تب زیبایی با تیغ جراحی!

به گزارش دوست داشتنی ها، اگر عروسک باربی یک انسان واقعی بود، بعید به نظر می رسد که می توانست حتی یک قدم بردارد! دلیلی این مساله هم روشن است: کمر و پا های باریک وی به همراه گونه های برجسته اش، آنقدر غیرطبیعی هستند که توان راه رفتن و حتی زندگی عادیِ یک انسان را از او می گیرند. با این همه واقعیت این است که در دنیا واقعی این روز های ما، باربی شدن به هر قیمتی، رویای بسیاری از انسان ها است. رویایی که حاضرند برای آن هزینه های سنگینی نمایند. در این راستا، شاید یکی از اصلی ترین نمود های این مساله را بتوان در اقبال قابل توجه بین المللی به عمل های جراحی زیبایی دید. علاقه و گرایشی عجیب در اقصی نقاط دنیا در این زمینه وجود دارد و فرقی نمی کند شما برای درک این موضوع در شرق آسیا یا غرب دنیا و یا خاورمیانه باشید. در هرکجایی که حضور داشته باشید، می توانید جلوه های عینی کوشش های طیف های قابل ملاحظه ای از انسان ها جهت باربی شدن و یا ایجاد زیبایی به وسیله انجام عمل های متعدد زیبایی را مشاهده کنید.

تب زیبایی با تیغ جراحی!

به گزارش خبرنگاران؛ مساله ای که البته در قالب آمار و ارقام مختلف نیز نمود پیدا نموده و یک جستجوی ساده مخصوصا به زبان انگلیسی در فضای وب می تواند تصویر روشن تری را از این مساله به شما ارائه کند. با این همه، یک سوال اساسی مطرح می گردد و آن این است که علت گرایش فزاینده انسان ها مخصوصا نسل های جوان به عمل های جراحی زیبایی چیست؟ به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش به طور خاص می توان به 3 مولفه عمده و محوری اشاره نمود.

1: قدرت گیری شبکه های اجتماعی

شاید 10 سال قبل کمتر کسی فکر می کرد که ظهور و اوج گیری شبکه های اجتماعی تا حد زیادی سبک زندگی انسان ها را نیز دگرگون کند. با این حال، نه تنها این مساله محقق شد، بلکه به طور خاص انسان های عادی در اقصی نقاط دنیا هرکدام به افرادی تبدیل شدند که صرفا با یک گوشی هوشمند ساده می توانند با دنیای وسیع و گسترده ارتباط بگیرند و خود را در معرض دید و قضاوت دیگران قرار دهند.

افرادی نیز با وقوع تغییرات شگرف در زندگی خود مخصوصا از نظر مالی رو به رو شده اند و استفاده از ظرفیت های شبکه های اجتماعی جهت پول سازی برای آن ها به یک مولفه مهم و محوری تبدیل شده است. از این رو، گرایش فزاینده طیف های سنیِ مخصوصا نوجوان و جوان به شبکه های اجتماعی و تمایل آن ها به برجسته و متمایز شدن از دیگران، سبب شده تا عنصر زیبایی و کسب آن به هر قیمتی، به یک مساله مهم و اساسی برای آن ها جهت معرفی خود به دیگران تبدیل گردد. موضوعی که در نوع خود می تواند تبعات مثبتی را نیز برای آن ها از حیث کسب معروفیت و حتی پول به همراه داشته باشد.

از این رو، ارائه ویترینی زیبا از خود به یک مولفه معین کننده برای این قشر از افراد تبدیل شده و درست در همین چهارچوب می بینیم که سلبریتی های فضای مجازی و حتی افرادی که سودای سلبریتی شدن دارند، اقبال قابل توجهی را به عمل های جراحی زیبایی نشان می دهند.

2: نسل Z وارد می گردد!

نسل Z از حیث تئوریک و مفهومی به نسلی گفته می گردد ک از زمان تولدشان، ابزار های نوین دنیای دیجیتال وجود داشته و این نسل به نوعی با آن ها بزرگ شده اند. درست در همین چهارچوب است که می بینیم بسیاری از بچه ها کم سن و سال در دنیا کنونی بعضا توانایی هایی در کار کردن با گوشی های تلفن همراه و یا تبلت ها دارند که افرادی که به مراتب سن آن ها از این افراد بیشتر است، از یکچنین توانایی برخوردار نیستند.

با این همه، نسل Z در دنیا کنونی اوج گیری قابل توجهی داشته و این مساله در اقصی نقاط دنیا قابل مشاهده است و البته که ویژگی های خاص شخصیتی این نسل سبب شده تا فرهنگی تازهی نیز متناسب با آن ها امکان ظهور و بروز داشته باشد. شاید یکی از محوری ترین ویژگی های نسل Z که اغلب جامعه شناسان نیز بر آن اشتراک نظر دارند این است که این طیف، به شدت برونگرا هستند و در بیان احساسات و رفتار های خود، تابع معادلات سنتی نیستند. همین ویژگی شاخص نسل Z موجب می گردد تا دیده شدن و جلب توجه، برای آن ها بسیار مهم باشد.

مولفه و ویژگی که در کنار اوج گیری قابل توجه شبکه های اجتماعی و دیگر ابزار های ارتباطی و دیجیتال در دوران کنونی، بستر مناسبی را برای فعالیت های این نسل فراهم نموده است. در این چهارچوب، برونگرا بودن و تمرکز نسل Z بر جلب توجه دیگران سبب می گردد تا شاهد اوج گیری قابل ملاحظه عمل های جراحی زیبایی در دنیا باشیم.

در واقع، زیبایی خود مولفه ای است که می تواند در تسهیل روند جلب توجه به نوجوانان و جوانانی که در طیف سنی نسل Z قرار دارند، یاری قابل توجهی کند و در نوع خود به یک مولفه تمایز بخش این نسل با نسل های پیش از آن ها تبدیل گردد.

3: مقتضیات خاص دنیا معاصر

بسیاری از جامعه شناسان بر این مساله تاکید دارند که فرهنگ بشرِ امروز در دوران مدرن تا حد زیادی اتُمیستی و فردگرایانه شده است. در واقع انسان در دوران مدرن، تحت تاثیر جلوه های تازه فرهنگی دنیا که تا حد زیادی تابعی از پیشرفت های علمی بشر نیز هستند، راه و روشی متفاوت را برای زندگی خود انتخاب نموده که بیش از آنکه جمع گرایانه باشد، فردی است. در این فضا، انسان ها در نوعی رقابت غوطه ور هستند که پیشی گرفتن از دیگران برای آن ها چه به صورت آشکار و پنهان، به نوعی اولویت تبدیل شده است.

در این چهارچوب، عرصه زیبایی به طور خاص در حوزه اجتماعی از جمله مسائلی است که انسان ها در قالب آن وارد نوعی رقابت شده اند. رقابتی که گاه در کلام عامیانه جلوه هایی از چشم و هم چشمی را نیز از خود نشان می دهد. در عین حال، دنیا مدرن به نوعی مروج فرهنگ لوکس نیز است و در قالب آن شاهد هستیم در حوزه زیبایی ظاهری، بعضی مدل ها و شو های مرتبط با نوع پوشش و یا مولفه های جذابیت ظاهری، از قدرت و نفوذ بالایی برخوردارند.

مساله ای که مخصوصا با توجه به اوج گیری شبکه های اجتماعی و شکل گیری اولویت های تازه برای نسل های نوجوان و جوان در دنیا معاصر، همه و همه سبب می گردد تا اقبال قابل توجهی به زیبایی و به طور خاص پدیده جراحی های زیبایی شکل بگیرد. البته که بعضی از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که رشد و اوج گیری قابل توجه عمل های جراحی زیبایی را بایستی به مثابه نمود هایی از فرهنگ سرمایه داری و مصرف گرایی رایج در قالب آن نیز در نظر گرفت. معادله ای که در کلیت خود در نهایت همه انسان را به مسیر های مشخصی که همان بازی در زمین قواعد سرمایه داری و پول است، سوق می دهد.

ایران، یکی از مراکز مهم انجام جراحی های زیبایی در دنیا

در خاتمه شاید بد نباشد که یادآوری کنیم ایران خود یکی از مراکز برجسته انجام عمل های جراحی زیبایی در دنیا است. البته که تا به امروز گزارش های مختلفی نیز در رابطه با سفر چهره های مشهور غربی و شرقی به ایران با هدف انجام جراحی های زیبایی منتشر و مطرح شده است. به طور کلی، ایران از دو منظر عمده و محوری برای مخاطبان بین المللی از حیث انجام جراحی های زیبایی از جذابیت برخوردار است.

اولا، پزشکان و جراحان ایرانی در حوزه های مختلف پزشکی در دنیا، جز طبقات شناخته شده و برند به حساب می آیند و همین مساله موجب می گردد که نوعی اطمینان خاطر کافی از حیث کیفیت انجام عمل های جراحی زیبایی برای مخاطبان این عمل ها در عرصه بین المللی ایجاد گردد.

دوم و البته مهمتر اینکه هزینه جراحی های زیبایی در ایران در مقایسه با دیگر بخش های دنیا به نحو قابل ملاحظه و حتی چشمگیری کمتر است. به عنوان مثال، نشریه تلگراف بریتانیا اخیرا در گزارشی به یکی از اینفلوئنسر های شبکه های اجتماعی دراین کشور اشاره نموده که برای انجام عمل جراحی زیبایی در کشورش، با صورت حساب قریب به شش هزار پوندی روبرو بوده این در حالی است که همین عمل در ایران برای او هزینه ای بالغ بر 600 پوند را به همراه داشته است.

مساله ای که البته تا حد زیادی تحت تاثیر کاهش قابل توجه ارزش پول ملی کشورمان در سال های گذشته و ارزان شدن هرگونه هزینه کرد به ارز های خارجی در خاک ایران است.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1402 بروزرسانی: 3 مرداد 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1515

به "تب زیبایی با تیغ جراحی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب زیبایی با تیغ جراحی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید