باید و نبایدهای تغذیه ای قبل از مسابقه!

به گزارش دوست داشتنی ها، تغذیه قبل از مسابقات، با توجه به نوع فعالیت فرق می نماید.

باید و نبایدهای تغذیه ای قبل از مسابقه!

به گزارش خبرنگاران، در فعالیت های نیمه استقامت و استقامت باید از 48 ساعت و حداقل 24 ساعت قبل از رقابت، موضوع تغذیه به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد و دو تا سه روز قبل از فعالیت بدنی سنگین، مصرف یک غذای پرکربوهیدرات، ذخایر گلیکوژن را تا دو برابرافزایش می دهد.

غذای مختصر در مرحله پیش از مسابقه، بهتراست حدود 2.5 تا 3ساعت قبل از آغاز مسابقه مصرف گردد، زیرا در این فاصله تقریبا هضم و جذب مواد غذایی صورت می گیرد و احساس گرسنگی به ورزشکار دست نمی دهد.

باید توجه داشت که کالری ایجاد شده از غذای مختصر قبل از آغاز مسابقه نباید از حدود 500 کیلو کالری تجاوز کند، زیرا مصرف مواد مغذی پرحجم قبل از مسابقه، احتمالا در کیفیت اجرای ورزشکار اختلال ایجاد می نماید و غذای شب قبل از مسابقه بهتر است مشابه روزهای دیگر باشد.

بعلاوه می توان مطرح نمود مصرف کربوهیدرات پلی ساکاریدی، املاح و ویتامین ها را به صورت غلات، سبزیجات ومیوه ها افزایش می دهد و از سوی دیگر باید از مصرف غذای پر حجم و سلولزی مانند کاهو پرهیز کرد، زیرا این مواد اجابت مزاج و دفع را افزایش می دهند.

بر اساس این مطلب که از سوی مجتبی خادم، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار خبرنگاران قرار گرفته آمده است: در غذاهای روزانه یک ورزشکار، استفاده از مواد چرب درحد تعیین لازم است، ولی مصرف چربی ها قبل از مسابقه باید به حداقل برسد، زیرا چربی ها زمان تخلیه معده را کند می نمایند و از سوی دیگر جریان خون به منظور هضم مواد غذایی به سوی معده سوق پیدا می نماید.

بنابراین غذاهای مایع یا مایعات حاوی مواد قندی (اندازه مواد قندی با توجه به نوع ورزش، مدت ورزش و شدت آن فرق دارد) برترین مواد مغذی برای بسیاری از ورزشکاران به شمار می آیند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1107

به "باید و نبایدهای تغذیه ای قبل از مسابقه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای تغذیه ای قبل از مسابقه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید