صنعت آی تی دنیا 4 تریلیون دلاری می گردد!

به گزارش دوست داشتنی ها، طبق پیش بینی گارتنر، میزان سرمایه گذاری در سال 2021 در حوزه آی تی به 4.1 تریلیون دلار می رسد درحالی که در سال 2020 نسبت به سال 2019 شاهد کاهش 2.2 درصدی میزان سرمایه گذاری جهانی در این صنعت بودیم.

صنعت آی تی دنیا 4 تریلیون دلاری می گردد!

میترا جلیلی| شیوع کرونا عملاً زمینه ساز رشد پذیرش محصولات دیجیتال در جهان شد و با اینکه 2020 سالی بسیار سخت بود، ولی بسیاری بر این باورند که در 2021 شاهد شکوفایی و چشم انداز مثبت صنعت آی تی در جهان خواهیم بود.

طبق پیش بینی مؤسسه تحقیقاتی گارتنر، میزان سرمایه گذاری در صنعت آی تی در سال 2021 به 4.1 تریلیون دلار خواهد رسید که نشان از رشد 8.4 درصدی نسبت به سال 2020 دارد و می توان گفت که این صنعت به دوران پیش از کرونا بازخواهد گشت.

اما این موضوع برای همه کشور ها و مناطق جهان صدق نمی کند و بعضی مناطق ازجمله امریکای لاتین باید برای بهبود کامل شرایط آی تی خود تا سال 2024 صبر نمایند.

بیش از یک سال از وقوع پاندمی کووید 19 درجهان می گذرد و شاید بتوان گفت صنعت آی تی در خط مقدم مقابله با این ویروس مرموز قرار گرفته است؛ صنعتی که مردم را با دورکاری، آموزش از راه دور، خرید آنلاین و... مأنوس کرد و عملاً تا حدودی جلوی شیوع بیشتر کرونا را در جهان گرفت.

درحالی که با شروع واکسیناسیون درجهان بسیاری از کشور ها کوشش می نمایند زندگی خود را به دوران پیش از کرونا نزدیک نمایند محققان مؤسسات پژوهشی به دنبال برآورد هایی از شرایط بهبود این صنعت در جهان هستند. البته باید گفت بیشتر محققان رشد مثبت سرمایه گذاری در همه حوزه های آی تی در جهان تا سال 2022 را پیش بینی می نمایند.

طبق پیش بینی گارتنر، میزان سرمایه گذاری در سال 2021 در حوزه آی تی به 4.1 تریلیون دلار می رسد درحالی که در سال 2020 نسبت به سال 2019 شاهد کاهش 2.2 درصدی میزان سرمایه گذاری جهانی در این صنعت بودیم چراکه مدیران کمپانی ها بیشتر ترجیح می دادند در شرایط کرونا که منجر به دورکاری کارمندان در بیشتر نقاط جهان، تحصیل، خرید آنلاین و... شد در نوآوری ها و تکنولوژی هایی با مأموریت حیاتی هزینه نمایند.

حالا به نظر می رسد مدیران جهان عزم خود را جزم نموده اند تا در سال 2021 گام هایی برای بهبود این شرایط بردارند. جان-دیوید لاولاک معاون برجسته تحقیقات در مؤسسه گارتنر دراین باره گفت: سال گذشته کمپانی های مختلف در جهان میزان هزینه برای توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات خود را به نحو چشمگیری افزایش دادند تا بتوانند ظرف چند هفته نیروی کار خود را از راه دور فعال نمایند.

اما پیش بینی می شود در سال 2022 در همه بخش های آی تی شاهد رشد باشیم؛ بیشترین افزایش سرمایه گذاری به وسایل دیجیتال با رشد 11 درصدی مربوط می شود و پس از آن هم نرم افزار های شغلی با رشد 10.8 درصدی قرار دارند چراکه کارفرمایان و سازمان ها تمرکز خود را به تأمین محیط های کاری پربازده و نوآورانه برای نیروی کار خود معطوف نموده اند.

هرچند میزان هزینه برای توسعه آی تی و صنعت فناوری گامی روبه جلو محسوب می شود و در مجموع کشور های جهان تصمیم گرفته اند تا سرعت بیشتری به بهبود شرایط این حوزه بدهند و خود را آماده دوران پساکرونا نمایند، اما کشور هایی هم در جهان هستند که چندان نمی توان نسبت به شرایط آن ها خوشبین بود.

درحالی که بعضی کشور ها تا خاتمه 2021 احتمالاً صنعت آی تی خود را با سرمایه گذاری های عمده از شرایط دوران کرونا خارج می نمایند، اما امریکای لاتین شرایطی مشابه ندارد و پیش بینی می شود که احتمالاً این کار تا سال 2024 طول خواهد کشید.

به گفته محققان مؤسسه گارتنر، این منطقه در میان آخرین مناطقی از جهان قرار گرفته که به سطح آی تی پیش از شیوع کرونا بازمی گردند؛ این درحالی است که میزان هزینه و سرمایه گذاری در صنعت آی تی در چین از سال 2019 یعنی قبل از شیوع کرونا پیشی گرفته و انتظار می رود این صنعت در امریکای شمالی و اروپای غربی تا خاتمه 2021 بهبود یابد.

پیش بینی می شود میزان سرمایه گذاری در صنعت آی تی در امریکای لاتین در سال 2021 نسبت به 2020، افزایش 7.7 درصدی داشته باشد که البته در این میان آرژانتین با 10.4 درصد، بیشترین رشد را ثبت خواهد نمود. پس از آن مکزیک با پیش بینی رشد 10 درصدی در میزان سرمایه گذاری برای صنعت آی تی واقع شده است و رده های بعدی این پیش بینی هم به برزیل، پرو، شیلی و کلمبیا اختصاص می یابد.

گزارش دیگری که توسط کمپانی پژوهشی IDC منتشر شد نیز پیش بینی نموده است برزیل به عنوان عظیمترین بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در امریکای لاتین در سال 2021 رشدی 7 درصدی داشته و ارزش بازار آن به 64.4 میلیارد دلار خواهد رسید.

البته گفتنی است که بیشترین تمرکز در برزیل بر بخش های امنیت سایبری و سیستم های ابری است و می توان آن ها را حوزه های کلیدی در این کشور برای سرمایه گذاری آی تی دانست. در سال 2021، هزینه امنیت سایبری در برزیل بیش از 900 میلیون دلار خواهد بود که 12.5 درصد بیشتر از سال قبل است.

پیش بینی می شود که ارزش سیستم های ابری در برزیل نیز در سال 2021 به 3 میلیارد دلار برسد که نسبت به سال 2020 افزایش 46.5 درصدی دارد و پذیرش هوش مصنوعی نیز قرار است رشد کند. طبق پیش بینی IDC، حدود یک چهارم سازمان های عظیم در برزیل از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می نمایند و هزینه های هوش مصنوعی در برزیل در سال 2021 به 464 میلیون دلار خواهد رسید.

همچنین انتظار می رود فروش تبلت ها و نوت بوک ها در برزیل در سال 2021 به 4.7 میلیارد دلار برسد که 21 درصد بیشتر از سال قبل است و البته 7.3 درصد از کل سرمایه گذاری های آی تی در این کشور را به خود اختصاص می دهد.

یکی دیگر از مناطقی که نسبت به آسیا و امریکای لاتین سریع تر به حالت پیش از کرونا بازخواهد گشت، منطقه Mena است. جان-دیوید لاولاک معاون برجسته تحقیقات در مؤسسه گارتنر گفت: اقتصاد های مختلف به گونه ای متفاوت به پاندمی کووید 19 پاسخ دادند.

دیجیتالی شدن سریع منطقه Mena بخصوص کشور های حوزه خلیج فارس پیش از شیوع کرونا شروع شده بود به همین دلیل هم این منطقه نسبت به آسیا و امریکای لاتین سریع تر به حالت پیش از کرونا بازخواهد گشت. مدیران این منطقه در سال 2021 بیشتر بر زیرساخت های نرم افزاری و سرور ها سرمایه گذاری می نمایند.

میزان هزینه پیش بینی شده در حوزه آی تی در منطقه Mena (خاورمیانه و آفریقای شمالی) در سال 2021 درمجموع به 171 میلیارد دلار می رسد. این رقم نشان از رشد 4.5 درصدی نسبت به 2020 دارد درحالی که میزان سرمایه گذاری در حوزه آی تی در جهان با رشد 8.4 درصدی به 4.1 تریلیون دلار خواهد رسید.

به گفته وی، به دلیل شیوع کرونا بیشتر پروژه های آی تی دراین منطقه به تعویق افتاده یا متوقف شدند، اما انتظار می رود در سال 2021 به موازات بهبود شرایط کشور ها و بالاتر رفتن درک کشور ها از اکوسیستم دیجیتال، میزان سرمایه گذاری برای آی تی بهبود یابد و این منطقه در دو سال آینده احتمالاً به دوران قبل از کرونا بازخواهد گشت.

در سه ماهه نخست 2021 در دوبی پروژه های دوبی هوشمند 2021، ویزای کار از راه دور و سیاست های قانونگذاری مالی جدیدی پایه گذاری شدند که با توجه به آنها، انتظار می رود میزان سرمایه گذاری در تکنولوژی این منطقه تقویت شود و بشدت بالا برود.

در منطقه آسیا-اقیانوسیه نیز مؤسسه IDC پیش بینی رشد سرمایه گذاری در زمینه آی سی تی تا 924 میلیارد دلار دارد که رشدی 4.9 درصدی را نسبت به سال 2020 نشان می دهد و انتظار می رود تا سال 2024 به یک تریلیون دلار برسد. در این منطقه درسال 2021 جدا از صنایع مصرفی مرتبط با آی تی، بالاترین رشد سرمایه گذاری در صنعت آی تی به صنایع مخابراتی و بانکداری با رشد 29 درصدی مربوط می شود.

در اروپا، اما میزان سرمایه گذاری در صنعت آی تی بیشتر به امنیت سایبری بازمی شود که پیش بینی می شود این رقم در سال 2021 به 35.6 میلیارد دلار برسد و در این میان، بانکداری بیشترین سرمایه گذاری امنیت سایبری را دریافت خواهد نمود.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 909

به "صنعت آی تی دنیا 4 تریلیون دلاری می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت آی تی دنیا 4 تریلیون دلاری می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید