راه های از بین بردن مارمولک در خانه و جلوگیری از فراوری مثل آن

به گزارش دوست داشتنی ها، وجود مارمولک در هر خانه ای می تواند مشکل ساز باشد. فراوری مثل مارمولک در خانه شما می تواند منجر به آلودگی و بروز بیماری هایی مانند سالمونلا شود. بنابراین دور نگه داشتن آن از محیط امن و راحت منزل بسیار حائز اهمیت است. اگرچه می توان فواید مارمولک در خانه را نیز در نظر گرفت؛ آن ها حشرات را از شما دور نگه می دارند، اما در هر صورت برای ما خوشایند نیستند. در ادامه این مطلب نکاتی را جهت از بین بردن مارمولک در خانه و همچنین دور نگه داشتن آن برای همواره به شما خواهیم گفت.

راه های از بین بردن مارمولک در خانه و جلوگیری از فراوری مثل آن

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

چگونه مارمولک را از خانه بیرون کنیم؟

هدف ما در این مطلب این است که مارمولک را به جای کشتن، از خانه برانیم، چراکه کشتن آن را با استفاده از سم پاشی یا یک مگس کش، احتمالا همه ما بلدیم. بنابراین مراحل زیر را برای فراری دادن این موجودات کوچک از منزل دنبال کنید:

  • اولین کاری که باید کرد این است که مبلمان و لوازم منزل را به گونه ای جابجا کنید که بتوانید تمامی نقاط پنهان و کنج های خانه را ببینید و مارمولک نتواند در جایی پنهان شود. مارمولک ها علاقه بسیاری به پنهان شدن روی دیوار و همچنین زیر چیزها دارند. سعی کنید تمامی این نقاط را از بین ببرید یا دست کم راه ورود مارمولک به آن ها را ببندید.
  • راه ارتباطی اتاقی که مارمولک را در آن جا مشاهده نموده اید با سایر فضاهای خانه را مسدود کنید؛ درها را ببندید و حفره ها را بپوشانید. مارمولک بسیار انعطاف پذیر است و می تواند از کوچک ترین سوراخ هم عبور کند.
  • اگر مارمولک را می بینید، به یاری یک فرد دیگر، طوری به سمت آن بروید که، محترمانه، به سمت درب خروج راهنمایی شود. همانطور که می دانید مارمولک ها بسیار سریع هستند و احتمالا به تنهایی از پس این کار برنخواهید آمد. شما می توانید با استفاده از یک دسته روزنامه یا جارو، مارمولک را به سمت و سویی که می خواهید پرتاب کنید.
  • به گفته بعضی، اسپری کردن آب روی مارمولک، یاری می نماید که مارمولک به سمتی که می خواهید حرکت کند. توجه داشته باشید که مارمولک ها بیشتر در شب از مخفیگاه خود خارج می شوند، بنابراین شبانه، بهتر می توانید آن را دنبال کنید. اگر می توانید مارمولک را درون یک لیوان شیشه ای گیر بیندازید و سپس آن را از خانه بیرون کنید.

اما اگر با روش های مسالمت آمیز بالا، پیروز به از بین بردن مارمولک در خانه نشدید، در ادامه مطلب راه های بیشتر و قطعی تری وجود دارند که مارمولک ها را از خانه شما دور نگه خواهند داشت.

روش های طبیعی از بین بردن مارمولک در خانه

1. پوست تخم مرغ؛ دشمن مارمولک

استفاده از پوست تخم مرغ یک ترفند بسیار محبوب برای از بین بردن مارمولک در خانه است. این پوست ها را در اطراف خانه و نقاطی که بیشتر مارمولک می بینید قرار دهید. پوست تخم مرغ حاوی گوگرد است و باعث ایجاد احساس سوزش در ناحیه شکم مارمولک می شود. همچنین، بوی حاصل از آن برای مارمولک ها یادآور منقار پرنده ها، شکارچیان طبیعیشان، است. در نتیجه هر کجا که پوست تخم مرغ قرار دهید، مارمولک به آن ناحیه وارد نمی شود. پوست ها را هر سه هفته یکبار عوض کنید. همچنین می توانید از پوست تخم بلدرچین بهره ببرید.

2. استفاده از پیاز یا موسیر

پوست پیاز یک روش سازگار با محیط زیست دیگر برای از بین بردن مارمولک ها است. یک پیاز کوچک یا موسیر را خرد یا رنده کنید، و آن را در گوشه و کنار خانه قرار دهید. مانند پوست تخم مرغ، محتوی گوگرد و بوی حاصل از پیاز مارمولک ها را دفع می نماید. از سیر هم می توانید به همین صورت بهره ببرید

3. ترکیب سرکه، لیمو و پودر فلفل

مارمولک ها از بوی سرکه و لیمو متنفرند و بوی فلفل نیز موجب تحریک پوست، چشم و مجاری تنفسی آن می شود. محلولی از ترکیب سرکه، لیمو و کمی پودر فلفل تهیه کنید و آن را روی سطوح بپاشید. برای تهیه این محلول، پودر فلفل سیاه و فلفل قرمز را ترکیب کنید، و به مقداری آب و سرکه اضافه کنید و در داخل یک بطری اسپری بریزید و خوب ترکیب کنید. به یاری این اسلحه می توانید در برابر مارمولک های خانگی از خود محافظت کنید.

4. استفاده از اسپری سیترونلا

اگر دوست دارید هم مارمولک ها را از خانه دفع کنید و هم محیط خانه خوشبو باشد، از اسپری سیترونلا بهره ببرید. سیترونلا نوعی علف لیمو و مشابه با علف لیموی مصرفی در آشپزی است، با این تفاوت که این گونه بوی بسیار قوی تری دارد و برای خوردن مناسب نیست. عطر و بوی سیترونلا دافع انواع حشرات و مارمولک است.

5. استفاده از علف لیمو به جای اسپری

اگر به هر دلیلی به اسپری سیترونلا دسترسی ندارید، می توانید از خود ساقه علف لیمو به عنوان دافع حشرات بهره ببرید. مارمولک ها عاشق خوردن پشه ها هستند، بنابراین با کاهش جمعیت آن ها در خانه، مارمولک ها در تامین مواد غذایی خود دچار مشکل شده و مجبور به نقل مکان می گردند. چند ساقه علف لیمو (نوعی از علف های استوایی است که بوی لیمو می دهد) را خرد نموده و در گوشه و کنار خانه قرار دهید تا کار همان اسپری سیترونلا را انجام دهد.

6. قهوه و تنباکو

اگر تمام راه های ذکر شده در بالا با شکست روبرو شد، راهی نمی ماند جز اینکه مارمولک ها را با قهوه و تنباکو از بکشید! برای اینکار:

  • پودر قهوه و تنباکو را با هم ترکیب نموده و به صورت گلوله های ریز درآورید.
  • سپس این گلوله های کشنده را در اطراف خانه و جاهایی که مارمولک مشاهده شده، قرار دهید.
  • بوی حاصل از این ترکیب مارمولک ها را به خود جذب می نماید، اما چون تنباکو برای مارمولک سمی است، آن ها خواهند مرد.

7. اسپری دفع مارمولک

اگرچه به دلایل زیست محیطی توصیه نمی شود، اما شما می توانید از فروشگاه های مربوط به امور سمپاشی اسپری هایی را برای از بین بردن مارمولک در خانه خریداری کنید. علاوه بر اسپری، می توانید دستگاه دفع مارمولک را که از انرژی برق استفاده می نماید، جایگزین نمایید.

8. تله گذاری با چسب موش

شما می توانید با استفاده از چسب موش مارمولک ها را به دام انداخته و از خانه بیرون کنید. به سادگی یک تکه مقوا بردارید و سطح آن را با چسب موش بپوشانید. این تله را در جایی قرار دهید که احتمال می رود مارمولک از آن جا عبور کند. تله را هرازگاهی آنالیز کنید و در صورت مشاهده هدف در حبس، آن را بیرون بیاندازید.

9. قرص نفتالن

یک راه دیگر نیز برای از بین بردن مارمولک در خانه باقی مانده! تعدادی قرص نفتالن (نفتالین) را داخل کمد یا کابینت قرار دهید تا از ورود مارمولک به این فضاها جلوگیری شود. مارمولک ها از بوی نفتالن متنفر هستند. اما مراقب باشید که این قرص ها از دسترس بچه ها دور باشند چراکه نفتالن ها گاهی رنگی هستند و بچه ها ممکن است آن ها را با آب نبات اشتباه بگیرند.

نکاتی برای دور نگه داشتن مارمولک از خانه

1. مواد غذایی را بدون پوشش در خانه رها نکنید

مواد غذایی و باقی مانده آن در خانه، بسیار مورد علاقه مارمولک ها هستند و به فراوری مثل آن ها یاری می نماید. هرگز غذای به جامانده را، بدون پوشش در سطح خانه رها نکنید. همیشه ظرف ها و قابلمه ها را بعد از پخت و پز تمیز کنید. میز شام را پاک کنید و درب سطل زباله را بسته نگه دارید. مانده غذا، مگس و مورچه ها و به طور غیر مستقیم مارمولک ها را به خود جذب می نماید؛ چون مارمولک ها حشرات را می خورند.

2. هرگونه شکاف و راه نفوذ از در و پنجره را آب بندی کنید

مارمولک ها معمولا به وسیله ترک های دیوار یا شکاف های در و پنجره وارد خانه می شوند یا درون آن ها پنهان گشته و تخم گذاری می نمایند. در نتیجه پیش از انجام سم پاشی یا اقدامات دیگر برای از بین بردن مارمولک در خانه، ضروری است این راه های نفوذ را از بین ببرید تا از بازگشت دوباره مارمولک جلوگیری شود.

3. اگر می توانید یک گربه به خانه بیاورید

گربه ها نه تنها جذاب و دوست داشتنی هستند، بلکه به صورت غریزی شکارچیان ماهری به حساب می آیند. این مهارت گربه ها می تواند مارمولک ها را از خانه شما دور نگه دارد. اگرچه باید مراقب باشید که گربه شما مارمولک را نخورد چراکه برای آن بسیار مضر و خطرناک است. اگر ترس شما از گربه، مانع از بهره مندی از حضور این حیوانات در خانه تان می شود، مطلب چگونه بر ترس ازگربه غلبه کنیم؟ را بخوانید.

سخن پایانی

برای از بین بردن مارمولک در خانه، روش های بیشماری وجود دارد؛ از روش های طبیعی و پیشگیرانه گرفته تا به کارگیری محصولات تجاری مانند سم و دستگاه های دافع مارمولک. کوشش خود را بکنید که ابتدا با روش های طبیعی مارمولک ها را از خانه دور نگه دارید، همچنین اطمینان حاصل کنید که راه ورود دوباره آن ها به خانه را مسدود می کنید. نباید فراموش کنید که تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم مطلب مفید علت ترس از حیوانات را نیز در انگیزه بخوانید تا در روبروه با چنین رخدادهایی، بتوانید در ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 395

به "راه های از بین بردن مارمولک در خانه و جلوگیری از فراوری مثل آن" امتیاز دهید

9 کاربر به "راه های از بین بردن مارمولک در خانه و جلوگیری از فراوری مثل آن" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های از بین بردن مارمولک در خانه و جلوگیری از فراوری مثل آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید