سه حشره معروف که می توانند سلامت بشر را متحول نمایند

به گزارش دوست داشتنی ها، بیشتر ما از موجودات کوچک، مانند حشرات و عنکبوت ها ترس داریم و یا از آنها دوری می کنیم. ما اغلب به چنین مخلوقاتی به عنوان آفات نگاه می کنیم، اما این موجودات ریز می توانند راز سلامت و درمان بهتر انسان ها را در خود داشته باشند. در این مقاله، ما شرح می دهیم که چگونه این سه حشره می توانند تحقیقات سلامتی را متحول نمایند.

سه حشره معروف که می توانند سلامت بشر را متحول نمایند

انسان ها همواره یک رابطه عشق - نفرت با مخلوقات داشته اند، که تمایل دارند به این نخلوقات جذب شوند یا از آنها دوری نمایند.

یک مطالعه منتشر شده در سال 2017 نشان داد که ترس انسان از حشرات می تواند در فکر ما حک گردد و ما ممکن است این حس عدم اعتماد به موجوداتی مانند عنکبوت ها را حتی در شیرخوارگی داشته باشیم.

با این وجود، حشرات، بندپایان و سایر مخلوقات کووچک نیز انسان ها را مجذوب خود می نمایند - شاید به این علت که آنها بسیار متفاوت از ما هستند. برای مثال ، پروانه ها می توانند با پاهای خود طعم ها را حس نمایند، عنکبوت ها می توانند به وسیله موهای کوچک روی پاهای خود بشنوند، و یک کرم بریده شده از وسط می تواند دم (بدن) خود را بازسازی کند.

نویسندگان و دیگر هنرمندان، در جستجوی یافتن رازهای نو، صدها سال به این حشرات نگریستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که حشرات بسیار مجذوب کننده هستند و ارزش مطالعه کردن دارند نه تنها به علت نحوه ندگی و دنیای دیگر آنها یا به علت رابطه آنها با آنسان ها و دیگر موجودات.

این موجود ات ریز در واقع چیزهای زیادی برای آموختن دارند و می توانند در زمینه تحقیقات آزمایشگاهی چیزهای زیادی برای عرضه کردن داشته باشند. در این مقاله، ما آنالیز می کنیم که چگونه این سه حشره می توانند چهره سلامت و درمان های دارویی را تغییر دهند.

1- عنکبوتها

استخراج دارو از زهر عنکبوتها

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، که به گروه همزیستی علائم گوارشی، از جمله اسهال و درد های شکمی اشاره دارد، می تواند به شدت بر کیفیت زندگی افرد تأثیر بگذارد. براساس داده های منتشر شده در سال 2014، تقریبا 11% از جمعیت دنیا مبتلا به IBS هستند.

در سال 2016، محققان دانشگاه آدلاید در استرالیا، دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور و سایر مؤسسات همکار، هدف بالقوه نوی را برای درمان درد های مرتبط با IBS، در زهر عنکبوت پیدا کردند .

به طور خاص ، این تیم دریافت که سموم فراوری شده به وسیله گونه ای از رطیل ها، قادر به فعال کردن یک نوع پروتئین (کانال یونی) موجود در اعصاب روده است که سیگنال های درد را ارسال می نماید.

محققان معتقدند که این کشف می تواند به درمان های هدفمندتر دردهای مربوط به IBS منجر گردد. و در واقع در سال 2018، اعضای تیم مطالعه نوی را منتشر کردند که گزارش می داد راهی برای مسدود کردن سیگنال درد در مدل موش های مبتلا به IBS پیدا شده است.

بعلاوه در سال 2018، محققان دانشگاه کوئینزلند و انستیتوی عصب شناسی و سلامت روانیفلور - هر دو در استرالیا - بر روی خواص درمانی یک پپتید موجود در سم عنکبوت (Hm1a) تمرکز کردند.

این تیم قادر به استفاده از Hm1a برای فعال سازی انتخابی این پروتئین (کانال یونی) در مدل های موش با سندرم دراوت (یک شکل شدید صرع) بود. محققان توانستند به وسیله این زهر عنکبوت، تشنجات موش ها را از بین ببرند.

عنکبوت شکار خود را به وسیله ترکیبات زهر خود که سیستم عصبی را هدف قرار می دهد، می کشد. میلیون ها سال تکامل، باعث تصفیه چنین زهری شده است تا بتواند بطور تعیین کانال های یونی خاصی را هدف قرار دهد، بدون اینکه بر روی دیگر اعضای بدن عوارض جانبی بگذارد؛ و داروهای حاصل از زهرهای عنکبوتی، این دقت را حفظ می نمایند. این کشف نو می تواند درمان مؤثری برای تشنج در سندرم دراوت باشد.

اسرار نهفته در تار عنکبوت

زهر عنکبوت، تنها تمرکز تحقیقات پزشکی نیست. جسیکا گارب، دانشیار گروه علوم بیولوژیکی دانشگاه ماساچوست، می گوید: تار عنکبوت سخت ترین ماده بیولوژیکی است.

وی ادامه می دهد: تار عنکبوت از فولاد سخت تر است، اما وزن آن بسیار کمتر است و بعضی از تارها را می توان بدون بریده شدن تا سه برابر طول خود کشید. به همین دلایل، گارب و همکارانش در حال مطالعه این ماده فوق العاده نازک و انعطاف پذیر بوده اند و هدف آنها این است که دریابند چه چیزی باعث استحکام و انعطاف پذیری بی نظیر آن شده است.

به عنوان مثال، از تار عنکبوت می توان برای بهبود کلاه های ایمنی و زره بدن یا سایر تجهیزات محافظتی، وسایل پزشکی مانند پروتز، بانداژ و بخیه و حتی تجهیزات ورزشی استفاده کرد.

2- سوسک ها

وقتی صحبت از تحقیقات سلامتی می گردد، حتی بد نام ترین سوسک ها نیز می توانند سرشار از پتانسیل های تحقیقی و دارویی باشند. گزارش ها از سال گذشته حاکی از آن است که در مزارع چین سوسک هایی وجود دارد که در آن کارآفرینان به سوسک ها اجازه می دهند تا آزادانه در یک محیط کاملاً بهداشتی پرورش یابند.

با این حال، مزرعه سرنوشت این موجودات ضعیف را مهر و موم می نماید. هنگامی که این سوسک ها به بلوغ رسیدند، پرورش دهندگان سوسک آنها را به صورت خمیر در می آورند که این خمیر می تواند به معضلات دستگاه گوارش یاری کند.

این عمل ریشه در سنت های چینی باستان دارد که ادعا می نمایند می توان از سوسک ها به عنوان یک روش درمانی استفاده کرد. اما آیا این واقعیت دارد؟

طبق تحقیقات اولیه که در سال 2010 به وسیله محققان دانشگاه ناتینگهام در انگلستان اجرا شده است، مغز سوسک و ملخ ها حاوی 9 مولکول است که می تواند باکتری های قوی مقاوم به آنتی بیوتیک را از بین ببرد. محققان سوسک های آمریکایی و بعلاوه دو گونه مختلف ملخ را آزمایش کردند.

سیمون لی ، یکی از محققان درگیر در این مطالعه ، می گوید: ما امیدواریم که این مولکول ها در نهایت بتوانند در برابر عفونت های اشرشیا کولی (نوعی باکتری) و بعضی باکتری هایی که در برابر داروهای امروزی مقاوم هستند، موثر باشند.

لی معتقد است: این آنتی بیوتیک های نو می توانند به طور بالقوه جایگزین داروهای موجود و در دسترسی شوند که ممکن است مؤثر باشند اما عوارض جانبی جدی و ناخواسته ای دارند.

مادران سوسک چه چیزی را میتوانند به ما بیاموزند

براساس مطالعه ای که در ژورنال اتحادیه بین المللی در سال 2016 ارائه شده است، سوسک می تواند منبع بعدی و عالی پروتئین ما باشد. یکی از گونه های سوسک به نام سوسک اقیانوس آرام، در واقع نوعی شیر برای تغذیه نوزاد خود فراوری می نماید.

محققان دریافتند که این شیر، کریستال های پروتئینی را در روده نوزاد تشکیل می دهد. این کریستال ها حاوی میزان زیادی پروتئین هستند، به قدری زیاد که در واقع نویسندگان از آن به عنوان یک غذای کامل یاد نموده اند.

گرچه محققان پیشنهاد داده اند که شیر سوسک می تواند بخشی از عرصه نوشیدنی های پروتئین تازه باشد، اما بعلاوه اعتراف نموده اند که این فرایند چالش برانگیز است. از آنجا که گرفتن شیر از حشرات امکان پذیر نیست، محققان باید راهی برای فراوری مصنوعی این نوع شیر پیدا نمایند.

3- زنبورها

بسیاری از ما عمدتاً به علت رفتارهای ظاهرا تهاجمی زنبورها، و به علت اینکه آنها می تواند نیش بزنند و واکنش های آلرژیک ایجاد کند، که می تواند از تورم خفیف تا آنافیلاکسی تمام عیار باشد، از آنها ترس داریم.

اما بعلاوه یک پتانسیل درمانی در نیش آنها وجود دارد - حداقل بر طبق طیف وسیعی از مطالعات بالینی که در چند سال گذشته اجرا شده است. به عنوان مثال ، یک مطالعه که در سال 2015 درمجله Toxins منتشر شد، سه پپتید موجود در زهر زنبور و زنبور عسل را شناسایی کرد، که به عقیده نویسندگان، در زیست پزشکی کاربردهای زیادی دارد.

یکی از این پپتیدها، ماستوپاران، در زهر زنبورهای زرد، و زنبورهای عمومی موجود در شهرها، وجود دارد. این ماده در میان انواع دیگر پتانسیل درمانی، دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی است.

نویسندگان این مطالعه می نویسند: ماستوپاران به تنهایی یا همراه با سایر آنتی بیوتیک ها می تواند جایگزین امیدوار نماینده ای برای مبارزه با باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک باشد.

با این حال، محققان بعلاوه هشدار می دهند که این پپتید می تواند برای بافت های سالم سمی باشد، و به همان میزانی که به باکتری ها حمله می نماید، به سلول های اطراف نیز حمله می نماید. نویسندگان این مطالعه اظهار داشتند: بنابراین، تدوین استراتژی های نو برای کاهش عوارض جانبی سمی ماستوپاران و از این طریق امکان سنجی کاربردهای بالینی مورد احتیاج است.

یک مطالعه دیگر ، بعلاوه از سال 2015 ، نشان داد که Polybia-MP1، یک ماستوپاران موجود در زهر زنبور زردها قادر به مهار تکثیر سلول های سرطانی مثانه و پروستات و بعلاوه سلولهای لوسمی (در سرطان خون) مقاوم به دارو است.

پپتید این کار را با فشار دادن سوراخ های غشای سلول های سرطانی انجام می دهد و باعث می گردد که محتوای مولکولی آنها نشت کند.

حتی تعجب آورتر است که تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید - که سال گذشته در بیوشیمی منتشر شد - کلاس نوی از پپتیدهای سم زنبور را شناسایی کرد. آمپولکسین هایی که می توانند راستا نوی را برای درمان های پارکینسون باز کند.

این نوع زنبورها که به عنوان زنبور جواهرات زمرد شناخته می گردد و زیاد مشهور نیستند، با نیش زدن به سوسک ها، ابتدا آنها را فلج می نمایند و سپس مغز آنها را کنترل می نمایند تا سوسک ها بی حس شوند و راحت تر بتوان آنها را دستکاری کرد.

در نهایت، زنبورها با این کار قادر خواهند بود تا تخم های خود را در بدن سوسک ها قرار دهند تا لاروهای زنبور بتوانند از آن به عنوان اولین منبع غذایی خود استفاده نمایند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا متوجه شدند که این علائم فلج شدن سوسکها به وسیله نیش زنبور، علائمی شبیه به بیماری پارکینسون دارد.

از آنجا که به نظر می رسد آمپولکسین ها وظیفه القاء تحرک را دارند، محققان با هدف مطالعه آنها می توانند امیدوار باشند که این امر به آنها در پیدا کردن هدف سلولی نو برای درمان های پارکینسون یاری خواهد نمود.

این منظره ممکن است کار چندانی برای کاهش بی اعتمادی شما نسبت به این موجودات کوچک انجام ندهد. با این حال، پس از خواندن آن، شاید دفعه دیگر که می خواهید از یک زنبور فرار کنید یا یک دمپایی را به سمت یک عنکبوت پرتاب کنید، دوباره فکر کنید که این مخلوقات کوچک و ضعیف ممکن است روزی راه را به سمت کشف های عالی پزشکی سوق دهد.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1360

به "سه حشره معروف که می توانند سلامت بشر را متحول نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه حشره معروف که می توانند سلامت بشر را متحول نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید