روغن بادام زمینی در مقابل روغن گیاهی

به گزارش دوست داشتنی ها، هنگامی که بخواهید آشپزی کنید، ممکن است این سئوال برایتان پیش آید که آیا بایستی برای پخت و پز از روغن گیاهی و یا بادام زمینی بهره ببرید. برخی افراد ترجیح می دهند با روغن گیاهی آشپزی کنند، در حالی که برخی دیگر روغن

روغن بادام زمینی در مقابل روغن گیاهی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

هنگامی که بخواهید آشپزی کنید، ممکن است این سئوال برایتان پیش آید که آیا بایستی برای پخت و پز از روغن گیاهی و یا بادام زمینی بهره ببرید. بعضی افراد ترجیح می دهند با روغن گیاهی آشپزی کنند، در حالی که بعضی دیگر روغن بادام زمینی را برای این کار برمی گزینند. هر روغنی که فرد استفاده می نماید، دارای ویژگیهای گرمایی خاصی است. بعضی از روغنها را نبایستی بیشتر از درجه حرارت خاصی گرما داد به این علت که روغن ناسالم می گردد. بنابراین، زمانی که قصد آشپزی با هر روغنی را دارید، اهمیت دارد که اندازه حرارتی که روغن می تواند تحمل کند را با روش طبخ غذا در نظر بگیرید. آیا قصد دارید غذای جدیدی درست کنید که تنها به روغن خاصی احتیاج دارد؟ در این شرایط، آیا این سئوال برایتان پیش می آید که چه فرقی می نماید اگر روغن دیگری را جایگزین آن روغن خاص کنم؟ خوب بایستی بگوییم که در بعضی موارد، انتخاب یک روغن از میان روغنهای دیگر تفاوت چندانی ایجاد نمی نماید. با این حال، در بعضی موارد، می تواند دستور غذایی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. آیا واقعاً می خواهید با بکار بردن یک روغن اشتباه، تمام زحمت و کوشش خود را برباد دهید؟ روغن آشپزی اغلب تنها از یک منبع گیاهی بدست می آید. تعداد زیادی روغن پخت و پز وجود داشته که شما می توانید از آنها بهره ببرید. روغنهای متفاوتی که می توانید بهره ببرید، روغن بادام زمینی، روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن کنجد، روغن سبوس برنج، روغن نباتی یا گیاهی و غیره را شامل می گردد. اغلب میان روغن بادام زمینی و روغن نباتی بحث وجود دارد و سئوال این است که کدام روغن از نظر وجود مواد مغذی بهتر است و کدامیک طعم بهتری به غذا می بخشد و از این دست سئوالات.

بیشتر بخوانید: بالاخره چه روغنی خوب است؟

روغن گیاهی در مقابل روغن بادام زمینی

هر روغنی که فرد استفاده می نماید، دارای ویژگیهای گرمایی خاصی است. بعضی از روغنها را نبایستی بیشتر از درجه حرارت خاصی گرما داد به این علت که روغن ناسالم می گردد. بنابراین، زمانی که قصد آشپزی با هر روغنی را دارید، اهمیت دارد که اندازه حرارتی که روغن می تواند تحمل کند را با روش طبخ غذا در نظر بگیرید.

روغن گیاهی: از تعداد زیادی منبع گیاهی همچون ذرت، سویا، نخل و آفتابگردان گرفته می گردد. به عبارت دیگر، ترکیبی از تعداد زیادی روغن است که با هم ترکیب می شوند. روغن گیاهی یکی از متداول ترین روغنهای مورد استفاده است. از اینرو، در بسیاری از دستورات غذایی، نام این روغن ذکر شده است.

روغن بادام زمینی: همانطور که از نام آن پیداست، این روغن از بادام زمینی بدست می آید. این روغن یکی از رایج ترین روغنهای مورد استفاده است. اغلب از آن جهت سرخ کردن مواد غذایی در درجه حرارت بالا استفاده می گردد، به این علت که به هنگام حرارت تماشا در دمای بالا ناسالم و زیانبخش نخواهد شد.

روغن بادام زمینی حاوی میزان نسبتاً بالایی از چربیهای اشباع شده است، با این وجود، به هنگام حرارت تماشا این روغن، چربی های اشباع شده موجود در آن به اسیدهای چرب ترانس تبدیل نمی شوند. با این حال، از آنجا که روغن گیاهی آمیزه ای از روغنهای فرق دارد، سخن گفتن در مورد ارزش تغذیه ای روغن نامبرده سخت است. نه روغن گیاهی و نه روغن بادام زمینی طعم متمایز مخصوص به خود را ندارند، از این رو اغلب هنگامی که در دستور غذایی احتیاج به طعمی طبیعی است این دو روغن را می توان استفاده کرد. با این حال، چنانچه فردی دارای حس چشایی قوی ای باشد، آنگاه محتمل است که بتواند طعم روغن بادام زمینی را تشخیص دهد.

هنگامی که در مورد روغن گیاهی در مقابل روغن بادام زمینی به بحث می پردازید، باید دستور غذایی را در نظر بگیرید. چنانچه دستور غذایی احتیاج به سرخ کردن داشته باشد، آنگاه برترین گزینه روغن بادام زمینی است به این علت که به هنگام حرارت تماشا در دمای بالا ناسالم و نامطبوع نمی گردد. از سوی دیگر، روغن گیاهی از نقطه دود پایین تری برخوردار بوده و به همین علت احتمال آنکه این روغن نامطبوع و خراب گردد، وجود دارد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که به هنگام حرارت تماشا هر دو روغن، بوی متمایزی از آنها متصاعد شده و رنگ آنها هم تغییر خواهد نمود.

پیش از انتخاب هر یک از این دو روغن، در نظر داشته باشید که آیا نسبت به آنها مبتلا به آلرژی هستید یا خیر. چنانچه فردی نسبت به روغن بادام زمینی آلرژی داشته باشد، آنگاه کار آسانی است که به طور کامل از مصرف آن اجتناب نماید. با این حال، اگر فردی نسبت به روغن گیاهی آلرژی دارد، تشخیص ماده آلرژی زا بکار رفته در این روغن مشکل خواهد بود. در بعضی موارد، این آلرژی می تواند به علت مخلوطی از چند روغن هم باشد. در چنین مواردی، برترین کار آن است که روغنهایی را برگزینید که به مواد بکار رفته در آن به طور واضح اشاره شده باشد.

امیدوارم این مقاله شک شما را نسبت به انتخاب روغن بادام زمینی و روغن گیاهی رفع ساخته باشد. بعقیده بعضی متخصصین حوزه سلامت، برترین کار آن است که مصرف هر دو این روغنها را در یک محدوده خاص نگه دارید. و در مورد روغن گیاهی این محدودیت بیشتر رعایت گردد، به این علت که احتمال آن وجود دارد که این روغن از مخلوطی از چند روغن بدست آمده باشد که حقیقتاً سالم نباشند.

منبع مقاله : برگرفته از سایت بازل

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1086

به "روغن بادام زمینی در مقابل روغن گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن بادام زمینی در مقابل روغن گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید