جزییات طرح ساماندهی بازار مسکن

به گزارش دوست داشتنی ها، خبرنگاران: یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید نمود که در طرح ساماندهی بازار مسکن با پیش بینی ساخت سالانه یک میلیون واحد با در نظر دریافت زمین ارزان و تسهیلات مناسب، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و کنترل قیمت ها هدف گذاری شده است.

جزییات طرح ساماندهی بازار مسکن

جهت دریافت خدمات خرید درب ضد حریق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، مجتبی یوسفیبا اشاره به جزییات طرح رونق فراوری و ساماندهی بازار مسکن بیان نمود: متاسفانه این روزها شاهد هستیم که شرایط مالی کشور به دلیل بی برنامگی در حوزه مالی نابسامان است. شرایط بازار مسکن نیز مناسب نبوده و ما با گرانی های لجام گسیخته در این حوزه روبرو هستیم. افزایش قیمت خرید و رهن و اجاره مسکن مسائل زیادی را برای قشر ضعیف و متوسط جامعه ایجاد نموده است و خیلی از افراد جامعه در تامین مسکن حتی به صورت رهن و اجاره با مشکل روبه رو شده و مجبور شدند تا به خارج از شهرها بروند.

وی در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی وظیفه خود دانسته که در دو بخش به بازار مسکن ورود کند و با سیاست گذاری دولت را در حوزه اجرایی برای ساماندهی بازار مسکن یاری کند. طرح دو فوریتی رونق فراوری و ساماندهی بازار مسکن هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی نهایی شد و ان شاء الله به زودی در صحن مجلس آنالیز می گردد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: یکی از بخش هایی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است حوزه ساخت مسکن ارزان قیمت برای دهک های پایین جامعه است. در قالب این طرح سالانه یک میلیون واحد مسکن ساخته می گردد. تا به امروز سالی 300 هزار واحد توسط مردم و 200 هزار واحد توسط بنیاد مسکن ساخته می شد و ما با کمبود 500 هزار واحد روبرو بودیم که متاسفانه برنامه دقیقی برای ساخت آن وجود نداشت.

وی در ادامه تاکید نمود: در این طرح با در نظر دریافت زمین ارزان قیمت به ساخت مسکن هایی برای اقشار ضعیف جامعه توجه شده است. قرار است زمین های بلااستفاده دولت که حدود 250 هزار هکتار است برای ساخت مسکن اختصاص داده گردد و بخش عمده ای از این زمین ها که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است قرار است به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده گردد تا ساخت مسکن در آنها صورت گیرد. قیمت زمین حدود 65 تا 70 درصد قیمت مسکن را در بر می گیرد. در وهله دوم نیز خط اعتباری خاصی برای تخصیص وام هایی با بهره زیر 10 درصد دیده شده است. از سوی دیگر کنترل قیمت مصالح ساختمانی نیز که در قیمت مسکن تاثیرگذار است مورد توجه قرار گرفته است. در چند ماه گذشته قیمت مصالح ساختمانی دو تا سه برابر افزایش داشته است.

یوسفی در ادامه با اشاره به ساز و کار های دیده شده برای تامین زمین ارزان قیمت در این طرح خاطر نشان کرد: قرار بر این است در این طرح زمین های بلااستفاده دولتی که در اختیار وزارت خانه های مختلف است برای ساخت مسکن تعلق گیرد. بخش عمده ای از این زمین ها در اختیار وزرات جهاد کشاورزی است که قرار بر این است حداکثر ظرف دو ماه این زمین ها برای ساخت مسکن در اختیار وزرات راه و شهرسازی قرار گیرد. این زمین ها عمدتا در حریم شهرها قرار گرفته است و برای ساخت مسکن مناسب است.

وی در ادامه با اشاره به سازوکارهای مالیاتی دیده شده در این طرح خاطر نشان کرد: از سوی دیگر دریافت مالیات بر عایدی مسکن و زمین با نرخ چشمگیر از دیگر موارد بازدارنده برای اهتکار زمین است. براساس این طرح افرادی که زمین بلااستفاده داشته باشند باید برای آن مالیات بپردازند. به طور کلی براساس این طرح در ظرف چهار سال، چهار میلیون واحد ساخته خواهد شد که می تواند جلوی افزایش قیمت ها را با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا بگیرد. از سوی دیگر با رونق بازار ساخت وساز به طور مستقیم 250 سرفصل شغلی ایجاد می گردد و لذا حرکت طرح ساخت مسکن می تواند زمینه اشتغالزایی را نیز فراهم کند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 283

به "جزییات طرح ساماندهی بازار مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات طرح ساماندهی بازار مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید