ایجاد پارک فناوری مشترک با صنایع در حوزه فناوری های خودرو

به گزارش دوست داشتنی ها، به گزارش خبرنگاران؛ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری گفت: صنعت خودروی کشور بیش از 50 سال عمر دارد و تجربه های متفاوتی را از سر گذرانده است. در سال های اخیر حرکت های جدی برای تحول صنعت خودرو رخ داده است. شرکت دانش بنیانی که امروز از توانمندی های آن بازدید کردیم قریب به 200 نفر از برترین نخبگان کشور را در خود جمع نموده است که مسائل خودروی کشور را در دل خودروساز نه در یک فضای انتزاعی و دور، آنالیز و حل می نمایند. راهکارهای نوآورانه ای همانند پلتفرم الکترونیک خودرو، توسعه خودروی برقی و طراحی و فراوری قطعات از توانمندی های این شرکت به شمار می رود.

ایجاد پارک فناوری مشترک با صنایع در حوزه فناوری های خودرو

وی با بیان این که حل مسائل و ضعف های بنیادین صنعتی خودرو احتیاجمند گذر زمان و نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان و نیروی انسانی خلاق و فناور است، ادامه داد: با اعتقاد و عزم جدی که ایران خودرو به توسعه و حمایت از رسوخ فناوری در صنعت خودرو دارد، امید داریم با یاری این نیروی انسانی توانمند، شاهد تحولات چشمگیری در صنعت خودروی کشور باشیم.

دهقانی اضافه کرد: خودروی برقی که امروز به مرحله نیمه صنعتی رسیده و بسیاری از تست ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است، یکی از اتفاقات تحول آفرین در صنعت خودروی کشور است که بر مبنای یک استاندارد روزآمد و بسیار دقیق طراحی شده است. با برطرف کاستی ها و نزدیک شدن به معیارها، این خودرو در آینده ای بسیار نزدیک، از آمادگی برای ورود به بازار داخلی و بین المللی برخوردار می گردد.

وی با تاکید بر این که صنعت خودروسازی کشور دارای توانمندی های زیرساختی، فناورانه و فراوریی بسیار خوبی است اما این صنعت برای شکوفایی به بازار و حمایت احتیاج دارد، ادامه داد: خاطرم هست سال 96 که از ایران خودرو بازدیدی داشتیم. در آن موقع شاید من هم مانند عامه مردم نسبت به توانمندی های صنعت خودروسازی کشورم چندان آشنایی و باوری نداشتم، اما در بازه 6ماهه ای که در ایران خودرو فعال بودم، با تمام وجود به این باور رسیدم که این صنعت، نه تنها پیشتاز، توانمند و مبتنی بر استانداردهای روز دنیاست، بلکه از ظرفیت های زیرساخت و مغزافزاری بسیار خوبی هم برخوردار است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که چالش اساسی و اصلی صنعت خودرو، از جنس نیروی انسانی، فناوری و سخت افزاری نیست، بلکه از جنس اقتصاد و بازار است، ادامه داد: باید بازار بزرگی که اکنون با تعدد بازیگران کوچک، دچار محدودیت شده، در اختیار شرکت های توانمند و بزرگ قرار بگیرد. هم افزایی و یکپارچه شدن شرکت ها و شکل گیری کنسرسیوم های بزرگ دانش بنیان، می تواند به حل این چالش یاری کند. در کشورهای صاحب فناوری و پیشرفته، در یک حوزه صنعتی خاص، نهایتاً ده تا دوازده شرکت بزرگ فعالیت دارند. مصداق این موضوع حوزه غذا است و در حالی که در اروپا شاید تعداد عناوین شرکت های بزرگ به تعداد انگشتان دست هم نرسد، در کشورمان 1700 برند غذا سعی دارند بازار را از یکدیگر بربایند. در صنعت خودرو هم همین چالش وجود دارد و بالغ بر 23 برند فعال در خودروسازی در کشور داریم ، آن هم در کشوری بازاری محدود دارد و تحریم نیز بر بازار آن سایه گسترده است. با ابعاد کوچک بازار و این تعداد خودروساز، محدودیت بازار خودروساز را ناچار می نماید، رشد محدودی داشته باشد و در نهایت هم از گردونه رقابت بین المللی جا بماند.

راهکاری برای تجمیع و هم افزایی ظرفیت های کشور در حوزه خودرو

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت ایجاد بستری برای استفاده مشترک از ظرفیت ها و زیرساخت های موجود کشور در حوزه خودرو عنوان نمود: تجمیع و هم افزا کردن این تعداد خودروساز کار ساده ای نیست. ما چندین زیرساخت خوب در کشور داریم که امکان فراوری چند میلیون خودرو را در سال به ما می دهد در عین حال که در بخش هایی، محدودیت های جدی و گلوگاهی داریم، این امر ناشی از نگرش جزیره ای و ناهماهنگ در توسعه، تخصیص اعتبارات و حمایت ها از یک صنعت است که علت آن را عمدتاً مدیریتی می دانم.

وی با اشاره به این که در صورت ایجاد بستری برای شبکه سازی و هم افزایی زیرساخت ها و ظرفیت های موجود، نخبگان و شرکت های فناور آماده اند تا به مهم ترین مسائل این صنعت پاسخ بگویند، عنوان نمود: باید به این باور برسیم که اقدامات نوآورانه، فناورانه و زیرساختی بسیار خوبی در مجموعه صنعتی ایران خودرو در حال اجرا است و جامعه با شناخت و آگاهی از اقدامات این خودروساز بزرگ، در می یابد که مشکل و عارضه اصلی صنعت خودروی کشور از جنس دانشی، فناورانه یا زیرساختی نیست. بلکه می بایست یک بازار مناسب در حد و میزان این صنعت بزرگ و گسترده، در اختیار خودروساز داخلی قرار بگیرد.

وی با بیان این که علاوه بر آینده روشن در صنعت خودروهای برقی و هوشمند، خودروهای فعلی دارای بازار مناسبی هستند، عنوان نمود: علاوه بر رویکرد مثبت و روبه جلویی که در توسعه فناوری های روزآمد و پیشرفته خودرویی وجود دارد، نباید از ظرفیت خودروهای کلاسیک و بنزینی در حوزه قطعات و تجهیزات غافل شد. این خودروها هنوز بازار بسیار خوبی از قطعات و تجهیزاتی را در اختیار دارند که با تعریف مسائل راهبردی و حل آنها به دست نیروی انسانی توانمند و نخبه شرکت جتکو، می توان سهم قابل توجهی از ارزش اضافه کرده و اشتغال را به واسطه تصاحب بازار این حوزه و بی احتیاجی از واردات آن ها خلق کرد. در مجموع ایران خودرو این توانایی را دارد که در آینده ای نه چندان دور، صاحب پلتفرم یک خودروی مدرن، در قالب فراوری انبوه و توانمند در رقابت با سایر رقبای داخلی و خارجی باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با اشاره به ایجاد بستری برای بهره مندی نیروی انسانی خلاق و صاحب ایده از زیرساخت های موجود صنعت خودرو و توسعه ایده های نوآورانه و فناورانه گفت: شکل گیری یک پارک فناوری با سرمایه گذاری مشترک، مشارکت و حمایت و هم افزایی تمامی فعالان صنعت خودروی کشور، به طوری که زیرساخت ها و ظرفیت هایشان را به صورت یکپارچه در اختیار نخبگان و صاحبان ایده قرار دهند، می تواند فناوری و نوآوری نهفته در شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و شرکت های نوپا را به بدنه تنومند صنعت خودرو پیوند بدهد. بر بستر این پارک فناوری با موضوع خودرو، صاحبان این صنعت متعهد می شوند مسائل خود را به صاحبان ایده و فناوری مستقر در این مرکز ارائه دهند، این موضوع بازار ایده های نوآورانه در اختیار صاحبان شرکت های فناور قرار می دهد؛ بعلاوه بر بستر این پارک فناوری، امکان استفاده اشتراکی از زیرساخت های مجموعه های خودروساز برای صاحبان ایده و فناوری، فراهم خواهد شد.

دهقانی ادامه داد: این اتفاق تحولی را رقم می زند مبنی بر این که ایده ای که مشتری ندارد و محکوم به شکست خواهد بود، جای خود را به ایده هایی می دهد که از ابتدا بر مبنای یک احتیاج مطرح شده اند و بازار این ایده ها نیز از سوی صنعت خودرو تضمین شده است. این نگاه مساله محور و بازار محور است که توسعه صنعت خودروی ما را به ارمغان می آورد.

ایجاد بستری برای اثرگذاری نخبگان و تحول کشور

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که مهم ترین دغدغه نخبگان کشور، اثرگذاری و نقش آفرینی در سوق دادن کشور به سوی پیشرفت است، ادامه داد: جتکو می تواند با ظرفیت بسیار خوبی که از سرمایه های انسانی در اختیار دارد، فرصت اثرگذاری نخبگان را در در بدنه صنعت خودروی کشور، فراهم کند. اساساً این کار یعنی ایجاد بستری برای اثرگذاری نخبگان آن هم در یک قالب کاری مساله محور و کارکردمحور به طوری که مسأله از صنعت و اقتصاد کشور را به دست نخبگان حل کنیم، ضمن آن که فضای انگیزه و تنفس را به نخبه می دهد، زمینه جذب و ماندگاری او را فراهم می نماید و به اعتلای کشور می انجامد.

وی با بیان این که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با ابزارهای مالی که در اختیار دارد از توسعه طرح هایی برای حل مسائل صنعت به دست افراد نوآور و نخبه حمایت می نماید، ادامه داد: می توان بستری برای فعالیت نوآورانه و ماندگاری نخبگان را به خوبی فراهم کرد. بسیاری از همین افراد اکنون می توانند با درآمدهای چندین برابری مهاجرت نمایند اما این کار را نمی نمایند چراکه با تأثیرگذاری و تحول آفرینی در کشور خودشان تمایل دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، با اشاره به ابزارهای پیش بینی شده در قانون جهش فراوری دانش بنیان برای رسوخ نوآوری در صنایع و حمایت از نقش آفرینی افراد نخبه و نوآور در صنایع گفت: اعتبار مالیاتی که در قانون جهش فراوری دانش بنیان به عنوان یک فرصت برای استفاده از ظرفیت های مالیاتی تعریف شده، می تواند به تنفس خودروساز در فضای فناوری و نوآوری یاری کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1485

به "ایجاد پارک فناوری مشترک با صنایع در حوزه فناوری های خودرو" امتیاز دهید

1 کاربر به "ایجاد پارک فناوری مشترک با صنایع در حوزه فناوری های خودرو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد پارک فناوری مشترک با صنایع در حوزه فناوری های خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید