فرق مام مایع و ژله ای و صابونی ، کدام یک بهتر و بادوام تر است؟

به گزارش دوست داشتنی ها، آیا می دانید فرق مام مایع، ژله ای و صابونی چیست؟ ضد تعریق ها انواع مختلفی دارند و مام ها یکی از محبوب ترین انواع آن ها هستند. این مام ها می توانند از تعریق جلوگیری نمایند و بوی بد عرق را از بین ببرند. اما مهم ترین تفاوت بین انواع مام زیربغل چیست؟ آیا می دانید طرز استفاده از مام زیربغل به طور صحیح چگونه است؟ در این مقاله از در می توانید با فرق مام مایع، ژله ای و صابونی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص انواع مام پاسخ خواهیم داد.

فرق مام مایع و ژله ای و صابونی ، کدام یک بهتر و بادوام تر است؟

با مام ضدتعریق بیشتر آشنا شوید

مام یک محصول محبوب برای جلوگیری از عرق کردن و یک روش برای می گردد. این رول ها برای زیربغل که در معرض تعریق زیاد و بوی بد واقع شده است، استفاده می گردد. برای فراوری این مام ها معمولا از موادی مثل آلومینیوم و زیرکونیوم استفاده می گردد.

آلومینیوم موجود در مام خاصیت ضدقارچی و آنتی باکتریال دارد و از تکثیر و رشد باکتری های زیربغل جلوگیری می نماید. درواقع رشد باکتری ها در ناحیه ای که عرق نموده، موجب ایجاد بوی بد می گردد و مام رول ها با جلوگیری از این موضوع، مانع ایجاد بوی بد می شوند.

بعضی از مام ها ضد بو (deodorant) هستند و بعضی دیگر ضد تعریق (antiperspirant). مام های ضد بو تنها بوی بد زیر بغل را از بین می برند و اما مام های ضدتعریق از عرق کردن بدن جلوگیری می نمایند.

یکی دیگر از ترکیباتی که در بیشتر مام ها استفاده می گردد، الکل است. الکل موجب می گردد تا مواد تشکیل دهنده مام رول خیلی زود خشک شوند و روی لباس لکه ایجاد ننمایند. مام ها معمولا برای زنان و مردان به صورت جداگانه و با رایحه هایی متفاوت طراحی می شوند. به طور کلی ترکیبات تشکیل دهنده این مام ها هیچ تفاوتی باهم ندارند و تنها رایحه متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: برترین روش های خانگی جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل

انواع مام ضد تعریق

مام ها انواع مختلفی دارند و با بافت های متفاوتی در بازار به فروش می رسند. در ادامه می توانید با انواع مام رولی، ژله ای و صابونی بیشتر آشنا شوید.

مام رولی

یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین انواع مام رول که حالت مایع دارد و بی رنگ است. استفاده از این نوع مام موجب می گردد تا در زیربغل خود احساس رطوبت کنید. برای استفاده از این مام ها باید سر رولی شکل مام را روی زیر بغل قرار دهید و حرکت دهید.

معمول این مام ها اثری روی لباس ایجاد نمی نمایند، اما بوی خوش آن ها بعد از مدت کوتاهی از بین می رود و در صورت احتیاج باید دوباره از آن بهره ببرید.

مام ژله ای

یکی دیگر از انواع مام که بافت آن نسبت به مام رول ها کمی غلیظ تر است و حالت ژله ای دارد. این مام ها معمولا ماندگاری بالایی دارند و در انواع رایحه های مختلف فراوری می شوند. مهم ترین ویژگی این مام ها این است که همچون مام رول ها حالتی خیس به زیربغل می بخشند و از همین رو برای همه افراد مناسب نیستند.

مام صابونی

مام صابونی یک نوع مام جامد است که به صورت ذرات جامد و فشرده شده داخل بسته بندی واقع شده است. این نوع مام معمولا بسیار به صرفه است و دیرتر از مام رول های مایع تمام می گردد. از آن جایی که مام صابونی زیر بغل را خشک می نماید، انتخاب خوبی برای کسانی است که دوست ندارند بعد از استفاده از مام زیر بغلشان خیس گردد.

ماندگاری و رایحه این مام ها معمولا نسبت به سایر مام ها بیشتر است، پس حتی اگر قیمت مام صابونی بیشتر از مام ژله ای و صابونی باشد، چون به تمدید کمتری احتیاج دارد، به صرفه تر خواهد بود.

یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص مام صابونی وجود دارد، این است که از خود یک لک سفید گچ مانند به جا می گذارد و گاهی موجب لکه شدن لباس نیز می گردد. برای برطرف این مشکل امروزه مام هایی مخصوص لباس های سفید و مشکی طراحی شده اند که می توانید از آن ها بهره ببرید.

ماندگاری و حفظ رایحه این مام ها به نسبت سایر مام ها بیشتر است و لازم نیست مثل مام رول ها مدام از آن بهره ببرید.

فرق مام مایع با مام ژله ای و صابونی

دانستن فرق مام مایع و ژله ای و صابونی به شما یاری می نماید تا در زمان خرید به تمام جزئیات توجه کنید و گزینه مناسب تری را انتخاب کنید. در ادامه می توانید با چند فرق مام مایع و ژله ای و صابونی آشنا شوید.

*مام مایع که به آن مام رولی هم گفته می گردد بافتی مایع دارد، مام ژله ای بافتی غلیظ تر از مام رولی و مام صابونی به صورت جامد است.

*یکی دیگر از تفاوت بین انواع مام زیربغل ماندگاری رایحه آن ها است. اندازه رایحه مام های صابونی معمولا بیشتر از مام های مایع و ژله ای است.

*استفاده از مام مایع و ژله ای موجب می گردد تا در زیر بغل خود احساس خیسی کنید، اما مام های صابونی زیربغل را خشک می نمایند.

*مام های صابونی بسیار دیرتر از مام های مایع و ژله ای استفاده می شوند و ارزان تر هستند.

*دیگر تفاوت بین انواع مام زیربغل احتیاج به تمدید آن ها است. معمولا مام های مایع و ژله ای باید هر چند ساعت یک بار تمدید شوند، اما مام های صابونی معمولا احتیاجی به تمدید زیاد ندارند. با این تفاسیر به نظر شما

تفاوت مام زنانه و مردانه در چیست؟

جالب است بدانید که به طور میانه تعداد غدد تعریق در بدن خانم ها بیشتر از غدد تعریق در بدن مردان است. اما این موضوع موجب نمی گردد که خانم ها بیشتر از مردان عرق نمایند. هر یک از غدد تعریق در مردان معمولا به اندازه بیشتری عرق فراوری می نماید.

از همین رو تفاوت زیادی در فرمولاسیون مام های زنانه و مردانه وجود ندارد و مهم ترین تفاوت نوع رایحه آن ها است.

طرز استفاده از مام زیربغل

برای استفاده از انواع مام زیر بغل ابتدا باید زیربغل خود را با آب و صابون بشویید. به خاطر داشته باشید که وجود مو در ناحیه زیربغل موجب تجمع باکتری ها می گردد و از همین رو بهتر است موی زیربغل خود را بتراشید.

قبل از این که از مام بهره ببرید، حتما زیربغلتان را خشک کنید. سپس آن را روی ناحیه زیربغل قرار دهید تا پوست کاملا به مواد مام آغشته گردد. با توجه به ماندگاری مام می توانید هر بار که ضروری است دوباره از آن بهره ببرید.

آیا مام زیر بغل سرطان زا است؟

این سوال ممکن است در فکر خیلی از افراد ایجاد گردد که آیا مام ها سرطان زا هستند؟ بهتر است بدانید که هیچ گونه تحقیق علمی هنوز تاثیرات منفی انواع مام زیر بغل بر سرطان را تایید ننموده است.

البته باید بدانید که آلومینیوم موجود در بعضی از مام ها برای سلامت مضر هستند. استفاده طولانی از مام های حاوی آلومینیوم می تواند روی هورمون استروژن موثر باشد. از آن جایی که استروژن در فرآیند رشد سلول های سرطانی موثر است، بعضی دانشمندان استفاده مداوم از این مام ها را برای سلامتی مضر می دانند.

ماده دیگری که در بعضی مام ها وجود دارد پارابن است. پارابن فعالیت و عملکرد استروژن را در بدن تقلید می نماید و از همین رو این ماده نیز می تواند در بروز بیماری های مثل سرطان موثر باشد. اما به هر حال هنوز هیچ مدرکی بر سرطان زا بودن این مواد وجود ندارد.

از همین رو اگر واقعا نگران سلامتی خود هستید، می توانید از انواع مام بدون آلومینیوم بهره ببرید. نباید فراموش کنید که مام های فاقد آلومینیوم معمولا اثربخشی کمتری در از بین بردن بوی عرق و پیشگیری از عرق کردن دارند و ضروری است از آن ها به اندازه بیشتر بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: درمان بوی بد زیر بغل با روش های خانگی

نکاتی که باید در خصوص استفاده از انواع مام بدانید

*هیچ گاه بعد از اصلاح ناحیه زیربغل بلافاصله از مام استفاده نکنید. این کار موجب سوزش و التهاب در پوست خواهد شد.

*اگر عرق نموده اید، بهتر است ابتدا زیر بغل خود را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید. سپس از مام بهره ببرید.

*بهتر است هر 6 ماه یک بار مام زیر بغل خود را تغییر دهید، زیرا بدن با مواد داخل مام سازگار می گردد و بعد از مدتی مام اثربخشی خود را از دست می دهد. برای برطرف این مشکل بهتر است از یک نوع مام متفاوتی و با برند دیگر استفاده می کنید.

*شب ها قبل از خواب از مام زیر بغل استفاده نکنید و اجازه دهید پوست شما در زمان خواب استراحت کند.

*اگر از مام استفاده می کنید، اما هنوز هم اندازه تعریق شما زیاد است و عرقتان بوی بدی می دهد، بهتر است از یک متخصص غدد برای برطرف این مشکل یاری بگیرید.

*در صورتی که بعد از استفاده از مام دچار سوزش و التهاب شدید، بلافاصله محل مورد نظر را با آب و صابون بشویید.

*اگر بوی مام موجب سردرد و ناراحتی شما می گردد، بهتر است از مام های بدون بو و اسانس بهره ببرید.

*هرگز مام زیربغل خود را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید. قرار دادن مام در مقابل نور مستقیم خورشید نیز موجب خراب شدن آن می گردد.

*به خاطر داشته باشید که نباید از انواع مام بعد از انتها تاریخ مصرف آن بهره ببرید.

*در صورت تمایل می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.

سوالات متداول

مام صابونی بهتره یا رولی؟

مهم ترین فرق مام مایع، ژله ای و صابونی بافت این مام ها است. به طور کلی انتخاب نوع مام معمولا به خود شما و شرایط تعریق بدنتان بستگی دارد. مام های رولی معمولا اثربخشی کمتری نسبت به مام های صابونی دارند و ماندگاری رایحه مام های صابونی نیز اندازهی بیشتر است. از همین رو اگر تعریق شما زیاد است، بهتر است از مام های صابونی بهره ببرید.

مام صابونی چیست؟

مام صابونی یک نوع مام جامد است که بعد از استفاده موجب خیس شدن زیربغل نمی گردد و رایحه آن برای مدت طولانی تری در زیر بغل باقی می ماند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 21 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1484

به "فرق مام مایع و ژله ای و صابونی ، کدام یک بهتر و بادوام تر است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "فرق مام مایع و ژله ای و صابونی ، کدام یک بهتر و بادوام تر است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق مام مایع و ژله ای و صابونی ، کدام یک بهتر و بادوام تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید