تمهیدات دولت برای شروع سال تحصیلی جدید

به گزارش دوست داشتنی ها، نزدیک شدن به زمان شروع سال تحصیلی جدید نگرانی های زیادی را در مورد نوع برگزاری کلاس های درس و حضور یا عدم حضور دانش آموزان و دانشجویان در کلاس ها را ایجاد نموده است.

تمهیدات دولت برای شروع سال تحصیلی جدید

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط گرفتن ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، با گذشت بیش از 6 ماه از زمان آغاز همه گیری کرونا هنوز تعداد زیادی از مردم با این بیماری درگیر بوده و متاسفانه هروز تعداد قابل توجهی از هموطنان عزیز جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می دهد. با نزدیک شدن به زمان آغاز آغاز سال تحصیلی جدید بسیاری از دانش آموزان و والدین آن ها نسبت به شرایط حضور در مدرسه نگران بوده و از طرفی دیگر همه دانش آموزان نیز به امکانات لازم برای آموزش مجازی را دسترسی یکسانی ندارند.

حل مسائل آموزش مجازی با استفاده از تجربه کرونا/ دانشگاه آزاد اسلامی الگوی مناسب آموزش در کشور

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا همه پروتکل های بهداشتی باید در مدرسه و در زمان تحصیل رعایت گردد. یکی از این دستورات فاصله گذاری اجتماعی بین دانش آموزان است. بر اساس قوانین بهداشتی هر دانش آ موز باید حداقل 1.5 متر همکلاسی خود فاصله داشته و با ماسک در محیط تحصیل حضور پیدا کند. اما سوالی که در اینجا مطرح می گردد این است که آیا فضای آموزشی کافی برای تعداد قابل توجه دانش آموزان کشور ضمن رعایت همه موارد بهداشتی وجود دارد یا خیر؟ آیا سال تحصیلی جدید نیز همانند دوره قبل به شکل مجازی برگزار خواهد شد؟

نگرانی از افت تحصیلی دانش آموزان با ادامه فرایند آموزش مجازی

آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد بیش از 14 میلیون دانش آموز در سراسر کشور وجود دارد. با آنالیز امکانات آموزش حضور و مجازی در نقاط مختلف ایران معین می گردد همه این دانش آموزان به طور یکسان به امکانات آموزشی دسترسی نداشته و بسیاری از آن ها شرایط دسترسی به ابزارهای هوشمند نظیر تلفن همراه و رایانه برای ارتباط با معلمان را ندارند. یعنی اگر سال تحصیلی جدید نیز همانند ماه های پایانی سال تحصیلی گذشته کاملا به صورت مجازی برگزار گردد تعدادی از دانش آموزان مناطق محروم و حتی در شهرهای عظیم نمی توانند از فرصت آموزش مجازی استفاده نمایند.

از همین رو دانش آموزان والدین دانش آموزان نگران افت تحصیلی فرزندان خود هستند و استفاده از شیوه مجازی برای برگزاری کلاس ها را فاقد کارایی لازم جهت فراگیری موثر مفاهیم درسی می دانند. نظرسنجی اخیر محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در فضای مجازی منتشر نموده بود نشان می دهد اغلب دانش آموزان و والدین آن ها نرم افزار شاد که به طور ویژه برای پیگیری امور درسی طراحی شده است را فاقد کارایی لازم می دانند.

عدم دسترسی دانش آموزان به ابزارهای آموزش مجازی

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ماه گذشته اعلام نموده بود بیش از 3 میلیون دانش آموز در کشور به دلایلی همچون نداشتن گوشی هوشمند یا تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت، امکان استفاده از سامانه شاد را ندارند و در خطر ترک تحصیل قرار گرفتند. 30 درصد مدارس ما زیر 35 نفر دانش آموز دارد که حدود 10 درصد دانش آموزان کشور را شامل می شوند و امکان برگزاری کلاس حضوری را دارند. در بعضی مناطق نیز استفاده از روش زوج و فرد کردن دانش آموزان به عنوان یک راه چاره پیشنهاد شده است تا بخشی از نگرانی مسئولان در خصوص تامین ابزار و تجهیزات آموزش مجازی رفع گردد.

اگرچه بسیاری از خیرین مدرسه ساز و بنیاد های خیریه تمرکز خود را بر خرید تبلت و گوشی هوشمند برای دانش آموزان قرار داده اند اما هنوز در مناطقی از کشور دانش آموزان نمی توانند با وسایل الکترونیکی مناسب به اینترنت متصل شده و فرایندهای آموزشی را دنبال نمایند.

هزینه دسترسی به اینترنت باری مضاعف بر دوش خانواده ها

مشکل دیگری که این روزها و در آستانه سال تحصیلی جدید فشار روانی وارد بر خانواده ها را افزایش داده است هزینه های اتصال و دسترسی به شبکه سراسری اینترنت است. گرانی افسارگسیخته مسکن و خودرو اقتصاد مردم را کوچک تر از گذشته نموده و از همین رو این انتظار وجود دارد که مسئولان متولی مشخص قیمت اینترنت تسهیلات مناسبی را برای دانش آموزان و خانواده آن ها در نظر گرفته تا حداقل در شرایط شیوع بیماری کرونا، آسایش روانی بیشتری برای آینده سازان جامعه فراهم گردد.

به هرحال اقضا شرایط کنونی جامعه حکم می نماید که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از گذشته به امور آموزشی دانش آموزان اهمیت داده و سرویس های رایگان و ارزان قیمت را در اختیار آن ها قرار دهد.

اختصاص پهنای باند اختصاصی برای شبکه شاد

محمود حبیبی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه دولت برای آغاز سال تحصیلی جدید شرح داد: در جلسه ای که در خدمت مرکز ملی فضای مجازی بودیم قول داده شد تمام ظرفیت کشور به کار گرفته گردد تا با بحث مسائل پهنای باند و ترافیک برای شبکه شاد روبرو نباشیم. پیش بینی ما این است که تقریباً به10درصد ظرفیت اینترنت کشور برای آغاز سال تحصیلی در شبکه شاد احتیاج داریم ما فکر می کنیم این موضوع با همکاری این دو نهاد صورت بگیرد.

وی همچنین با اشاره به عدم امکان استفاده از پلتفرم های غیرایرانی برای امر آموزش بیان کرد: مجموعه قوانین را برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تنظیم خواهیم کرد همچنین ظرف یک هفته طبق مصوبه جلسه کمیته ملی فضای مجازی الگوی مصرفی برای دانش آموزان و معلمان را مشخص می کنیم و بر اساس آن الگوی مصرف هزینه و مبالغی که باید برای استفاده از شبکه اجتماعی شاد مطرح گردد در نظر گرفته خواهد شد.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 421

به "تمهیدات دولت برای شروع سال تحصیلی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمهیدات دولت برای شروع سال تحصیلی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید