نقش روانشناسی رنگ ها در بازاریابی

به گزارش دوست داشتنی ها، زندگی امروز / رنگ نقشی مهمی در تصمیمات ما برای خرید ایفا می نماید. هم بچه ها و هم بزرگترها به رنگ های خاصی گرایش دارند. بیشتر مردم عقیده دارند که شواهد قطعی در خصوص قدرت متقاعد کننده رنگ وجود ندارد، بلکه بر اساس شواهد حدسی و گفتاری است. ولی تحقیقات جامعی اجرا شده که خلاف این موضوع را نشان می دهد.

نقش روانشناسی رنگ ها در بازاریابی

به گزارش زندگی امروز به نقل از بهترین ها، آخرین باری که گوشی موبایل تازهی خریدید، احتمالاً زیاد رنگ گوشی نقش مهمی در تصمیم گیری شما داشت. بله، شما مسلماً ویژگی های کاربردی مثل قدرت باتری، کیفیت دوربین، مقدار صفحه نمایش، و غیره را در نظر گرفتید. ولی وقتی که تمام این ها را لحاظ کردید، رنگ گوشی به احتمال زیاد معین کرد که چه مدل موبایلی برای خود خریداری کنید.

رنگ نقشی مهمی در تصمیمات ما برای خرید ایفا می نماید. هم بچه ها و هم عظیمترها به رنگ های خاصی گرایش دارند. بیشتر مردم عقیده دارند که شواهد قطعی در خصوص قدرت متقاعد نماینده رنگ وجود ندارد، بلکه بر اساس شواهد حدسی و گفتاری است. ولی تحقیقات جامعی صورت گرفته که خلاف این موضوع را نشان می دهد.

در این مطلب، شرح می دهیم که چگونه می توانید قدرت روانشناسی رنگ را با فعالیت های برندینگ خود ترکیب کنید و نرخ بازگشت سرمایه کسب و کار خود را به ویژه در وبسایت های تجارت الکترونیک افزایش دهید.

اهمیت رنگ در برندینگ

تقریباً غیر ممکن است که بخواهیم در خصوص رفتار مشتری صحبت کنیم بدون اینکه اشاره ای به برندینگ کنیم. کوشش های زیادی برای دسته بندی واکنش های مشتریان (احساسات یا ویژگی های شخصیتی) بر اساس رنگ های مختلف صورت گرفته است، مثلاً ارتباط رنگ زد با خوشحالی یا قرمز با شجاعت. ولی حقیقت این است که هر رنگی به قدری وابسته به تجربیات افراد است که نمی توان آن را کاملاً به احساس خاصی نسبت داد.

در مطالعه ای که اسم آن تأثیر رنگ در بازاریابی بود، محققان متوجه شدند که تقریباً 90 درصد خریدهای لحظه ای فقط مرتبط به رنگ بود.

در مطالعه دیگری با اسم تأثیرات تعاملی رنگ ها، نقش رنگ در برندینگ اثبات کرد که ارتباط بین برندها و رنگ ها به این نکته بستگی دارد که بر اساس درک مشتری چه رنگی برای آن برند خاص مناسب است. این بدان معنی است که تناسب رنگ قطعه ای عظیم است که برندها برای فروش هویت خود باید از آن استفاده نمایند.

استفاده مک دونالد از رنگ قرمز و استارباکس از رنگ سبز را در نظر بگیرید. در هر دو مورد، این برندها از رنگی اصلی برای نشان دادن برند خود استفاده می نمایند. قرمز اغلب در ارتباط با اشتها است و به اسم رنگ غالب برای یک رستوران بسیار ایده آل است، و استارباکس هم به طور جدی در محافظت از محیط زیست مشارکت دارد و فعالیت های مربوط به محیط زیست خود را با رنگ سبز نشان می دهد.

در مطالعه ای دیگر با اسم قرمز هیجان انگیز و آبی شایسته، این موضوع مورد تأیید نهاده شد که قصد خرید به صورت جدی به خاطر اثری که رنگ روی درک مصرف نماینده از برند دارد، تحت تأثیر رنگ قرار می گیرد. به عبارت دیگر، رنگ روی دیدگاه مصرف نمایندگان از شخصیت برند تأثیرگذار است. برای برندی مثل نایکی که که به اسم ورزشی و باحال تصور می گردد، استفاده از رنگ هایی که روی این تعیینه ها تأکید داشه باشد ارتباطی قدرتمند با مصرف نمایندگان ایجاد خواهد نمود.

در نهایت، دانشمندان اثبات نموده اند که مغز ما میانبُرها را ترجیح می دهد؛ الگوهایی قابل تشخیص که باعث می گردد در هنگام خرید تصمیماتی سریع بگیریم. رنگ در توسعه هویت برند بسیار اهمیت دارد، به قدری که به اسم ویژگی کلیدی در هنگام ساخت لوگوی برندها مورد توجه قرار می گیرد. رنگی که مرتبط با عواطف مثبت (به ویژه در خصوص محصول) باشد، در نهایت مشتریان را در هنگام تصمیم گیری ترغیب می نماید.

اثباتی بر اینکه رنگ اهمیت دارد

زمانی که مردم متوجه شوند که یک برند سعی دارد خود را در چه جایگاهی قرار دهد، رنگ هایی که با آن موقعیت متناسب باشد از نظر مردم مناسب تر خواهد بود.

بر اساس اعلام شرکت تحلیلی Kissmetrics، آمار زیر نشان می دهد که رنگ ها چگونه روی خرید تأثیر می گذارند:

  • در هنگام بازاریابی برای محصولات تازه، مدیران برند باید به ظاهر بصری و رنگ محصولات خود بیش از عوامل دیگر اهمیت دهند چرا که 93 درصد خریداران از این عامل برای اتخاذ تصمیم استفاده می نمایند.
  • در یک آنالیز که اخیراً صورت گرفته، تعیین شد که 85 درصد خریداران رنگ را به اسم اصلی ترین عامل معین نماینده در هنگام خرید محصول در نظر می گیرند.
  • رنگ، شناخت برند را به مقدار 80 درصد افزایش می دهد. شناخت برند مستقیماً روی اعتماد مصرف نمایندگان تأثیر دارد.
  • رنگ های تعیین، انواع تعیینی از خریداران را جذب می نمایند. قرمز، نارنجی و مشکی خریداران لحظه ای را جذب می نماید، در حالی که فیروزه ای و سرمه ای خریداران دارای بودجه کم را جذب می نماید. صورتی، سرخ گلی و آبی آسمانی خریداران سنتی را جذب می نماید.
  • در یک مطالعه، 42 درصد خریداران آنلاین نظر خود در خصوص یک وبسایت را تنها بر اساس طراحی ابزار کردند، و 52% به آن سایت باز نگشتند چرا که از زیبایی کلی آن ناراضی بوند.

روانشناسی بازاریابی رنگ آنلاین

تأثیر رنگ در محیط آنلاین درست به مقدار فروشگاه فیزیکی مهم است. طراحی کلی وبسایت شما می تواند مشتریان را جذب یا دفع کند. اگر وبسایتی از طراحی و زیبایی مناسب استفاده نکند، ممکن است جذابیت خود را در نظر بیشتر بازدیدنمایندگانی که این موضوع را عاملی مهم برای مشارکت می دانند، از دست دهد.

رنگ های تعیین چگونه روی مشتریان تأثیر می گذارد:

زرد: جوانانه و مثبت اندیش؛ معمولاً برای جلب توجه خریدارانی به کار می رود که علاقه زیادی به بازدید از ویترین ها دارند.

بعضی کسب و کارهایی که از رنگ زرد در برندینگ خود استفاده می نمایند: Dennys و مک دونالد.

قرمز: پر انرژی؛ حس فوریت را ایجاد می نماید، ضربان قلب را افزایش می دهد، و در فروش های تخفیفی و حراجی ها متداول است.

بعضی کسب و کارهایی که از رنگ قرمز در برندینگ خود استفاده می نمایند: کوکاکولا، نت فلیکس و یوتوب.

آبی: احساس امنیت و اعتماد را به وجود می آورد.

بعضی کسب و کارهایی که از رنگ آبی در برندینگ خود استفاده می نمایند: این رنگ در بین مؤسسات اقتصادی مثل Visa و Citi پر هوادار است. برندهای غیر اقتصادی مثل فیسبوک، وال مارت و AT&T هم از تأثیرات رنگ آبی استفاده می نمایند.

سبز: مرتبط با ثروت، سلامتی و شادابی است. این آسان ترین رنگی است که چشم می تواند پردازش کند.

بعضی کسب و کارهایی که از رنگ سبز در برندینگ خود استفاده می نمایند: Whole Foods، استارباکس و Landrover.

نارنجی: گیرا و مفید برای استفاده در دکمه های کال تو اکشن، ثبت نام، خرید و فروش، و اشتراک خبرنامه.

بعضی کسب و کارهایی که از رنگ نارنجی در برندینگ خود استفاده می نمایند: Home Depot.

صورتی: رمانتیک و زنانهY ارزشمند برای بازاریابی محصولاتی که هدفشان دختران و زنان جوان است.

بعضی کسب و کارهایی که از رنگ صورتی در برندینگ خود استفاده می نمایند: Mattel (سازنده عروسک های باربی) و T-Mobile.

سفید: تمرکز و توجهY فضای سفید برای ایجاد تضاد و تأکید روی اطلاعات مهم در وبسایت استفاده می گردد.

بعضی کسب و کارهایی که از رنگ سفید در برندینگ خود استفاده می نمایند: Domains4Less از سفید در ترکیب با آبی روشن استفاده می نماید. اپل هم در استفاده از رنگ سفید برای برندینگ مهارت فوق العاده ای دارد.

مشکی: شیک و قدرتمند؛ ارزشمند برای بازاریابی محصولات یا خدمات لوکس.

بعضی کسب و کارهایی که از رنگ مشکی در برندینگ خود استفاده می نمایند: اوبر و American Centurion Card.

بنفش: خونسرد و آرامش بخش؛ بعلاوه مرتبط با ثروت و لوکس بودن که علاوه بر آن نمایانگر فانتزی، رمزآلود بودن، و خردمندی هم است.

بعضی کسب و کارهایی که از رنگ مشکی در برندینگ خود استفاده می نمایند: Wonka، فدکس و Curves.

حالا که متوجه شده اید روانشناسی رنگ چگونه روی رفتار مشتریان تأثیر می گذارد، می توانید اقدامات زیر را برای افزایش مشارکت و ROI (نرخ بازگشت سرمایه) در سایت خود به کار بگیرید.

رنگ موضوعی حساس است، ولی اگر به درستی از آن بهره ببرید نتیجه می تواند بسیار رضایت بخش باشد.

چهار اصل مهم وجود دارد که در هنگام برنامه ریزی نحوه استفاده از رنگ ها در وبسایت خود باید به آن ها توجه کنید:

1.روش مناسب

2.زمان مناسب

3.مخاطبان مناسب

4.هدف مناسب

توصیه هایی که یاری می نماید نرخ تبدیل شما بهبود پیدا کند:

از رنگ آبی برای ایجاد اعتماد در کاربر بهره ببرید

این اصل عمدتاً از طریق مؤسسات اقتصادی استفاده می گردد. بانک شما هم احتمالاً از این رنگ برای وبسایت خود استفاده می نماید.

رنگ زرد نشان دهنده هشدار است

زرد، رنگ هشدار و اخطار است که در تابلوهای هدایت و رانندگی و اعلام هشدار برای خیس بودن زمین استفاده می گردد. این کاربرد را می توان در محیط آنلاین هم استفاده کرد.

نارنجی حسی از عجله یا انگیزه ناگهانی ایجاد می نماید

با اینکه رنگ های بنیادین برای علائم کال تو اکشن مناسب هستند چون که تضاد به وجود می آورند، نارنجی حسی از فوریت را ایجاد می نماید و باعث می گردد که بازدیدنمایندگان شما به سرعت اقدام نمایند.

هیچ قانون کلی در خصوص رنگ ها وجود ندارد، اگرچه شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد اهمیت بسیاری برای کسب و کار شما دارد. فرضیه های خود در خصوص اینکه چه رنگ هایی با مخاطبان شما بهتر تطبیق دارد را با استفاده از روش A/B testing تست کنید تا متوجه شوید که چه رنگی بهتر از همه برای وبسایت شما عمل می نماید.

منبع: زندگی روز
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1018

به "نقش روانشناسی رنگ ها در بازاریابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش روانشناسی رنگ ها در بازاریابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید