شوند و حتی شرایط به وجود آمده برای آنها سخت و سخت می گردد. تعریق زیاد بدن به دو صورت منطقه ای و کل بدن است. بیشتر افراد با نوع منطقه ای تعریق، روبرو هستند که طی آن کف دست، پا و زیربغل خیلی عرق می نماید. صاحبان مشاغل نقاشی، برق کاری، مهندسی و آنهایی که با قلم و کاغذ سروکار دارند، مستعد عرق کف دست هستند. عرق کف دست و پا می تواند با عرق زیر بغل همراه باشد، ولی در بسیاری از موارد عرق زیر بغل به تنهایی هم دیده می گرددکه اغلب ارثی و ژنتیک است.

علل تعرق زیاد

به گفته محققان، مرکز تنظیم حرارت بدن در هر شخصی نسبت به دیگری فرق دارد، به همین خاطر در صورت افزایش درجه حرارت خون، هیپوتالاموس با گشاد کردن عروق و هم تعریق، موجب خنک شدن بدن می گردد، اما در شرایط خاص مانند بیماری های عفونی و تب دار، تمرینات ورزشی شدید، هوای گرم و مرطوب، پرکاری غده تیروئید، آکرومگالی، دیابت، لنفوم، بارداری و یائسگی، بدن دچار تعریق بیش ازحد می گردد. تعریق زیاد کل بدن به دلیل بیماری است و در صورت بروز عرق در کل بدن، باید دلیل بیماری را جستجو و درمان را آغاز کرد تا از شدت تعریق کاسته گردد. مهم ترین دلایل تعریق زیاد کل بدن ناشی از بیماری های آکرومگالی، دیابت و سرطان غدد لنفاوی است. در صورت بروز چنین مسائلی، اولین کار، مراجعه به متخصص پوست و مو و شناخت بیماری است. تعریق زیاد ناشی از هیجانات روحی، به طور معمول به کف دست و پا و زیر بغل محدود می گردد و ممکن است در هوای گرم تشدید گردد. طبق آنالیز های صورت گرفته بیماران مبتلا به تعریق زیاد کف دست و پا ممکن است مبتلا به تعریق زیاد زیر بغل هم باشند، ولی فقط 25 درصد مبتلایان به تعریق زیاد زیربغل، دچار تعریق بیش از حد کف دست و پا هستند. کم عرقی هم ناشی از بیماری خشکی پوست و سرطان های پوست است که حتماً باید تحت تاثیر پزشک متخصص مداوا گردد. با مرطوب نگه داشتن پوست پس از هر بار شستشو می توان از عوارض ناشی از کم عرقی کاست.

راه های تعدیل عرق کردن

* یکی از راه های تعدیل عرق کردن، استفاده از محلول های آلومینیوم کلراید است که با استعمال آن می توان تا حد زیادی از تعریق کاست. می توانید از اسپری های ضدعرق قوی که حاوی 10 تا 15 درصد هگزاهیدرات کلریدآلومینیوم هستند، بهره ببرید. * داروهای ضدکولینرژیک می توانند به کاهش تحریک غدد عرق یاری نمایند. داروهای مسدود نماینده گیرنده بتا یا بنرودیازپین ها ممکن است به کاهش تعریق ناشی از استرس یاری نمایند. عملی به نام یونوتوفورزیس (ionotophoresis) با استفاده از جریان الکتریسته به طور موقت کار غدد عرق را متوقف می نماید. در روش درمانی یونوتوفورزیس، دارویی وجود ندارد و با تکنولوژی الکتریکی درمان لازم انجام می گردد و دستگاه با یون هایی که در آب آزاد می نماید، غدد عرقی را سرکوب می نماید و به این ترتیب بیمار تا مدت ها از رطوبت ناشی از عرق زیاد در امان است. برترین روش درمان تعریق زیاد بدن، تزریق آمپول بوتاکس است. این دارو در حال حاضر به وسیله سیستم دارویی وارد کشور شده و معمولاً بیمار با سه تا چهار مرتبه تزریق به هدف نهایی درمان دست می یابد. نحوه حل کردن و نقاط تزریق این واکسن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تزریق آن به وسیله افراد غیرمتخصص، عواقب جبران ناپذیری از قبیل فلج اعضا را به همراه خواهد داشت.

هشدار

تعریق زیاد و تجمع ترشحات عرق زمینه ساز بروز حساسیت های پوستی، بیماری های قارچی، و... می گردد، بنابراین استفاده از مام، دئودورانت، صابون، کرم و ژل های شستشو به طور مرتب در فصل گرما توصیه می گردد.

منبع: نشریه دنیای زنان شماره 69

منبع: راسخون
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1062

به "چرا بیش از حد عرق می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بیش از حد عرق می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید