امیر دژاکام: یکی از دلایلی که تئاتر مخاطب ندارد کرونا است

به گزارش دوست داشتنی ها، امیر دژاکام کارگردان تئاتر در گفت وگویی درباره اینکه امروزه مخاطب تئاتر چه کسانی هستند گفت: متاسفانه قبل از بهمن سال 99 ما یک مقدار تئاتر لاکچری داشتیم و مردمی که پول بیشتری داشتند تئاتر می رفتند، اما در شرایط معمولی ما از بیشتر اقشار جامعه مخاطب داریم.

امیر دژاکام: یکی از دلایلی که تئاتر مخاطب ندارد کرونا است

وی ادامه داد: از آن جایی که 40 سال روی صحنه تئاتر بودم، شاهد تماشای قشر های زیادی از مردم برای دیدن نمایش بودم. مخاطب امروز در شرایط کرونا خیلی فرق می نماید، اکثرا تماشاگران فقط به تئاتر می آیند، بهمن و اسفند سال گذشته این افتخار را داشتم در این دوران روی صحنه نمایش باشم. تا حد امکان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کردیم. در آن یک ماه که روی صحنه بودیم آحاد مختلف مردم را در نمایش خودم دیدم.

دژاکام اضافه کرد: یکی از دلایلی که تئاتر مخاطب ندارد کرونا است؛ اگر این کرونا نبود، برخی از فروش های تئاتر رقم فروش های سینما را پشت سر می گذاشت. ما مخاطب داریم، اما با بحران مخاطب هم خیلی اوقات رو به رو هستیم. حتی اگر کرونا هم نباشد تئاتر باید سرگرم، جذاب و کمدی باشد و مخاطب را جذب کند.

وی ادامه داد: تئاتر باید ایده ای جدید را مطرح کند و یک خرده ساختار شکنی کند و راجب مفاهیمی حرف بزند که قبلا در موردش حرف نزده و محکم و علمی حرف بزند. این تئاتر ها مخاطب دارد. وقتی تماشگر تئاتر را می فهمد آن را می پذیرد و وقتی که تماشاگر تئاتر را نمی فهمد پس آن را نمی پذیرد. بخشی از تئاتر ها هستند که فهمیده نمی گردد. یعنی من که استاد دانشگاه هستم و پست مدرنتیه درس می دهم و با تئاتر روز جهان آشنا هستم، خیلی از آثار روز جهان را درک نمی کنم؛ اما تئاتری که فهمیده نگردد دیده نمی گردد.

امیر دژاکام گفت: خود تئاتر فاخر هم باید در معنا ارزیابی گردد؛ نه در وسایل، امکانات، حتی تئاتر های خیلی عظیم دیدیم که با کلی هنر پیشه های مطرح شکست خوردند.

وی توضیح داد: گاهی اوقات تئاتر تماشاگر دارد، گاهی ندارد، البته آنجایی که همراه با مردم بوده، نه همراه با بخشنامه ها، تئاتر مردمی تئاتر معاون وزیر پسند نیست. معاون وزیر و مدیر کل نگران موقعیت و پست خود هستند و از تئاتر چیزی متوجه نمی شوند؛ کمدی هم که باشد نمی توانند بخندند و ذائقه تماشاگر معمولی را ندارند و نگرانی های مختلف سیاسی را دارند.

دژاکام درباره با مفهوم مردمی بودن هنر تئاتر اضافه کرد: از ابتدا تئاتر برای سرگرم کردن، آموزش، افزایش سطح خردمندی، بالابردن تجربه در زندگی، ترویج علم، روحیه امیدوارانه به زندگی و از همه مهم تر تئاتر محصول فکری است و این محصول فکری یک هنر استراتژی است که باعث فهم مشترک در آحاد یک ملت خواهد شد، هرگاه ما فهم مشترک داشتیم در هر موضوعی مانند آنجا همه حضور داشتند.

وی با اشاره به خروجی تئاتر در سال های اخیر درباره حمایت از جوانان و علاقه مخاطب به کدام سبک از تئاتر است اعلام کرد: هرکس می تواند در حوزه تئاتر پیروز باشد؛ اما هیچ کس از آن ها حمایت نمی نماید. مخاطب با توجه به زیاد شدن مسائل فردی و جامعه امروز دوست دارد بخندد و به سبک نمایش های کمدی بیشتر علاقه دارد.

وی با اشاره به وجود معضلات مخاطب و هنرپیشه تئاتر اضافه کرد: یکی از معضلات امروز تئاتر مردمی نبودن آن است. تئاتر باید مردمی باشد. تئاتر مردمی یعنی مردمی به معنای واقعی کلمه، یعنی رنج و معضلات مخاطب را فهمیدند و همراه مخاطب گریه کردند، آن چیزی که تئاتر مردمی را از بین می برد. همین بخشنامه ها است. متاسفانه این درد ماست. بخشی از سینما و تئاتر ما راستگو نیست.

دژاکام در انتها به چگونگی تبلیغ تئاتر برای شناختن مخاطب گفت: تبلیغات احتیاج به بودجه و امکانات دارد. تئاتر احتیاج به حمایت و تبلیغ در فضای مجازی و اهالی رسانه و مطبوعات دارد. متاسفانه چون تئاتر برای خردمندان است و جای عقل، اندیشه،فکر و نقد کردن است کسی حوصله نقد کردن و تبلیغ ندارد.

منبع: همگردی
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 920

به "امیر دژاکام: یکی از دلایلی که تئاتر مخاطب ندارد کرونا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیر دژاکام: یکی از دلایلی که تئاتر مخاطب ندارد کرونا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید