مغز انسان چگونه صحبت کردن را کنترل می نماید؟

به گزارش دوست داشتنی ها، هنگام صحبت کردن هر دو نیمکره مغز درگیر می گردد و هرکدام بخشی از وظیفه پیچیده تشکیل و تعدیل صدا و نظارت بر آنچه گفته می گردد را برعهده دارد که کاملا پیچیده تر و متفاوت تر است.

مغز انسان چگونه صحبت کردن را کنترل می نماید؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، محققان یک تیم میان رشته ای از علوم اعصاب و آواشناسی دانشگاه گوته فرانکفورت و مرکز زبان شناسی لایب نیز در برلین با آنالیز نیمکره های مغز به این نتیجه رسیده اند که فقط این نیمکره راست نیست که در حین صحبت کردن فعال می گردد و به تحلیل گفتار ما می پردازد، بلکه نیمکره چپ نیز در صحبت کردن کاملا دخیل است.

تا به امروز فرض بر این بود که کلمات گفتاری از نیمکره چپ مغز گرفته می شوند و توسط نیمکره راست تحلیل می گردد. یعنی زمانی که یاد می گیریم تا انگلیسی صحبت کنیم و مثلا می خواهیم صدای th را تلفظ و تمرین کنیم، نیمکره چپ مغز عملکرد حرکات زبان را برعهده دارد و در همین زمان، نیمکره راست تحلیل می نماید که آیا صدای فراوری شده همان چیزی است که در نظر داشته یا خیر.

این تقسیم کار از اصول مختلفی پیروی می نماید و همانطور که دکتر کریستین کل از دپارتمان عصب شناسی دانشگاه گوته شرح می دهد، در حالی که نیمکره چپ مغز جنبه های موقتی مثل انتقال صدا بین صدا های گفتاری را کنترل می نماید، نیمکره سمت راست مسئولیت کنترل طیف صدا را دارد. مثلا زمانی که می گویید mother، نیمکره چپ عمدتا در حال انتقال صدا بین th و حروف صدادار است و دقیقا در همین لحظه، نیمکره راست صدایمان را کنترل می نماید.

این تیم تحقیقاتی، برای اولین بار در مطالعات خود، این تقسیم کار را در کنترل موقتی و همچنین کنترل طیف صدا در حین صحبت کردن چند نفر داوطلب آنالیز کردند و با یاری دستگاه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی، روی فعالیت مغزی آن ها را متمرکز شدند.

محققان در این زمینه شرح احتمالی می دهند و می گویند: تقسیم کار بین دو نیمکره مغز به دلیل این است که نیمکره چپ به طور کلی فرآیند های سریع مثل انتقال بین صدا های گفتاری را بهتر از نیمکره راست انجام می دهد. از طرف دیگر، نیمکره راست در کنترل فرآیند های آهسته تر که احتیاج به تحلیل طیف صدا دارد، بهتر عمل می نماید. به همین دلیل هم هست که ما معمولا برای انجام کار های سریع از دست راست و برای انجام کار های آهسته از دست چپ استفاده می کنیم. مثلا در بریدن نان، از دست راست برای برش با چاپو و از دست چپ برای نگه داشتن نان استفاده می کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 300

به "مغز انسان چگونه صحبت کردن را کنترل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغز انسان چگونه صحبت کردن را کنترل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید