2 طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین و بدون ژلاتین

به گزارش دوست داشتنی ها، مارمالاد پرتقال یک خوشمزه پاییزی است که می توان از طعم آن در دیگر فصل های سال هم لذت برد. مارمالاد پرتقال، هم به تنهایی و هم در طرز تهیه انواع دسر، ، چیز کیک و به عنوان یا عصرانه هم استفاده می گردد. در این مقاله از در به طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین و بدون ژلاتین با ماندگاری بالا و فوت و فن های پخت و نگهداری آن می پردازیم.

2 طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین و بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین

زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت مارمالاد پرتقال: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد پرتقال برای شیرینی مربایی

پرتقال: 1/5 کیلوگرم

شکر: 2 لیوان دسته دار فرانسوی

آبلیموی تازه: 2 قاشق غذاخوری

پودر ژلاتین: 2/5 قاشق مرباخوری

آب سرد: 1/4 لیوان دسته دار فرانسوی

مراحل طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین

برای درست کردن مارمالاد پرتقال می توانید از نشاسته به جای ژلاتین هم بهره ببرید. برای درست کردن مارمالاد پرتقال با ژلاتین باید فیله های پرتقال را از پوست جدا نموده و پوره کنید. سپس آنها را با شکر بپزید و در آخر هم ژلاتین را اضافه کنید. این مارمالاد، نیم ساعته می پزد و آماده می گردد اما بهتر است یک روز بعد آن را سرو کنید تا جا بیفتد. برای آموزش طرز تهیه مارمالاد پرتقال مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: پرتقال ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین، پرتقال ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید. پوست نازک و سفید روی پرتقال ها را با چاقو بگیرید و پوست نازک شیشه ای آنها را هم جدا کنید، طوری که فقط فیله های پرتقال بمانند. فیله های پوست کنده را در مخلوط کن بریزید و چند دقیقه بزنید تا یکدست شوند.

مرحله دوم: شکر را اضافه کنید

فیله های آماده و پوره شده را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس شکر را بیفزایید و مواد را با هم به هم بزنید تا شکر در پرتقال ذوب و حل گردد. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم نموده و حدود 30 دقیقه صبر کنید تا پرتقال های پوره شده کاملا نرم شوند و آب اضافی خود را از دست بدهند.

مرحله سوم: ژلاتین را به مواد مارمالاد پرتقال اضافه کنید

در یک لیوان ژلاتین را با آب مخلوط کنید و روی بخار آب قرار دهید تا ژلاتین به در آب حل گردد. می توانید روی ژلاتین آب ولرم یا گرم هم بریزید. سپس ژلاتین را به مارمالاد غلیظ شده اضافه کنید و اجازه دهید 2 تا 3 جوش بخورد و حرارت را قطع کنید. صبر کنید تا مارمالاد پرتقال سرد گردد و از دما بیفتد. سپس آن را سرو نموده یا در ظرف مناسب نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد سیب با ژلاتین و بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد پرتقال بدون ژلاتین

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد پرتقال بدون ژلاتین

پرتقال: 7 عدد

شکر: 2 لیوان دسته دار فرانسوی

آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری

گلاب: 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مارمالاد پرتقال بدون ژلاتین

برای تهیه مارمالاد پرتقال بدون ژلاتین، باید مراحلی مشابه مراحل طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین را طی کنید. با این تفاوت که در آن ژلاتین حذف می گردد و جای ژلاتین را گلاب می گیرد. این مارمالاد نیم ساعته می پزد و آماده سرو می گردد. برای آموزش مراحل تهیه مارمالاد پرتقال، روش زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: پرتقال ها را آماده کنید

در ابتدا، پرتقال ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. فیله ها یا گوشت پرتقال را از پوست نازک آن جدا کنید و در یک قابلمه بریزید. برای طعم بیشتر، پوست یکی از پرتقال ها را بگیرید، طوری که قسمت سفید داخل پوست پرتقال به آن نچسبیده باشد. پوست نارنجی و معطر پرتقال را به صورت خلالی خرد کنید.

مرحله دوم: پوست پرتقال را شیرین کنید

برای گرفتن تلخی پوست پرتقال، خلال های پوست پرتقال را در یک قابلمه جداگانه بریزید و به آن مقداری آب سرد اضافه کنید، در حدی که روی پوست ها را بپوشاند. سپس آن را روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد، 2 تا 3 دقیقه صبر کنید و محتویات داخل قابلمه را از صافی رد کنید و آب آن را دور بریزید. این کار را دو تا سه مرتبه تکرار کنید تا پوست های پرتقال شیرین شوند. خلال های پوست پرتقال شیرین شده را کنار بگذارید.

مرحله سوم: فیله های پرتقال و شکر را بپزید

فیله های خرد شده پرتقال را که در قابلمه داشتید، روی حرارت بگذارید. شکر را به آنها اضافه کنید. اجازه دهید شکر آغاز به ذوب شدن کند و پرتقال بجوشد. در این فاصله حرارت را کم کنید و مدام مواد داخل قابلمه را هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. بعد از پخته شدن قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: پرتقال ها را له کنید

با گوشتکوب یا مخلوط کن، پرتقال های پخته شده را له کنید و دوباره آنها را روی حرارت بگذارید. حدود 30 دقیقه قابلمه را روی شعله ملایم بگذارید تا غلیظ گردد و قوام پیدا کند.

مرحله پنجم: آبلیمو و گلاب را اضافه کنید

بعد از اینکه آب پرتقال و شکر داخل قابلمه کشیده شد، آبلیمو و گلاب را اضافه کنید. صبر کنید تا مارمالاد پرتقال حالت ژله ای به خودش بگیرد. بعد از این مارمالاد به غلظت مناسب رسید، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید مارمالاد پرتقال از حرارت بیفتد و سرد گردد. حدود 12 ساعت بعد، مارمالاد پرتقال که سرد شد و سفت تر شد، آن را در ظرف های شیشه ای دربسته و تمیز بریزید. مارمالاد را در یخچال نگهداری کنید.

فوت و فن های طرز تهیه مارمالاد پرتقال

*اضافه کردن میزان شکر، بستگی به میزان ترشی یا شیرینی پرتقال دارد. می توانید آن را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

*افزودن ژلاتین به مارمالاد باعث ایجاد غلظت و شفافیت مارمالاد می گردد. بعلاوه به آن حالت کشسانی می دهد. اضافه کردن آن ضروری نیست و روی طعم آن تاثیر چندانی ندارد. بنابراین استفاده از آن، اختیاری است.

*دلیل تلخ شدن مارمالاد پرتقال چیست؟ اگر پوست پرتقال را به مواد مارمالاد اضافه کنید، عطر بیشتری می گیرد ولی در این صورت حتما به این موضوع دقت کنید که پوست سفید روی پوسته پرتقال را کاملا جدا کنید تا تلخ نگردد.

*اگر می خواهید مارمالادتان غلیظ تر گردد ولی ژلاتین در دسترس ندارید، به میزان نصف قاشق چای خوری آرد ذرت را در مقداری آب حل کنید و در مراحل پایانی به مارمالاد پرتقال اضافه کنید.

*می توانید از انواع چاشنی های معطر و رنگ دهنده به مارمالاد پرتقال اضافه کنید که هم طعم آن خوشمزه تر گردد و هم خوش عطرتر گردد. برای این کار می توانید از زعفران، هل، گلاب، دارچین، زنجبیل، آبلیمو و … بهره ببرید.

*از مارمالاد پرتقال مثل سایر انواع مارمالاد برای پر کردن (شیرینی مشهدی) استفاده می نمایند.

روش های نگهداری طولانی مدت از مارمالاد پرتقال

*از آن جایی که در مارمالاد خانگی از مواد نگهدارنده استفاده نمی گردد، امکان خراب شدن آنها بیشتر است. برای این که بتوانید مارمالاد را برای مدت بیشتری نگه دارید، حتما شیشه هایی را که برای نگهداری مارمالاد پرتقال استفاده می کنید، حتما خشک، تمیز و استریل باشند.

*برترین جنس ظرف برای نگهداری مارمالاد پرتقال، ظروف شیشه ای درب دار با درب سالم و بدون خرابی و زنگ زدگی است.

*حتما از سرد شدن کامل مارمالاد پرتقال قبل از ریختن در شیشه ها مطمئن شوید.

*مارمالاد پرتقال بعد از سرد شدن، کمی غلیظ تر می گردد. مراقب باشید مارمالاد زیادی سفت نگردد.

*مارمالاد پرتقال را حتما در دمای خنک و ترجیحا در یخچال نگه دارید. اگر درب بطری مارمالاد را باز کردید، آن را در دمای محیط قرار ندهید.

*از بطری های کوچک برای نگهداری مارمالادها بهره ببرید تا مواد داخل آن، زودتر تمام گردد.

*قاشقی که برای برداشتن مارمالاد استفاده می کنید، کاملا تمیز و خشک باشند.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات پرتقال و طبع و مصلح آن

سوالات متداول

چرا مارمالاد پرتقال تلخ می گردد؟

*ممکن است مارمالاد در حین پخت سوخته یا ته گرفته باشد.

*ممکن است پوست پرتقال با غشای سفید داخلی به مارمالاد اضافه شده باشد.

*ممکن است مارمالادتان خراب و فاسد شده باشد.

چکار کنیم که مارمالاد پرتقال شکرک نزند؟

*برای جلوگیری از شکرک زدن مارمالاد، زیاد آن را نپزید.

*استفاده زیاد از شکر باعث می گردد مارمالاد مستعد شکرک زدن گردد.

*افزودن کمی آبلیمو یا سرکه از شکرک زدن مارمالاد جلوگیری به عمل آید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1394

به "2 طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین و بدون ژلاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین و بدون ژلاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید