میرکاظمی: منابع باید در جایی قرار بگیرد که منجر به افزایش فراوری و رشد مالی گردد

به گزارش دوست داشتنی ها، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اولین گام دربرنامه توسعه هفتم و بودجه1401، این است که راهبردتوسعه باید تغییر کند. اجازه ندهیم منابع در جایی قرار گیرد که منجر به افزایش رشد مالی نشود.

میرکاظمی: منابع باید در جایی قرار بگیرد که منجر به افزایش فراوری و رشد مالی گردد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، سید مسعود میرکاظمی در شانزدهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با اشاره به اینکه تغییر راهبرد توسعه احتیاج اساسی کشور است، گفت: تغییر در راهبرد توسعه اولین گام در برنامه توسعه هفتم و بودجه 1401 بوده و منابع باید در جایی قرار بگیرد که منجر به افزایش فراوری ملی و رشد اقتصادی گردد.

وی با اشاره به راهبرد توسعه ای نادرست در چند دهه گذشته اضافه کرد: مأموریت سازمان برنامه و بودجه کلان نگری در کشور است. علی رغم سرمایه گذاری سنگین که در بخش فراوری و خدمات شد به علت در نظر نگرفتن شرایط رقابتی و سایر مولفه ها، منجر به فراوری ملی، رشد اقتصادی و افزایش بهره وری نشد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه تغییر راهبرد توسعه احتیاج اساسی کشور است، گفت: اولین گام در برنامه توسعه هفتم و بودجه 1401، این است که راهبرد توسعه باید تغییر کند. اجازه ندهیم منابع در جایی قرار بگیرد که منجر به افزایش فراوری ملی و رشد اقتصادی نگردد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید نمود: برای اصلاح راهبرد نادرست گذشته، بخش هایی به بخشنامه بودجه 1401 اضافه شد که در بردارنده توجه به خوشه ها و زنجیر های صادراتی است به گونه ای که حمایت های اقتصادی و یارانه هایی که تخصیص می یابد در راستایی باشد که این واحد ها به بازار های صادراتی وصل بشوند.

معاون رئیس جمهور صندلی استان و شهرستان ها را در تغییر راهبرد توسعه مهم ارزیابی کرد و گفت: روش ها و فرآیند هایی که در استان ها وجود دارد روش سنتی است و لذا رویه گذشته باید تغییر کند تا واحد کوچک فراوریی نه تنها احتیاج های داخلی را تامین نمایند بلکه به بازار های منطقه ای و جهانی وصل بشوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید نمود: باید جلساتی مستمر با معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری برگزار گردد و به وسیله صندوق توسعه ملی و منابع تبصره 18 به پروژه های ملی، دانش بنیان و ارزآور یاری گردد.

وی با بیان اینکه به اصلاحات در زمینه نحوه سرمایه گذاری ها احتیاج داریم، توضیح داد: رشد اقتصادی وقتی صفر است نباید مصرف انرژی بالا باشد. در جهان هم شاخص افزایش تقاضا و مصرف رشد اقتصادی است. علی رغم این که مصرف انرژی بسیار بالاست فراوری ملی افزایش نیافته و این چرخه نباید تدوام داشته باشد باید در استان ها و روسای سازمان و شورا های اقتصادی به این جهت گیری ها توجه نمایند که خوشه صادراتی و فراوریی را شکل بدهند که منجر به صادرات و ارزآوری برای کشور گردد، بعلاوه توجه به تعاون یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در شکل دهی زنجیره های صادراتی اهمیت داده گردد.

وی با اشاره به بخشنامه بودجه 1401 توضیح داد: در بخشنامه بودجه 1401 جهت گیری ها به گونه ای تغییر یافته که ریل سرمایه گذاری به گونه ای است که علاوه بر یاری صندوق توسعه ملی، بخش خصوصی در پروژه های ملی سرمایه گذاری نمایند و کشور به سمتی حرکت کند که رشد فراوری و ارزش اضافه کرده ایجاد گردد اگر در این چارچوب حرکت کنیم و بازنگری دقیق و علمی صورت بگیرد افق روشن برای کشور ترسیم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1087

به "میرکاظمی: منابع باید در جایی قرار بگیرد که منجر به افزایش فراوری و رشد مالی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرکاظمی: منابع باید در جایی قرار بگیرد که منجر به افزایش فراوری و رشد مالی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید