انتها مهر، بازار سرمایه سرخابی می شود؟

به گزارش دوست داشتنی ها، طبق آخرین برآوردها، قرار است عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه تا دو هفته دیگر، یعنی پایان مهرماه کلید بخورد.

انتها مهر، بازار سرمایه سرخابی می شود؟

به گزارش خبرنگاران، هرچند تا به امروز چند مرتبه آغاز عرضه سهام سرخابی های پایتخت در بازار سرمایه به تعویق افتاده است، اما عرضه اولیه سهام 5+5 درصدی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بر اساس آخرین اعلام مسئولان تا خاتمه مهرماه سال جاری رقم خواهد خورد و برای اولین بار پای این دو باشگاه قرار است به بازار سرمایه باز شود.

طبق اعلام قرار بر این است عرضه اولیه این دو باشگاه به صورت 5+5 درصدی سهام انجام شود، بدین معنا که ابتدا تنها پنج درصد برای کشف قیمت و پنج درصد هم برای سهام شناور عرضه خواهد شد تا در این راستا حباب ایجاد نشود.

پیش شرط واگذاری بروز رسانی اساسنامه ها بود و اعلام شد که در مرحله اول باید اساسنامه دو شرکت طبق فرمت های سازمان بورس بروز رسانی شود و پس از آن صورت های اقتصادی مدنظر قرار می گیرد و در ادامه با برگزاری مجمع های فوق العاده سایر فعالیت ها پیش می رود.

طبق اعلام مسئولان وزارت ورزش و جوانان واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در نهایت به صورت 100 درصدی رقم می خورد، اما در ابتدا با ورود 10 درصد از سهام برای کشف قیمت همراه خواهد بود که به همین دلیل واگذاری ورزشگاه های مرغوبکار و درفشی فر و کمپ حجازی برای افزایش دارایی ها در دستور کار قرار گرفت و اعلام شد سرمایه این دو باشگاه و ارزش آن ها در زمینه های مختلف حدود یک هزار میلیارد تومان است.

25 شهریورماه سال جاری نیز به مدیران سرخابی های پایتخت دستور داده شد تا تیم ویژه بررسی نهایی صورت های اقتصادی و رفع موانع دو تیم پایتخت برای شفاف سازی ورود به بازار سرمایه تشکیل شود، اما کماکان علی رغم چندین و چند وعده، عرضه اولیه سهام دو باشگاه کلید نخورده است و بعید به نظر می رسد که این اتفاق به مهرماه نیز قد دهد.

واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در سال جاری به بخش خصوصی جدی تر از هر زمان دیگری دنبال شد و این مسئله با جلسه وزاری امور اقتصادی و دارایی، وزیر ورزش و جوانان، وزیر دادگستری و رییس سازمان خصوصی سازی در نخستین ماه سال 99 کلید خورد و با توجه به دستور صریح رییس جمهوری به وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه هرچه سریع تر سازوکار عرضه سهام بنگاه هایی که در اختیار دولت، نهادهای عمومی و نیروهای مسلح هستند، در بورس فراهم شود، به نظر رسید که این دو باشگاه پر طرفدار بیش از هر زمان دیگری باید خود را در سال جاری به بخش خصوصی نزدیک ببینند.

این درحالی است که خردادماه اعلام شد واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوص طی 2 تا 3 ماه آینده کلید خواهد خورد و نهایتا پای باشگاه های استقلال و پرسپولیس تا خاتمه شهریورماه به بازار سرمایه باز می شود.

به گزارش خبرنگاران، 25 آذرماه سال 1397 بود که مسعود سلطانی فر- وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت که پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به تایید رییس جمهور رسیده بود بعد از طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون اقتصادی در هیات دولت به تصویب رسید و با توجه به این مصوبه هیات وزیران، سازمان خصوصی سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی تمامی مراحل ارزیابی، قیمت گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت.

با این وجود در روزهای خاتمهی سال 97 بود که سازمان خصوصی سازی اظهار داشت این دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت گذاری شده و قرار است در اولین فرصت در سال 1398 جلسه هیأت واگذاری برگزار و این قیمت در این جلسه تأیید یا رد شود. در این رابطه رئیس سابق سازمان خصوصی سازی نیز بیان کرد که مقدمات واگذاری این دو باشگاه هنوز فراهم نشده است و مشغول آماده سازی این دو باشگاه برای واگذاری هستیم و در نهایت 11 شهریورماه سال 98 وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری نشست تخصصی با کمیسیون اصل 44 درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، تاکید کرد که با توجه به فراهم نبودن شرایط و تفاهم با مجلس و نهادهای نظارتی، این واگذاری حداکثر تا خاتمه سال 98 به تعویق افتاده است.

ورود سهام سرخابی ها به بازار سرمایه اما تا خاتمه سال 98 نیز محقق نشد و مسئولان امر از عرضه اولیه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا خاتمه نیمه نخست سال 99 خبر دادند، اتفاقی که با خاتمه شهریورماه نیز جامه عمل نپوشید و تنها دو هفته دیگر تا خاتمه آخرین وعده مسئولان در این خصوص باقی مانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 488

به "انتها مهر، بازار سرمایه سرخابی می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها مهر، بازار سرمایه سرخابی می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید