لغو شتاب زده محدودیت ها علت افزایش ابتلای زیر 25 سال به کرونا، بازگشت محدودیت ها قوت می گیرد!

به گزارش دوست داشتنی ها، خبرگزاری خبرنگاران- فرایند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-19 که تا به امروز در 219 کشور و منطقه در دنیا شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می گیرد.

لغو شتاب زده محدودیت ها علت افزایش ابتلای زیر 25 سال به کرونا، بازگشت محدودیت ها قوت می گیرد!

به گزارش خبرنگاران ، آمار دنیایِ مبتلایان به کروناویروس تا به امروز به 103 میلیون و 528 هزار و 865 نفر رسیده و مرگ دو میلیون و 237 هزار و 799 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.بنابر تازه ترین آمارها تا به امروز 75 میلیون و 130 هزار و 289 نفر از مبتلایان به کووید-19 بهبود یافته اند.

فرایند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-19 که تا به امروز در 219 کشور و منطقه در دنیا شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می گیرد.

نامه 98 عضو نظام پزشکی به روحانی درباره واکسن کرونا

سازمان نظام پزشکی کشور گفت که 98 نفر از اعضای از کنندگان مجمع عمومی این سازمان در نامه ای به رییس جمهور خواستار بررسی بیشتر برای خرید واکسن مطمئن و معتبر کرونا شدند.در بخشی از این نامه که در سایت سازمان نظام پزشکی منتشر شده با اشاره به آنچه نبود اطلاعات شفافی از مراحل تحقیق و ساخت واکسن روسی اسپوتنیک V خوانده شده، آمده است: مدارک و مستندات و دلایل تایید این واکسن در اختیار صاحب نظران جامعه پزشکی قرار نگرفته است. بدیهی است جامعه پزشکی کشور پس از یکسال تلاش، چشم انتظار تدبیر و اقدامی عاجل برای واکسیناسیون سراسری با واکسنی معتبر که فرایند علمی و معقول تایید و تهیه را طی کرده باشد، است و انتظار دارد که با در نظر دریافت جمیع شرایط نسبت به خریداری بهترین واکسن های موجود دنیا از شرکت های چند ملیتی اقدام شود.

در بخش دیگری از این نامه همچنین گفته شده که واکسن مذکور توسط هیچ یک از منابع معتبر دنیای تایید نشده است و اثر بخشی و بی خطری آن توسط مجامع دنیای و حتی شخصیت های علمی ستاد کرونا هم مورد تشکیک قرار گرفته است.

درمان بیش از 93 هزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی تامین اجتماعی

تدوین و اجرای نظام سطح بندی مراکز در سه محور اساسی سطح بندی خدمات بستری، سطح بندی مراکز درمانی سرپایی و سطح بندی تجهیزات پزشکی پیشرفته به منظور برقراری عدالت در دسترسی بیمه شدگان به خدمات مورد نیاز یکی از مهمترین اقدامات معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی در سال جاری است.

همزمان با شروع دهه مبارک فجر، همه ساله سازمان تامین اجتماعی مهمترین اقدامات در حوزه های مختلف را به اطلاع بیمه شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان گرامی می رساند. در این گزارش به مهمترین عملکرد سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان در 9 ماه منتهی به آذر سال جاری پرداخته شده است.

توسعه فن آوری اطلاعات در راستای تسهیل و روان سازی فعالیت های مرتبط با ذینفعان نظیر برنامه نسخه الکترونیک، تدوین ضابطه مدیریت تعارض منافع در بخش درمان و ارسال به مبادی ذی ربط به منظور اخذ تایید، مدیریت بحران و برنامه ریزی جهت مقابله با اپیدمی ویروس کرونا در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی را می توان از مهمترین این اقدامات برشمرد.

همچنین، در شش ماهه سال جاری تعداد 378 مرکز درمانی ملکی شامل 70 بیمارستان، 5 مرکز جراحی محدود، 5 مرکز دندانپزشکی مستقل، 83 پلی کلینیک تخصصی، 121 درمانگاه تخصصی ، یک مرکز طب سالمندان و 90 درمانگاه عمومی به جمعیت بیمه شده سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی ارائه کرده است.

بر این اساس، بیش از 43 میلیون مراجعه سرپایی به مراکز درمانی ملکی در شش ماهه اول سال جاری صورت گرفته است که بیش از 23 میلیون از این مراجعات، دریافت خدمت ویزیت از پزشکان عمومی، دندانپزشک، متخصص و فوق تخصص بوده است.بیش از 302 هزار نفر در شش ماهه اول سال جاری در بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود سازمان تامین اجتماعی بستری و خدمت دریافت کرده اند و بیش از 174 هزار مورد جراحی در مراکز بستری در شش ماهه اول سال جاری صورت گرفته است.

9 شرکت در حال تهیه واکسن

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: واکسن کرونا با استفاده از توان داخلی و هم با خرید از دیگر کشورها تامین می شود. زمستان آینده نیز واکسیناسیون عمومی آن شروع خواهد شد.مصطفی قانعی در پاسخ به نگرانی مردم درباره تامین واکسن کرونا در کشور، با اشاره به موضوع بالا، گفت: کمیته علمی مقابله با کرونا در تلاش است تا نیاز کشور به واکسن کرونا را با کمک تولیدات داخلی و خرید از دیگر کشورها تامین کند.در این برنامه قرار است حدود 16 میلیون دوز واکسن از مجموعه کوواکس، بیش از 25 میلیون دوز از طریق واردات و 25 میلیون دوز با استفاده از تولیدات داخلی تامین شود. واکسیناسیون عمومی نیز اسفندماه سال آینده شروع می شود. زمستان سال جاری کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی، افراد مسن، معلولان و جانبازان مراکز نگهداری در اولویت واکسیناسیون قرار دارند. بهار و تیرماه سال آینده نیز افراد بالای 65 سال، افراد 16 تا 64 سال با بیماری زمینه ای و افرادی که به واسطه شغل خود با مردم در تماس هستند، واکسن دریافت می کنند.مرداد تا آذر 1400 نیز نوبت به واکسیناسیون ساکنان مراکز شلوغ، افراد 55 تا 65 سال فاقد بیماری زمینه ای و شاغلان ضروری و کارکنان بهداشتی که در خط اول مواجهه نیستند، واکسن می زنند. در نهایت نیز در فاز چهارم، با شروع زمستان 1400، همه مردم در مقابل این بیماری واکسینه خواهند شد.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، قانعی با اشاره به اینکه 9 شرکت در حال تولید واکسن کرونا هستند، گفت: 3 مورد از آنها به فاز بالینی رسیده اند. یک همکاری مشترک با کوبا داریم که این واکسن نیز در مراحل خوبی واقع شده است. به زودی واکسن مورد تایید ایرانی به مرحله تولید نهایی خواهد رسید. پایگاه یونیسف، ایران را یکی از کشورهای سازنده و تولیدکننده واکسن کرونا معرفی کرده است.

واکسن روسی کرونا از منظر یک ویروس شناس

دکتر بهزاد خوانساری نژاد - دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن اشاره به مشخصات واکسنهای کرونا موجود در دنیا، در تحلیلی کارشناسی از واکسن روسی گفته که از دیدگاه علمی این منطق درست نیست که چون واکسن روسی یا هندی یا چینی و ... است، بد است و حقیقتاً اینجانب بعنوان یک ویروس شناس که سالها مبانی علمی واکسن های ویروسی را تدریس کرده است، دانشمندان حیطه واکسن متعددی را میشناسد و نقدهای متعدد را بررسی میکند، متقاعد نشدم که عدم تزریق واکسن روسی سودمندتر از تزریق آن باشد.

افزایش ابتلا به کرونا در سنین زیر 25 سال

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه آمار ابتلا در تهران از حالت نزولی خارج شده و حتی در برخی بیمارستان ها مراجعات سرپایی دوبرابر شده است، گفت: لغو شتابزده محدودیت ها، ساده انگاری شرایط، بروز رفتارهای پرخطر و کاهش محسوس سطح رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین علت افزایش مجدد آمار است.

دکتر نادر توکلی با اشاره به توقف فرایند نزولی آمار ابتلا به کرونا در استان تهران، اظهار کرد: آمارها در 10 روز گذشته نشان دهنده آن است که متاسفانه نمودار ابتلا از حالت نزولی به حالت ثابت تغییر حالت پیدا کرده و حتی در برخی از بیمارستان ها آمار مراجعات سرپایی تا 2 برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر آمار بستری روزانه در بیمارستان های استان تهران به بالای 300 نفر در روز افزایش یافته است، گفت: این در حالیست که این عدد به زیر 200 نفر رسیده بود، بنابراین این افزایش آمار می تواند زنگ خطری برای وقوع پیک های بعدی بیماری محسوب شود.

دکتر توکلی افزایش نرخ ابتلا و بروز بیماری در سنین زیر 25 سال را مهم اعلام کرد و گفت: این مساله علل مختلفی دارد که در دست بررسی است، با این حال طبق بررسی های صورت گرفته، به عنوان نمونه در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهریور ماه ابتلای گروه سنی 10 تا 20 سال 8.5 درصد کل بود که الان به 9.5 درصد افزایش یافته است، همچنین ابتلا در سنین پایین تر از 25 سال 0.6 درصد بود که به 1.25 درصد افزایش یافته است، به عبارت دیگر در میزان ابتلای زیر 20 ساله ها با افزایش 10 تا 15 درصدی ابتلا روبرو بوده ایم.

انتقاد از بازگشایی مدارس بدون رعایت پروتکل ها

این عضو هیات علمی دانشگاه نکته مهم بعدی را بازگشایی مدارسی دانست که استانداردهای لازم برای رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را ندارند و گفت: متاسفانه این شرایط می تواند منجر به ابتلای بچه ها و کادر مدارس شود که اگرچه علایم در بچه ها کمتر است ولی ناقلان بسیار خوبی برای ویروس به شمار رفته و باعث فعال شدن بالای چرخه ویروس می شوند.

دکتر توکلی با بیان اینکه هنوز تاثیر بازگشایی مدارس در افزایش آمار ابتلای بچه ها بررسی نشده است، گفت: این آمار باید ناحیه به ناحیه استخراج شود، چراکه سطح رعایت پروتکل ها در نواحی مختلف متفاوت است و نمی توان یک آمار را به صورت کلی و دقیق گفت.

سطح رعایت پروتکل ها به میزان محسوسی افت پیدا کرده است

وی با بیان اینکه رصد و بررسی شرایط نشان می دهد که متاسفانه طی چند هفته اخیر سطح رعایت پروتکل ها به میزان محسوسی افت پیدا کرده است، گفت: مشکل اصلی و بزرگترین تهدید در شرایط فعلی آن دسته از شهفرایندانی هستند که بدون توجه به پروتکل ها و با ساده انگاری در حال حاضر رفتارهای پرخطر و کاملا مغایر با ضوابط بهداشتی را انجام می دهند؛ متاسفانه ترددهای شبانه، حضور در رستوران ها، مال ها و مراکز تجاری بزرگ، میادین تره بار و از همه مهمتر اجتماعات و دورهمی های خانگی مجددا افزایش یافته که همین عدم رعایت ها بیشترین تاثیر را بر فعال شدن زنجیره انتقال بیماری و افزایش آمار ابتلا دارد.

وی همچنین مجددا ضمن انتقاد از بازگشایی مدارس و برخی دیگر از بازگشایی های شتابزده مانند سینما و تئاتر و یا استخرها، توضیح داد: تمامی این رفتارها در مجموع ازدحام هایی را ایجاد کرده که منجر به تشدید و تقویت چرخه و زنجیره انتقال ویروس می شود و اگر با همین شرایط و رفع محدودیت ها پیش رویم مطمئنا وقوع پیک چهارم قطعی است.

احتمال بازگشت محدودیت ها از هفته آینده

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه حساسیت این موضوع از سوی ستاد بارها مطرح شده است، اظهار کرد: احتمالا تا هفته آینده و برای پیشگیری از بروز پیک های بعدی و شرایط ناگوار اپیدمی، برخی محدودیت ها و برنامه ریزی های کرونایی اعمال خواهد شد.

وی مهمترین مساله تاثیرگذار در کنترل اپیدمی را اطلاع رسانی دقیق برای ترویج مردم نسبت به تداوم رعایت پروتکل ها و عدم ساده انگاری شرایط دانست و گفت: به موازات این مساله ستادهای کرونا و مسوولان نیز برنامه ریزی هایی برای پیشگیری از وقوع مجدد پیک اپیدمی خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 713

به "لغو شتاب زده محدودیت ها علت افزایش ابتلای زیر 25 سال به کرونا، بازگشت محدودیت ها قوت می گیرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو شتاب زده محدودیت ها علت افزایش ابتلای زیر 25 سال به کرونا، بازگشت محدودیت ها قوت می گیرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید