برترین سوغات کاشان چیست ؟

به گزارش دوست داشتنی ها، در این مقاله از معرفی سوغات شهرهای ایران تصمیم گرفتیم تا برترین سوغات کاشان را به شما علاقمندان به خرید سوغاتی معرفی کنیم پس اگر به شهر کاشان سفر کردید بهتر است بدانید که سوغاتی ها کاشان به جژء گلاب معروف این شهر چیزهای دیگر هم است پس در ادامه با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید

برترین سوغات کاشان چیست ؟

مختصری درباره شهر کاشان بدانید :

یکی از شهر تاریخی ایران کاشان است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی به سمت خود جذب می نماید . کاشان یکی از شهرهای اصفهان می باشد .

کاشان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران و مشهور به دارالمومنین است. این شهر دارای 7000 الی 11000 سال قدمت شهرنشینی و یکی از زیباترین شهرهای ایران است. شهری با اصالت و با مشاهیر علمی و ادبی زیادی است و نقش پررنگی در صنعت گردشگری ایران دارد. عده ای از مورخین کاشان را با اصالت ترین و اولین شهر ایران و دنیا می دانند.

جاذبه های گردشگری کاشان و اقلیم این شهر که دارای دو بخش کوهستانی و کویریست آن را به یکی از سکونت گاه های مهم در ایران بدل ساخته است و آداب و رسوم گلاب گیری و قالیشویی از مرنام سنتی این شهر است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

کاشان شهری پراز جاذبه های دیدنی ، پراز اتفاقات مهم تاریخی و زیبایی های منحصر به فرد است. مطمئنن هر شخصی با هر هدفی که دارد می تواند کاشان را برای سفر کردن انتخاب کند، زیرا این شهر مملو از جلوه های کم نظیر و زیبا می باشد که شاید در کمتر جایی بتوان همه این جاذبه هارا با هم یکجا پیدا کرد.کاشان شهری است که هم از لحاظ سیاسی وتاریخی و هم از لحاظ ادبی و فرهنگی و بعلاوه از حیث منظره ها زیبای طبیعی حرفی برای گفتن دارد. شهری که در هر فصل از سال لذت متفاوتی را به مسافران و گردشگران می دهد،

خب حالا که شهر کاشان را شناختید نوبت آن میرسد تا برترین سوغات کاشان را به شما معرفی کنیم تا از این طریق بتوانید سفر خود را تکمیل کنید پس با ما همراه باشید

برترین سوغاتی های کاشان

از برترین سوغات کاشان که میتوانید آنها را به دوستان و نزدیکان خود هدیه دهید میتوان به گلاب قمصر کاشان ، عرقیجات ، انواع شیرنی ها و باقلواها ، حلوا ارده ، خوردنی های متنوع و خوشمزه ، صنایع دستی ، گلیم، زیلو و بسیاری چیزهای دیگر که همگی جز سوغات بی نظیر این شهر است اشاره کرد .

سوغات خوراکی کاشان

گلاب و عرقیجات

گلاب کاشان از قدیم معروف بوده است و همه نام آن را شنیده اند. مرنام تهیه آن از گلبرگ های گل محمدی هر سال از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد انجام می گردد و گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. این مرنام معروفیت دنیای دارد و حتی گردشگران خارجی هم از آن استقبال می کنند. عرقیات گیاهی در کاشان به شیوه سنتی یعنی در دیگ های مسی و به شکل دستی انجام می گردد.

باقلوا کاشان

باقلوا یکی از شیرینی های معروف است. که سوغات کشور هایی نظیر ایران، ترکیه، ایران، ترکیه، کشورهای آسیای میانه وقفقاز، بعضی از کشور های عربی، یونان، قبرس و بعلاوه بعضی منطقه ها روسیه می باشد. مراکز عمده پخت این شیرینی شهرهایی چون یزد، قزوین و تبریز می باشند. در کاشان نیز باقلوا به عنوان سوغات پخت و عرضه می گردد. و گل سر سبد شیرینی های کاشان است.

شیرینی حاجی بادومی

شیرینی حاجی بادومی از آن دست سوغات کاشان است که در همه جا می توانید پیدا کنید. شکل شیرینی و طعم ساده اما خوش عطرش آن را محبوب نموده است. این شیرینی کوچک از پودر بادام و پودر قند، جوز و آرد نخودچی تشکیل می گردد.

پشمک کاشان

پشمک کاشان هم یکی از خوشمزه های این شهر است که از آن نمی توان گذشت. در هنگام عید نوروز رسم است مردم کاشان پشمک را به همراه کلوچه به مهمانان خود تعارف کنند و جالب است بدانید آن ها به مهمانان خود پیشنهاد می دهند که کلوچه و پشمک را مانند نان و پنیر میل کنند، یعنی در کنار هم.

کلوچه سنتی

هر شهر و دیاری، نان و کلوچه سنتی خاص خود را دارد. کلوچه سنتی کاشان هم یکی دیگر از سوغاتی های این شهر است که از آرد سبوس دار گندم، شکر، هل، زعفران و طبق ذائقه، با روغن نباتی یا حیوانی تهیه می گردد. برای تزیین این کلوچه ها از پودر پسته استفاده می کنند. از دیرباز کاشانی ها برای پذیرایی از مهمان در ایام نوروز این کلوچه ها را تهیه می کنند.

قطاب کاشان

قطاب از دیگر شیرینی ها و برترین سوغات کاشان است که علاوه بر کاشان در مراکز دیگر کشور نیز عرضه می گردد. عمده مرکز این شیرینی خوشمزه دیار یزد می باشد.

صنایع دستی کاشان

صنایع دستی که طرافدارن خاص خود را دارد و معمولا به علت اینکه درست کردن این صنایع زحمت زیادی دارد و کیفیت آن نیز بهتر از نوع ماشینی است قیمت نسبتا بالاتری دارد و خیلی از افراد تمایلی کمتری به خرید آن دارند ولی این نکته را از قلم نیاندازید که با خرید این صنایع دستی میتوانید به رونق و اقتصاد شهر کاشان نیز یاری کرد و باعث اشتغال زایی شد.

فرش و گلیم کاشان

تار و پود فرش و گلیم کاشانی از قلب بافنده هایش نخ به نخ بالا می رود و اثری بی نظیر خلق می کنند. پس از اذان صبح می توانید به کارگاه های فرش و گلیم سر بزنید و پایکوبی زیبای سرانگشتان هنرمند را به دیدن بنشینید. این دست آفریده ها همه اجزای شان از طبیعت گرفته شده و مانند طرح و نقش آن جایی پیدا نمی کنید. فرش و گلیم یکی از زیباترین سوغات کاشان است.

شعر بافی

شعربافی یکی از هنرهایی است که قدمتی طولانی در تاریخ ایران دارد. این هنر اصیل و ماندگار در شهرهای مختلفی از ایران رواج دارد. این هنر گرچه در گذشته رواج زیادی داشته، در سال های اخیر رو به خاموشی می رود به نحوی که تنها چند دستگاه شعربافی در کوچه و پس کوچه های کاشان به جای مانده که همه بافندگان آن، تقریبا بالای 70 سال سن دارند. گردشگران با خرید این آثار هنری هزاررنگ، می توانند نقش موثری در زنده کردن هنرهای قدیمی داشته باشند و جوانان بیشتری را به یادگیری این هنر اصیل تشویق کنند.

سفال کاشان

سفال از هنر های باستانی در دیار کاشان است که قدمت 7 هزار ساله دارد. در واقع سفال گری از کهن ترین هنر های بشر است، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه هنر سفال گری از کاشان پا بر عرصه وجود نهاده است. سفال های کاشان در طرح و نقش های مختلفی عرضه می شوند.

کاشی سازی

کاشی سازی از دیگر هنرهای قدیمی این شهر است که از گذشته با رنگ های زیبا همانند فیروزه ای ساخته می شده و دیوار مساجد و اماکن مذهبی را زینت می داده است.

گیوه بافی

نشلج یکی از روستاهای شهر کاشان است که مردمش سنت بافت گیوه را نسل به نسل منتقل نموده اند. گیوه هایی که در این روستا بافته می گردد یکی از سوغات حرفه ای کاشان است که در نهایت دقت و زیبایی بافته و به مشتری تحویل داده می گردد. شما می توانید در روستا افراد زیادی را ببنیید که دور یکدیگر جمع شده اند و بافت گیوه مشغولند.

سوغات کاشان را از کجا بخریم ؟

برترین جا برای خرید صنایع دستی و سوغاتی های کاشان بازار سنتی کاشان است. هرچند در ایام عید و فصل گلابگیری نمایشگاههای مخصوص فروش صنایع دستی به وسیله نهادهای دولتی در بعضی مکانهای دیدنی شهر برپا می گردد.

برای خرید فرش دستباف باید سری به بازار و حجره های فروش فرش بزنید.

برای خرید شیرینی جات و مخصوصاً کلوچه سنتی کاشان فروشگاه های معتبر بسیاری وجود دارد. در سطح شهر هم شیرینی های شیرینی سرای کاشان (واقع در خیابان باباافضل) مرغوب است.

قمصر و نیاسر هم مکان هایی هستند که می توانید عطر و گلاب تهیه نمایید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1375

به "برترین سوغات کاشان چیست ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین سوغات کاشان چیست ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید