میوه های مضر برای کبد چرب

به گزارش دوست داشتنی ها، کبد شما کار های زیادی برای شما انجام می دهد، مانند فیلتر کردن خون و تجزیه غذا. با نظارت بر رژیم غذایی خود، می توانید نفع خود را برگردانید و با یک کبد سالم و با عملکرد مناسب زندگی کنید.

میوه های مضر برای کبد چرب

آیا خوردن بیش از حد میوه می تواند روی کبد شما تأثیر بگذارد؟

هنگامی که مقادیر زیادی فروکتوز به کبد می رسد، کبد از فروکتوز اضافی برای ایجاد چربی استفاده می نماید، فرآیندی که لیپوژنز نامیده می گردد. در نهایت، افرادی که فروکتوز بیش از حد مصرف می نمایند می توانند به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا شوند، وضعیتی که در آن چربی بیش از حد در سلول های کبد ذخیره می گردد.

آیا میوه می تواند باعث کبد چرب گردد؟

هیچ ارتباطی بین میوه یا سبزیجات و بیماری کبد چرب غیر الکلی در مردان و زنان میانسال وجود ندارد.

مصرف چقدر میوه زیاد شناخته می گردد؟

مگر اینکه از رژیم کتوژنیک پیروی کنید یا به نوعی عدم تحمل مبتلا باشید، واقعاً علتی برای محدود کردن اندازه میوه ای که می خورید وجود ندارد. در حالی که بیشتر مطالعات نشان می دهند که اندازه مطلوب دو تا پنج وعده میوه در روز است، به نظر می رسد خوردن بیشتر ضرری ندارد.

آیا آب میوه برای کبد مضر است؟

مصرف زیاد شربت ذرت، عسل و آب میوه ممکن است به کبد شما آسیب بیشتری وارد کند. یافته ها نشان داد که گروه فروکتوز علاوه بر افزایش وزن بیشتر، نشانگر های بیماری عروقی و آسیب کبدی بیشتری را نسبت به گروه گلوکز نشان داده اند.

چگونه مصرف بیشتر عسل و آب میوه ممکن است به کبد شما آسیب برساند یا بدتر گردد

یافته ها نشان داد که گروه فروکتوز علاوه بر افزایش وزن بیشتر، نشانگر های بیماری عروقی و آسیب کبدی بیشتری را نسبت به گروه گلوکز نشان داد.

یافته ها نشان داد که علاوه بر افزایش وزن، گروه فروکتوز نشانگر های بیشتری از بیماری عروقی و آسیب کبدی را نسبت به گروه گلوکز داشته است.

به گفته محققان، این نوع قند ممکن است در افزایش عوامل خطر بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری های مزمن نیز نقش داشته باشد. این مقاله در مجله آمریکایی فیزیولوژی - فیزیولوژی قلب و گردش خون منتشر شد.

محققان اثرات دو نوع قند را بر عملکرد متابولیک و عروق مقایسه کردند. برای این مطالعه، به موش های ماده علاوه بر رژیم غذایی جامد، محلول مایع گلوکز (شکلی از قند که به طور طبیعی در بدن پس از تجزیه کربوهیدرات ها یافت می گردد) یا فروکتوز (قند موجود در میوه ها و آب میوه ها) داده شد.

موش ها محلول های شیرین شده را به مدت هشت هفته دریافت کردند که تقریباً معادل مصرف اندازه زیادی شکر به مدت شش سال است. موش های تغذیه شده با قند، با گروه کنترل که علاوه بر تامین غذای خود، آب آشامیدنی ساده دریافت کردند، مقایسه شدند.

آن ها دریافتند که اگرچه هر دو گروه تغذیه شده با شکر، کالری بیشتری نسبت به گروه کنترل مصرف می کردند، اما کل کالری دریافتی موش های تغذیه شده با گلوکز بیشتر از موش هایی است که فروکتوز دریافت نموده اند.

مشاهدات شگفت انگیز دیگر این بود که محققان نوشتند: علی رغم این تفاوت، تنها گروه فروکتوز افزایش قابل توجهی در وزن نهایی بدن نشان داد.

این موارد شامل تری گلیسیرید بالا، افزایش وزن کبد، کاهش چربی سوزی در کبد (عاملی که می تواند به کبد چرب یاری کند) و اختلال در آرامش آئورت که می تواند بر فشار خون تأثیر بگذارد، می باشد.

نتایج نشان می دهد که افزایش اندازه کالری مصرفی به علت شیرین نماینده ها تنها عامل دخیل در خطرات درازمدت سلامتی نیست.

سبزیجات برگ سبز

کلم، کلم بروکسل، اسفناج، قاصدک و بسیاری از سبزیجات دیگر حاوی گوگرد هستند که به کبد در سم زدایی بدن یاری می نماید. ماده ای به نام تاراکساسین که در قاصدک یافت می گردد به تحریک ترشح شیره صفرا یاری می نماید و فرآیند هضم را تقویت می نماید.

قهوه

مطالعات نشان داده اند که نوشیدن قهوه در حد اعتدال می تواند با جلوگیری از تجمع چربی و کلاژن از کبد محافظت کند و خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

انگور

انگور های قرمز و بنفش حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید هستند که نمونه شاخص آن رسوراترول است که سطح آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد و التهاب را کاهش می دهد.

بادام ها

آجیل به طور کلی و بادام به طور خاص سرشار از ویتامین E و چربی های غیراشباع هستند. این ها علاوه بر محافظت در برابر بیماری کبد چرب، به کبد در دفع کلسترول بد از بدن و کاهش فشار خون یاری می نمایند.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از تمام هشت اسید آمینه ضروری و کولین است که یک ماده مغذی حیاتی شناخته می گردد. اسید های آمینه و کولین به کبد در فرآیند سم زدایی یاری می نماید و سرعت متابولیسم را بهبود می بخشد.

توت ها

توت ها حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که به کبد شما در برابر رادیکال های آزاد یاری می نماید. نشان داده شده است که آنتوسیانین و پلی فنول ها خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهند. توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، هر نوع توت یک غذای فوق العاده است.

چای سبز

سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است که مصرف آن در حد اعتدال به عملکرد کبد یاری می نماید و از کبد در برابر اثرات مخرب سمومی مانند الکل محافظت می نماید. مصرف منظم چای سبز اندازه چربی ذخیره شده در کبد را مسدود می نماید و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد.

بدترین غذا ها برای کبد

الکل

این در فهرست غذا های مضر برای کبد رتبه اول را دارد. هنگامی که کبد الکل را تجزیه می نماید، واکنش شیمیایی حاصل می تواند به سلول های آن آسیب برساند و منجر به التهاب و زخم گردد. الکلیسم مزمن مانع از جذب مناسب مواد مغذی می گردد و کبد را مجبور به سمی شدن می نماید.

غذا های چرب

همبرگرها، سیب زمینی سرخ نموده، پیتزا ها و ... سرشار از چربی های اشباع شده هستند که می توانند به مرور زمان منجر به التهاب، سیروز شده و انجام کار کبد را سخت تر نمایند. آن ها بعلاوه کلسترول بد را بالا می برند و سطح کلسترول خوب را کاهش می دهند.

غذا های شیرین

کبد قند را به چربی تبدیل می نماید. ذخیره بیش از حد چربی در کبد می تواند باعث بیماری کبد چرب گردد.

نوشابه و نان سفید

این ترکیبی کشنده از کربوهیدرات های تصفیه شده و مصرف بیش از حد قند است که هیچ فایده ای برای کبد شما ندارد. این ها بعلاوه خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می دهند.

اقلام نمکی

سوپ های کنسرو شده و غذا های بسته بندی شده سرشار از سدیم هستند و منجر به احتباس مایعات اضافی در کبد می شوند و عملکرد آن را مهار می نمایند.

گوشت قرمز

این ممکن است غنی از پروتئین باشد، اما بر کبد نیز تأثیر می گذارد، زیرا نمی تواند این پروتئین را به راحتی تجزیه کند. تجمع پروتئین بیش از حد سمی می گردد و بر کبد و مغز تأثیر منفی می گذارد.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1442

به "میوه های مضر برای کبد چرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه های مضر برای کبد چرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید