شبکه آموزش سیما توانست منطقه ها محروم را از امکات آموزشی بهرمند کند

به گزارش دوست داشتنی ها، تهران (پانا) - علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد قابل توجه ای از دانش آموزان کشور امکانات دسترسی به اینترنت و راه های ارتباطی مانند موبایل و لپ تاب را ندارند و این تعداد توانستد در منطقه ها محروم به وسیله شبکه تلویزیونی آموزش از امکانات آموزشی بهره مند شوند.

شبکه آموزش سیما توانست منطقه ها محروم را از امکات آموزشی بهرمند کند

به گزارش روابط عمومی برنامه به وقت ایران، برنامه زنده به وقت ایران سی دی ماه با حضور دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ودکتر محمدرضا آهن چیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی کشور با موضوع کیفیت فضای مجازی در آموزش عالی کشور از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در راستای ملاقات با رئیس رسانه ملی توضیح داد: تعداد قابل توجه ای از دانش آموزان کشور امکانات دسترسی به اینترنت و راه های ارتباطی مانند موبایل و لپ تاب را ندارند و متاسفانه 3و نیم میلیون دانش آموز محروم هستند و تعداد قابل توجه ای به اینترنت دسترسی ندارند، بنابراین جلسه ای با رسانه ملی برگزار گردید و این تعداد توانستد در منطقه ها محروم به وسیله شبکه تلویزیونی آموزش از امکانات آموزشی بهره مند شوند.

وی اضافه نمود: در سال 1379، در ماده 99 برنامه 5ساله سوم، تکلیف می نماید که وزارت فرهنگ و آموزش عالی باید به وزارت علوم و تحقیقات فناوری تبدیل گردد. 4سال بعد براساس این برنامه مجلس شورای اسلامی، قانونی با نام قانون اهداف، وظایف و تشکیلات علوم، تحقیقات و فناوری تصویب می نماید و نظام آموزش تغییر می یابد. در ماده یک این قانون در اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تامین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور و بعلاوه تمدید سازو کارهای لازم برای ایجاد ساز و کارهای مختلف برای ایجاد فعالیت های های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری، تقویت ارتباط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با بخش های مالی، فرهنگی و اجتماعی اشاره شده و یا در ادامه برنامه ریزی اجرای، آموزشی و تحقیقاتی متناسب با نیازها و تحولات در دنیا اسم شده است.

منادی در ادامه گفت: واقعیت این است که این موارد جزو وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است، که می بایست ارزیابی در این خصوص صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کرونا بر بدنه نظام آموزشی کشور شوک وارد کرد، گفت: در ابتدای تعطیلی جریان آموزش در کشور دو شانس داشتیم، اول، به علت اینکه به آخر سال نزدیک می شدیم، ارتباط دانش آموزان و معلمان شکل گرفته بود که به ادامه فرایند آموزش توانست یاری کند و شبکه شاد هم تا حدودی به حل مسئله پرداخت. در نظام آموزش عالی هم در کنترل بیماری کرونا کلاس ها تعطیل شد و به سمت کلاس های مجازی پیش رفتند.

منادی توضیح داد: واقعیت این است که آمادگی برای ورود به چنین فضایی نداشتیم و طبیعی است که نواقصی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ارزیابی دقیق تر و مستمر اعتبار آزمون ها و گواهی ها و مدارک را بالا می برد، اضافه نمود: متاسفانه دانشگاه ها و اساتید در این زمینه آنچنان که باید پیروز نبوده است.

در ادامه برنامه؛ دکتر محمدرضا آهن چیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی کشور اسم کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران دارای تعداد بسیاری دانشگاه است که نسبت آن به جمعیت در کشورهای دنیا بیشتر است. بنابراین می توان گفت که دانشگاه های در تراز بین المللی داریم و البته دانشگاه هایی هم در کشور داریم که نیازمند بهبود هستند.

وی اضافه نمود: براساس اطلاعات و آمار آموزش عالی ایران در برابر یک پدیده ناشناخته به نام کرونا، از لحاظ زمانی واکنشی به موقع و از لحاظ جامعیت و فراگیری کاملا جامع بود و ساماندهی های لازم صورت گرفت.

آهن چیان افزود: یکی از اولین اقدامات اجرا شده در این راستا، براساس این سیاست بود که آموزش نباید تعطیل گردد و خوشبختانه این امر محقق شد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی کشور بعلاوه اسم کرد: در شرایط عادی و در آموزش عالی هم مسئله کیفیت آموزشی همچنان یک مسئله چالشی است هنگامی وارد یک فضای جدیدی از آموزش تحت اسم شیوه مبتنی بر فضای الکترونیکی می شویم، رابطه استاد و دانشجو دیگر مطرح نیست و میانجی به نام شبکه ارتباطی قرار می گیرد که مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

وی به برنامه ریزی های وزارت علوم در مورد مسئله کرونا به چهار برنامه ریزی وزارت علوم اشاره نمود و گفت: در کارگروه آموزش های الکترونیکی درگاه آموزشی راه اندازی شد و تمام دانشجویان به آن مراجعه می کردند. برنامه ریزی دیگر، تغییر و اصلاح قوانین و مقررات آموزشی بود که بلافاصله در اسفندماه و در تعطیلات نوروز در یازدهم فروردین ماه سال 99به دانشگاه ها اعلام شد. بعلاوه ارائه آموزش های توانمندساز اعضای هیئت علمی از دیگر برنامه ها بود و در نهایت دانشگاه ها به طراحی پلت فرم های برای تدریس و آموزش در فضای مجازی فعالیت خود را شروع کردند.

وی اظهار داشت: در رابطه با کیفیت باید گفت که متغییرهای مداخله گر بسیاری در زمینه ارائه کیفیت مطلوب موثر است. دانشگاه دولتی و آزاداسلامی و بعلاوه پیغام نور، زیرنظام هایی بودند که دارای آمادگی های کافی برای آموزش های الکترونیکی بودند ولی بسیاری از زیرنظام ها آمادگی لازم را نداشتند.

برنامه به وقت ایران در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیهکنندگی علیرضاعاصم یوسفیبا اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 21:45 تا 23 به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می رود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1005

به "شبکه آموزش سیما توانست منطقه ها محروم را از امکات آموزشی بهرمند کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه آموزش سیما توانست منطقه ها محروم را از امکات آموزشی بهرمند کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید