پای سلطان کره هم در میان است؟

به گزارش دوست داشتنی ها، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره چرایی کاهش عرضه کره در بازار و افزایش قیمت این محصول شرح داد.

پای سلطان کره هم در میان است؟

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، علی شریعتی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از گاوهای شیرده ایران از نژادهایی هستند که شیر کم چرب فراوری می نمایند، چربی موجود در این شیرها بیشتر برای ماست ها، شیرها و دوغ های پرچرب موجود در بازار استفاده می گردد و عملا نژاد این گاوها طوری نیست که بتواند احتیاج کشور در حوزه هایی مانند کره یا خامه را رفع کند.

به گفته وی، با توجه به این شرایط، در تمام سال های گذشته، حدود 60 تا 70 درصد از احتیاج کره کشور به شکل وارداتی رفع شده و این روال مربوط به کوتاه مدت نیست.

عضو اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه برای مطرح کردن شعارهایی چون خودکفایی در فراوری کره باید با توجه به واقعیت های مالی سخن گفت، شرح داد: اینکه ما بخواهیم نژادی از گاو را در ایران فعال کنیم که شیر پرچرب مناسب برای فراوری کره را در اختیار ما بگذارد، موضوعی پیچیده، طولانی مدت و احتیاجمند منابع اعتباری گسترده خواهد بود، از این رو لااقل در شرایط فعلی، واردات بخشی از احتیاج، گزینه های غیرقابل انکار است.

شریعتی در پاسخ به این سوال که چه عاملی در فرایند واردات کره تغییر نموده که موجب کم یاب شدن یا گران شدن این محصول در بازار شده، توضیح داد: کره در ماه های ابتدایی سیاست ارزی جدید، ارز 4200 تومانی دریافت می کرد و پس از آن نیز برای مدتی ارز حمایتی گرفت اما در حال حاضر این ارزها دیگر تخصیص پیدا نمی کند. احتمالا علت اصلی اتفاقات روزهای اخیر در بازار، افزایش هزینه ارزی در واردات این محصول است.

وی با بیان اینکه برای رفع کردن مسائل این حوزه باید نحوه مدیریت ارزی این بازار در ماه های گذشته به شکل جزئی آنالیز گردد، اظهار کرد: وقتی ارز چند نرخی می گردد امکان سواستفاده نیز به وجود می آید. اینکه در ماه های گذشته چه افراد یا شرکت هایی برای کره ارز 4200 تومانی گرفتند، چه مقدار از این محصول را وارد کشور کردند و در کجا توزیع شد، سوالاتی است که باید به آنها پاسخ داده گردد.

ما در مقام تهمت زدن به فردی قرار نداریم اما وقتی ارز چند نرخی است، احتمال رانت و سوء استفاده نیز وجود دارد و اگر به طور دقیق ارزیابی نکنیم، شاید در آینده با پدیده ای مثل سلطان کره نیز روبرو شویم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 444

به "پای سلطان کره هم در میان است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای سلطان کره هم در میان است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید