چالش داروخانه ها با کمبود دارو و مطالبات معوق

به گزارش دوست داشتنی ها، عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: هنوز ریالی از بیمه های تامین اجتماعی و نیرو های مسلح برای طرح دارویار به داروخانه ها پرداخت نشده است.

چالش داروخانه ها با کمبود دارو و مطالبات معوق

حسن کربکندی گفت:هنوز بیمه های تامین اجتماعی و ارتش برای طرح دارویار به داروخانه ها پرداختی نداشته اند. این در حالی است که طرح دارویار از تیرماه شروع شده و سه بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و نیرو های مسلح از دولت برای تحقق این طرح بودجه گرفته اند، اما فقط بیمه سلامت است که پرداخت های به روز انجام داده است، این نیز در حالی است که هر سه بیمه بودجه ای که دریافت کرده اند نشان دار بوده است.

او افزود: نکته قابل توجه این است که به تازگی در جلسه ای که از مقامات سازمان تامین اجتماعی با رئیس جمهور داشته اند اطلاعات نادرستی در خصوص به روز بودن پرداختی ها به رئیس دولت سیزدهم ارائه شده است. حتی در این جلسه ادعا شده که اطلاعاتی که انجمن داروسازان قبل تر طی نامه ای به رئیس جمهور رسانده شده هم حقیقت ندارد. این در حالی است که هیچ کدام از داروسازان کشور پرداختی از سوی تامین اجتماعی دریافت نکرده اند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان بیان نمود: از طرفی کمبود های دارویی در برخی از اقلام حیاتی همچون اسپری ﺳﺎﻟﺒﻮﺗﺎﻣﻮل مورد استفاده در حمله آسم بسیار نگران کننده شده است. این کمبود ها هم در شرایطی شکل گرفته اند که به نظر می رسد چندان با تحریم ها هم مرتبط نباشند و موضوع نبود صرفه اقتصادی در تولید این دارو ها پررنگ تر است.

او افزود: در داروی ناباروری هاش سی جی شاهد کمبود هایی بودیم که به محض اینکه این دارو گران شد بازار از این دارو اشباع شد. این موضوع در حال حاضر در داروی دیگر ناباروری به نام هاش ام جی تکرار شده و، چون هنوز افزایش قیمت نداشته شاهد کمبود آن در بازار هستیم.کمبود ها واقعی نیست و تولید برخی از اقلام دارویی برای شرکت ها خارج از صرفه اقتصادی است. از این رو می توان گفت محدودیت هایی که دولت در قیمت گذاری ایجاد کرده باعث کمبود برخی از دارو ها شده است

به گفته عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان محدودیت هایی که دولت در قیمت گذاری ایجاد کرده باعث کمبود برخی از دارو ها شده است. از این رو عجیب نیست که کارخانه های داروسازی هم نخواهند ضرر بدهند و برخی از دارو ها را از سبد تولید حذف کنند.

کربکندی درباره دارو هایی که بیشتر دچار کمبود هستند گفت:اسپری های تنفسی که دارو های مورد نیاز بیماران تنفسی هستند بسیار کمیاب شده است. حتی دارو های ساده تری همچون قطره بینی کلرور سدیم و پماد های چشمی که در فصل پاییز و زمستان مورد مصرف قرار می گیرد هم در داروخانه ها نیست. در کنار این داروها، اکنون بیمارستان ها هم در خصوص تامین دارو های بیهوشی و کمک بیهوشی با چالش روبرو هستند.

او شرح داد: نیاز است افراد جوانی که در راس امور دارویی کشور هستند نیست به این موضوعات توجه کنند و مسائل را مرتفع کنند. البته نبود یک سیاست و دیدگاه واحد بین وزیر و معاون سازمان غذا و دارو نیز نگران کننده است؛ به طوری که دیده شده وزیر در چند جا نام یکی از پلت فرم های دارویی را برای عرضه رسمی دارو می آورد، ولی معاون سازمان غذا و دارو هم در گذشته و هم در زمان حال تاکید دارد که عرضه دارو از طریق پلت فرم های مجازی غیر قانونی است.

او افزود: در این بین پلت فرم ها ارائه دارو را ادامه می دهند و هیچ برخورد قانونی و واقعی با این آن ها مگر یک بار که یکی از آن ها فقط به مبلغ 5 میلیون تومان جریمه شد و بیشتر جنبه شوخی بزرگ داشت، صورت نگرفته است.

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 مهر 1401 بروزرسانی: 9 مهر 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1388

به "چالش داروخانه ها با کمبود دارو و مطالبات معوق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش داروخانه ها با کمبود دارو و مطالبات معوق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید