حقایقی از افزودنی های خوراکی

به گزارش دوست داشتنی ها، مشاهدات اخیر در خصوص عوارض جانبی افزودنی های خوراکی در چندین بخش از دنیا جوش و خروش و هیاهویی به پا نموده است. در این مقاله حقایقی از افزودنی های خوراکی که اطلاعات دقیقی در خصوص این محصولات ارائه می دهد،

حقایقی از افزودنی های خوراکی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مشاهدات اخیر در مورد عوارض جانبی افزودنی های خوراکی در چندین بخش از دنیا جوش و خروش و هیاهویی به پا نموده است. در این مقاله حقایقی از افزودنی های خوراکی که اطلاعات دقیقی در مورد این محصولات ارائه می دهد، آورده شده است.

بسیاری از ما عادت داریم مواد تشکیل دهنده مواد غذایی را قبل از خریدشان آنالیز و چک کنیم. از آنجا که این روزها هرچه بیشتر نسبت به سلامت خود توجه داشته و حساسیت نشان می دهیم، تقریباً ضرورت دارد که محتوای چربی، درصد قند، درصد چربی ترانس، و غیره را در هر ماده غذایی بسته بندی شده ای که خریداری می کنیم، مورد آنالیز قرار دهیم. اما، قطع نظر از آن، ما در واقع تمام مواد تشکیل دهنده مواد غذایی را آنالیز نمی کنیم و اغلب افزودنی های خوراکی موجود در مواد غذایی را نادیده می گیریم. افزودنی های خوراکی چه هستند؟ آیا برای سلامتی مفید می باشند؟ حقایق زیر پاسخ تمام این سوالات را خواهد داد.

افزودنی های خوراکی چه هستند؟

در اصطلاحی ساده، افزودنی های خوراکی می توانند به اسم محصولات یا مواد شیمیایی توصیف شوند که به منظور حفظ و یا افزایش رنگ و مزه به مواد غذایی افزوده می شوند. درست از اسید اسکوربیک گرفته تا آسپارتام و منو سدیم گلوتامات، همگی انواع مختلف افزودنی های خوراکی می باشند. افزودنی های خوراکی در مواد غذایی بسته بندی شده به منظور افزایش عمر مفید یا تاریخ مصرف آنها و بهبود کیفیت، عطر و طعم به آنها افزوده می شوند. تمام مواد غذایی بسته بندی شده حاوی یک یا چند افزودنی خوراکی هستند. اگر چه افزودنی های خوراکی یکی از ضروری ترین مواد غذاهای بسته بندی شده بوده، اما چندین عارضه جانبی بالقوه در ارتباط با آنها وجود دارد. بحث شدیدی در سراسر دنیا در مورد بی خطری و سلامت قابل قبول این افزودنی های خوراکی وجود دارد. حقایق ذیل در مورد افزودنی های خوراکی به شما اطلاعاتی در مورد افزودنی های خوراکی که بایستی نسبت به آنها مطلع باشید ارائه می دهد.

حقایقی از افزودنی های خوراکی

یکی از شگفت انگیزترین حقایق این است که به طور میانه، یک آمریکایی 8 تا 9 پوند (4-600ر3 گرم) از افزودنی های شیمیایی مصرف می نماید! درست از کالباس، غذاهای چینی و گوشت های مورد علاقه تان گرفته تا بستنی و پنیر، همگی این مواد غذایی حاوی افزودنی های خوراکی می باشند. در این بخش اطلاعاتی از افزودنی های خوراکی که بایستی نسبت به آنها مطلع باشید آورده شده است:

اغلب ادعا می گردد که افزودنی های خوراکی مضر می باشند. این دور از واقعیت است. همانطور که در بالا ذکر شد، افزودنی های خوراکی هنگامی که به مواد غذایی افزوده می شوند، جهت انجام نقش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در آن واحد، افزودنی های خوراکی بعلاوه به حفظ مواد غذایی از خرابی و فاسد شدن یاری می نمایند.

دوم آنکه، به این دلیل که در چندین کشور قوانین سختگیرانه ای در مورد افزودنی های خوراکی افزوده شده به مواد غذایی وجود دارد، احتمال کمتری می رود که مسمومیت و یا عوارض جانبی ناشی از هرگونه افزودنی خوراکی ایجاد گردد.

با این حال، با توجه به مطالعات اخیر، نمی توان این واقعیت را نادیده بگیریم که مصرف طولانی مدت افزودنی های خوراکی می تواند منجر به بیماری های جدی و خطرناکی مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی گردد.

رنگهای خوراکی به طور ویژه از قطران زغال سنگ (آبگونه ى غلیظ و سیاه که از تقطیر زغال سنگ به دست مى آید) تهیه شده، که یک عامل سرطان زا می باشد. بنابراین، بایستی از خوردن مواد غذایی که حاوی رنگ های مصنوعی هستند، خودداری کرد.

مونو سدیم گلوتامات و یا MSG تقریباً در تمام مواد غذایی آماده چینی مانند سس سویا، و غیره وجود دارد. اگر چه وجود MSG جهت بخشیدن طعمی مخصوص به غذاهای چینی لازم است، اما عوارض جانبی مانند درد قفسه سینه، تهوع، تشنج، و غیره را به همراه دارد.

دیگر افزودنی های خوراکی مانند آسپارتام، سوربیتول، نیتریت، نیترات، و غیره، با عوارض جانبی مانند درد معده، سردرد، تهوع، استفراغ و عوارض جانبی دیگر در ارتباط می باشند.

بسیاری از مواد غذایی برای بچه ها مانند کیک، آب نبات، و غیره، بعلاوه حاوی افزودنی های خوراکی (رنگ استفاده شده در آب نبات، بستنی، و غیره) بوده، که برای سلامتی خوب نبوده و بعلاوه می توانند موجب بیش فعالی در بچه ها شوند.

این یک عقیده غیر علمی عام است که می گویند تمام افزودنی های خوراکی شیمیایی بوده و از این رو، مضر می باشد. بعضی افزودنی های خوراکی و مواد نگهدارنده ای مانند نمک، لیمو و یا شکر عوارض جانبی بسیار کم و یا تقریباً هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای ندارند.

این امکان وجود دارد که فردی نسبت به مواد تشکیل دهنده خاصی (افزودنی خوراکی) حساسیت و آلرژی داشته باشد و در مورد آن اطلاعی نداشته باشد. در چنین موردی، فرد ممکن است از واکنش های آلرژیک مانند دانه های پوستی یا خارش پوست، اسهال، سردرد، تهوع، اضطراب، و غیره رنج ببرد.

در نهایت، باید توجه داشته باشید که تمام عوارض جانبی بالقوه و اختلالات تنها می توانند به دلیل مصرف طولانی مدت از مواد غذایی حاوی این افزودنی ها به وجود آیند. به ندرت اتفاق می افتد که فردی با مصرف ماده غذایی دچار عوارض جانبی ناگهانی گردد، مگر آنکه نسبت به آن آلرژی داشته باشد.

از آنجا که بسیاری از عوارض جانبی به دلیل استفاده طولانی مدت اتفاق می افتند، هیچ اطلاعات کافی وجود ندارد که منجر به ممنوعیت این مواد غذایی گردد. با این حال، عاقلانه است که از خوردن مواد غذایی بسته بندی تا آنجا که امکان دارد خودداری کنید، و بجای آن مواد غذایی خانگی و تازه را برگزینید تا از هرگونه عوارض جانبی و مسائل احتمالی جلوگیری گردد. طبق گفته همیشگی، بهتر است همواره جانب احتیاط را رعایت کنید!

منبع: راسخون
انتشار: 2 آبان 1400 بروزرسانی: 2 آبان 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1072

به "حقایقی از افزودنی های خوراکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی از افزودنی های خوراکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید