مورد عجیب زلزله شناس آمریکایی، اخراج به علت پیش بینی زلزله مرگبار!

به گزارش دوست داشتنی ها، اتفاقات زلزله ترکیه و معروفیت یافتن یک مدعی زلزله شناسی هلندی که سبب شده تا او به پیگیری کننده میلیون نفری برسد، یکی از پر سر و صدا ترین اتفاقات حاشیه ای زلزله مرگبار ترکیه است.

مورد عجیب زلزله شناس آمریکایی، اخراج به علت پیش بینی زلزله مرگبار!

به گزارش خبرآنلاین، فرانک هوگربیتس که این روز ها به شدت نامش سر زبان ها افتاده و البته با نقدها بسیاری از سوی نهاد های علمی روبروست، در پاسخ به اینکه می گویند زلزله اصلا قابل پیش بینی نیست از یک زمین شناس عضو مرکز زلزله شناسی آمریکا نام برده که این کار را درست انجام داده و برای کارش برکنار شده است.

او نوشته: جیم برکلند، محقق سازمان زمین شناسی آمریکا پیروز به پیش بینی یک زلزله بزرگ شده بود و سازمان زمین شناسی آمریکا به او گفته بود که اجازه انجام این کار را ندارد و دوماه او را تعلیق کرد. و در ادامه جلدی از یک کتاب با نام مردی که زلزله ها را پیش بینی می نماید که درمورد برکلند نوشته و منتشر شده را بازتاب داد.

در شرح مختصر این کتاب می خوانیم: جیم برکلند، زمین شناسی از کالیفرنیا بود که زلزله معروف 17 اکتبر سال 1989 که در خلیج سانفرانسیسکو رخ داد را پیش بینی کرد. این اولین کتابی است که توانایی عجیب یک زمین شناس در پیش بینی زمین لرزه ها در جهان را توصیف می نماید و شامل داستان هایی از بازماندگان زلزله و جزئیات زیادی درباره فعالیت های لرزه ای در منطقه ها زلزله خیز جهان است.

جیم برکلند کیست؟

جیمز برکلند متولد 1930 یک زمین شناس آمریکایی بود که در سال 2016 درگذشت و معروفیت اصلی اش به پیش بینی زلزله ها، از جمله زلزله سال 1989 در آمریکا و زلزله 1994 در نورتریج بود. او این ایده رایج را بیان کرد که بعضی افراد نسبت به زلزله ها حساس هستند.

او در سال 2006، در کتابی با نام مردی که زلزله را پیش بینی می نماید به جهان معرفی گردید که این کتاب حاوی بعضی از تئوری های او برای پیش بینی زلزله ها، از جمله جزر و مد، ماه، سرگردانی حیوانات خانگی، سگ ها و گربه های گم شده و تغییرات میدان مغناطیسی است.

البته گفتنی است که هیچ یک از روش ها و پیش بینی های او در هیچ ژورنال علمی منتشر نشده و بسیاری از همتایان او، پیش بینی هایش را به چالش و مناقشه کشیدند و بسیاری از دانشمندان نیز او را یک دلقک نامیدند.

برکلند در دانشگاه برکلی کالیفرنیا در رشته زمین شناسی تحصیل کرد و برای سازمان زمین شناسی آمریکا کار می کرد و از سال 1973 تا 1994 که بازنشسته شد، در سانتاکلارای آمریکا به عنوان زمین شناس مشغول به کار بود.

او پیش بینی هایش درباره زلزله را در وب سایت یا خبرنامه خود منتشر می کرد و یا در مصاحبه هایی در موردشان به صحبت می پرداخت. او در مصاحبه ای در 13 اکتبر 1989 که در Gilroy Dispatch منتشر شد، پیش بینی کرد که بین 14 تا 21 اکتبر، زلزله ای به قدرت 3.5 تا 6 ریشتر در ساحل سانفرانسیسکو به وقوع خواهد پیوست و چهار روز بعد از همان مصاحبه، زلزله 6.9 ریشتری در همان منطقه، رخ داد. همین اتفاق سبب شد تا مقامات دولتی از برکلند بخواهند تا دیگر پیش بینی نکند؛ چرا که باعث ایجاد رعب و وحشت می گردد و از همین رو برای دو ماه از فعالیت کاری اش محروم شد.

برکلند در مارس سال 2011 نیز با فاکس نیوز تبادل نظر کرد و یک زلزله بزرگ در کالیفرنیا در بین روز های 19 تا 26مارس سال 2011 را پیش بینی کرد. او از عواملی مثل موج های بلندی که در 18سال اخیر بی سابقه بوده و نزدیکی کره ماه به زمین، نام برد، ولی چنین زلزله ای هرگز رخ نداد.

برکلند تا ژوئن سال 2010 تمام پیش بینی هایش درباره زلزله را در وب سایت و خبرنامه اش منتشر می کرد و به گفته خودش، نرخ دقت این پیش بینی ها 75% بوده.

منبع: فرارو
انتشار: 7 اسفند 1401 بروزرسانی: 7 اسفند 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1456

به "مورد عجیب زلزله شناس آمریکایی، اخراج به علت پیش بینی زلزله مرگبار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورد عجیب زلزله شناس آمریکایی، اخراج به علت پیش بینی زلزله مرگبار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید