طراحی خانه باغ ویلایی: ویلاساوا ؛ سفر به مدرنیسم

به گزارش دوست داشتنی ها، لوکوربوزیه یا کلاغ معمار کیست؟

لوکوربوزیه (Le Corbusier) در سال 1887 در لشودفوند (La Chaux-de-Fonds)، شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس، در نزدیکی مرز فرانسه به دنیا آمد. لوکوربوزیه علاقه زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسه هنرهای زیبای محلی بود و خود در بوداپست و پاریس درس خوانده بود، به آموختن مبانی هنر پرداخت. او تا سال 1920 نام مستعار لوکوربوزیه را انتخاب نکرده بود. لوکوربوزیه، این نام مستعار را به خاطر اینکه صورتش شبیه صورت کلاغ (Corbeau) بود، بدست آورد.

طراحی خانه باغ ویلایی: ویلاساوا ؛ سفر به مدرنیسم

جهت دریافت خدمات طراحی خانه باغ ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

اولین خانه هایی که او طراحی کرد در لگرددفوند و متعلق به خود وی بودند، مانند ویلا فالت (Villa Fallet) ویلا شوآب (Villa Schwob) و ویلا ژان نرت (این خانه آخر را برای پدر و مادرش ساخته بود). این خانه ها یادآور سبک معماری رایج، منطبق بر طبیعت کوه های بومی در آن منطقه، یعنی رشته کوه های آلپ بودند. لوکوربوزیه دائما، برای فرار از محدودیت های حاکم در شهرش، به دورتادور اروپا سفر می کرد. در حدود سال 1907 به پاریس رفت. در آنجا در دفتر یک فرانسوی پیشگام فراوری بتن تقویت شده، به نام آگوست پرت (August Perret) کار پیدا کرد.

بین اکتبر 1910 و مارس 1911 برای پیتر بیرنس -معمار و طراح معروف آن زمان- در نزدیکی برلین کار کرد و در آنجا با لودویگ میس واندرروهه جوان دیدار کرد. در آن زمان می توانست آلمانی را بسیار روان و سلیس صحبت کند. هر دوی این تجربه ها تأثیرات زیادی بر زندگی شغلی او در آینده گذاشتند.

لوکوربوزیه، در اواخر سال 1911 به کشورهای بالکان رفت و از یونان و ترکیه نیز تماشا کرد. دفترچه ای از اسکیس های او در این مسافرت، حاوی طرح هایی از معبد پارتنون، به خوبی اثبات نماینده تأثیرات ارائه شده در کار بعدی او به نام ورس اون آرکیتکچر (Vers Une Architecture) در سال 1923 بود. او در سال 1916 و در سن 29 سالگی برای همیشه به پاریس نقل مکان کرد و در سال 1920، لقب لوکوربوزیه را که نام پدربزرگ مادری اش بود به عنوان نام مستعار خود انتخاب کرد. لوکوربوزیه، این نام مستعار را به خاطر اینکه صورتش شبیه صورت کلاغ (Corbeau) بود، بدست آورد.

لوکوربوزیه در طرح های خود بسیار تحت تأثیر فضای کلی شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود که به کارش جذابیت بالایی می بخشید. او بعلاوه عضو انجمن بین المللی معماران مدرن شد. او یکی از اولین کسانی بود که در زمان خود تأثیر ماشین را، انباشتگی انسان ها اعلام کرد! او این مطلب را چنین شرح می داد که در آینده، شهرها حاوی آپارتمانها و ساختمان های بزرگی خواهند شد که هر کدام به طور مجزا ، گویی در کنار بقیه پارک شده اند . تئوری ها و طرح های لوکوربوزیه خصوصا به وسیله صنف ساختمان سازان کاملا، مورد قبول قرار می گرفت، چنان که لوکوربوزیه می گفت : به طور قانونی تمام ساختمان ها باید سفید باشند و دیگر معماران از این گفته پیروی می کردند و از هر گونه تزئینی به شدت انتقاد می کردند. لوکوربوزیه از ترکیب های بزرگ منظم در شهرها همیشه با عبارت های خسته نماینده و ناهماهنگ با افراد پیاده در شهر، یاد می کرد. پلان شهری برزیل نیز بر همین ایده های او بنا شده بود. آخرین آثار لوکوربوزیه بیان نماینده یک برداشت پیچیده از فشارهای مدرنیته در زمان خود بودند ولی در عین حال طراحی های معماری شهری او دارای حالت استهزا و انتقادگرایانه هستند.

ویلا ساوا شاهکار لوکوربوزیه

سایت ویلا ساوا، چمن زار وسیعی است که درختان بسیاری دور تا دور آن را فرا گرفته اند. ورودی اصلی سایت در جنوب واقع شده است و راه دسترسی به بنا در ضلع شمالی واقع شده است. پیش بینی شده است که این راستا با ماشین طی گردد. لوکوربوزیه با این کار قصد داشته است تا مخاطب خود را دور ویلا بچرخاند و با این کار ویلاساوا در همان برخورد اول خود را به ساکنان نشان می دهد.

حجم ویلا ساوا، همانند مکعبی سفید و سبک (به جهت ارتفاع از سطح زمین) در میان درختان سبز است. این سبکی با استفاده از نمای آزاد (کاذب و بدون پلان) و وجود تراس در بام تشدید شده اند. راه دسترسی و دیوارهای طبقه همکف نیز از جنس شیشه می باشند که این خود باعت ارتباط بصری بین داخل و طبیعت خارج شده است. (پلان آزاد)

دانلود ویدیو

اصول معماری لو کوربوزیه:

در زمینه معماری لوکوربوزیه خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی مطرح کرد، همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است. وی پنج اصل را در ساختمان های مدرن معرفی کرد که عبارتند از:

1- ستون ها ساختمان ها را از روی زمین بلند می نمایند.

2- بام مسطح و باغ روی بام

3-پلان آزاد

4-پنجره های طویل و سرتاسری

5-نمای آزاد، کف ها و دیوارها به صورت کنسول

ویلاساوا تنها اثر لوکوربوزیه است که همه این اصول کامل صورت گرفته است.

دانلود ویدیو

کانسپت (طرح اولیه) ویلاساوا

لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود در خصوص معماری مدرن را در طرح ویلاساوا به نمایش گذارد. وی تکنولوژی به عنوان منبع الهام معماری مدرن و پنج اصل ساختمان مدرن را به صورتی هنرمندانه و شاعرانه در این ماشین زیستی پیاده کرد.

عملکرد این ساختمان که همانند ماشینی بی آلایش در وسط و مسلط بر محیط اطراف قرار گرفته، فراهم نمودن شرایط آسایش برای انسان است. طرح کلی ویلاساوا مکعبی است که بر ستون های ساخته شده و با هندسه ای ناب و خطوط قایم به صورت فرم های کشیده در جهت طبیعت استفاده شده است، و با قرار گرفتن سنگی در میان انبوهی از درخت فضایی متفاوت و به صورت یک یادمان در فکر ایجاد می نماید.

نمای آزاد

نما نباید حتما نماینده عملکرد داخلی باشد. دید باز به یاری شیشه و انتقال احجام و خطوط (در پلان) به خارج از خصوصیات معماری نیم طبقه بالایی می باشد که توانسته است پلان آزاد و نمای آزاد را برای لوکوربوزیه به خوبی ایجاد کند.

پیلوت ها:

لوکوربوزیه در خصوص ویلاساووا می گوید:

هر آجری که از روی زمین برداریم یک گیاه سبز میگرددپس درست نیست ساختمان روی زمین باشد.

و همین طور معتقد بود:

خانه ماشینی است برای زندگیجو گرفتگی صنعتی است.اکنون مردم رو به صنعت ستیزی می فرایند. نظریه دیگری که دارند این است که ساختمان باید به محیط اطراف تسلط داشته باشد.

و نکته دیگر از نگاه لوکوربوزیه:

بام نمای پنجم است...و به همین علت باغ روی بام را در این ساختمان قرار داد.

ویلا ساووا ایده رهایی از خاک لوکوربوزیه را به نمایش می گذارد و به او اجازه می دهد تا مسکن ایده ال دهه 30-1920 را طراحی کند.

او ایده های بیان شده در مدل سیتروهان را تکمیل کرد و در مجموعه خانه های این دهه مورد استفاده قرار داد. ویلا ساوا به منظور پذیرش نور بعلاوه آنتنی بشقابی بر فراز منظره جای گرفته است.

ویلا ساوا شبیه یک ویلای رنسانس دارای فرم مرکزی است و مانند معابد در یک دور نمای وسیع و بر فراز پیلوتی (نمونه معاصر ستون های کلاسیک) قرار گرفته است.

ویلا علاوه بر دارا بودن مفاهیم معاصر و تاریخی نمادی از سیستم تفکر قدم به قدم لوکوربوزیه است. در مرحله اول او هر بنا جزئی از شهر تخیلی خود می داند و ثانیا می کوشد تا نشان دهدکه چگونه معماری، فیزیک و فرهنگ زندگی را غنا می بخشد.

واسطه ظهور تفکر او یک فرم هندسی کنترل شده و دارای ارتباطات منحصر به فرد با طبیعت است.

حجم ورودی

پوسته منحنی و شفاف معرف محدوده دسترسی از نظر شکل و تراکم با قطعه مکعبی در تضاد است دیواره شیشه ای و شفاف این محدوده اولیه محرک انسان برای نفوذ به بنا است. دیواره شیشه ای در میان قاب های ساختاری ستون ها جای گرفته است و به وسیله یک تیر شکافته شده است این تیر روی محور اصلی ساختمان قرار گرفته است و محل ورودی را معین می نماید.

قدرت و جهت این تیر به وسیله دو تیر نمایان موازی که ستون ها طرفین ورودی را به یکدیگر می پیوندند تقویت شده است قرار گیری ورودی در ابتدای رامپ که با اوج گرفتن خود یک گردش معمارانه را به آرامی اشکار می سازد حالتی رسمی و تشریفاتی به ورودی می دهد.

در سمت چپ رامپ یک پله چرخان ساده قرار گرفته است که نشانه چرخش و حرکت عمودی در درون فضاست و در امتداد حرکت منحنی جداره شیشه ای شکل گرفته است.

پیانو سلطنتی

محدوده زندگی به صورت یک حجم پیانو مانند درون قطعه مکعب مستطیل شکل جای گرفته است رمپ مربع را به دو بخش عمومی و خصوصی مجزا تقسیم نموده است در محدوده عمومی جعبه شیشه ای سالن با فضای باز تراس ترکیب شده است.

لوکوربوزیه این نفوذ فضایی را با به کار بردن احجام کدر سطوح مات یا شفاف کنترل می نماید تا دیدهای معینی را در جهات مختلف تعریف کند جداره های شیشه ای رمپ وپنجره های نواری قرار گرفته در طول تراس امکان دید های معینی را به خارج و داخل بنا فراهم می سازد.

این تجارب بصری وسیع با بهره گیری از اجتماع احجام و سطوح بیان نماینده اندازه محصوریت فضاها و بعد نو ناشی از حضور سطوح شیبدار رامپ تغییر مکان از درون به برون نمایش می گذارد و یک زبان متنوع معمارانه را به وجود می آورد.

جداره روی بام نقطه سرانجام ویلا

جایی که لوکوربوزیه نوع نوی از تراس بام را خلق می نماید. تراس به وسیله یک صفحه (آخرین عنصر طراحی) محصور می گردد. صفحه یک علامت پیچیده دارای حس رهایی و جلوه ای از ایده آزادی موجود در کل بنا است.

این صفحه مبین شخصیت و پیغام ویلا و به مثابه کتیبه یک معبد یونانی است. سطوح معقر/ محدب صفحه علاوه بر محصور نمودن فضا معرف بنا در منظره پیرامون هستند.

بسته به جهت دید صفحه نهایی به صورت صفحه یا حجم دیده می گردد. مگر زمانی که درون تراس قرار گرفته ایم که صفحه و حجم دربرگیرنده پله مدور یک مجموعه همگن را بوجود می آورند.

سیستم هندسی

سیستم هندسی اولیه یک شبکه عمود بر هم فاقد جهت بود که لوکوربوزیه با بهره گیری از آن محدوده نشیمن را طراحی نموده است.

این مکعب یک خط مبنای منظم پدید می آورد که به تحقق موضوع اصلی طراحی یعنی ارتباط فرم و محیط پیرامون یاری کند.

صفحه تراس بام و حجم ورودی بیان نماینده تنش میان منحنی ها و سیستم عمود بر هم هستند.

هریک از فضاها اجزای هدفمندی دارند که به نیازهای عملکردی و نمادین طراحی پاسخ می دهند.

بیشترین تنش در تقسیمات فضایی /سلولی طبقه اول و در پویایی قدرتمند فرم حاصل از مدول بندی و غنای آشکار سطوح است.

این پویایی فزاینده به وسیله سیستم شبکه خطوط عمود بر هم کنترل شده است خصوصا به وسیله نیروهای دوگانه ناشی از تاثیرات فرم های اصلی بر سیستم اولین نیرو به وسیله محور اصلی محدوده حجمی طبقه اول اعمال شده است.

محدوده نشیمن اثر پذیری بیشتری را نشان می دهد و حجم پیانو شکل آن تابعیت از این نیروی برتر آرام و تنها را به نمایش می گذارد. شبکه خطوط عمود بر هم سازه با روری سیستم دومینو را در تغییر ابعاد سطوح و قطعات با هدف پاسخ گویی به نیازهای خاص پلان نشان می دهد.

حرکت

همانند تمامی کارهای لوکوربوزیه در طول دهه 1920 راستا حرکتی مفهومی خاص دارد و بین تجارب بصری مختلف و پیوسته موجود در ویلا ارتباط برقرار می نماید. طبیعت پیوسته این حوادث یک زنجیره ارتباطی را میان عناصر طراحی برقرار می سازد.

توجه لوکوربوزیه به ارتباط متقابل میان عناصر و راستا حرکتی قابل مشاهده است. در طول تجارب بصری پیوسته در می یابیم که راستا حرکتی یک عنصر خطی دارای پویایی و احساس تداوم است که با تقارن و ایستایی قطعه معلق (تصویر عمومی قابل درک از ویلا) تضاد دارد.

بر خلاف سازماندهی ویلا راستا یک بعد زمانی است که قدرت آن با تسلسل حرکتی حاصل از تجارب بصری فرم و فضا افزایش یافته است. حس پویایی به وسیله راستا منحنی سواره پیرامون حجم ورودی کشف و به وسیله حرکت نمادین رامپ تقویت می گردد. این عنصر نمادین و مهم قدرت اصلی را افزایش می دهد. طبقات را می شکافد و همانند پله برقی بیننده را در قلب طرح به چرخش و حرکت وا می دارد. بر اثر فشردگی فرم درک زنجیره تجارب بصری از محدوده حرکتی خارجی (راستا سواره پیرامون حجم ورودی) شروع می گردد. محل قرار گیری در ورودی از راستاحرکتی موجود در داخل ویلا پیروی می نماید و ارتباط میان دو فضای داخلی و خارجی را بر قرار می سازد. کشش جهت دار ممتد و قدرتمند رامپ علاوه بر نفی مفهوم استراحت و سکون در فضای ورودی حالت پویای فضا و پیوستگی زنجیره تجارب بصری را حفظ می نماید. فضاهای محصور و مکعب مستطیل شکل محدوده های مختلف و مجزای فضای نشیمن پیانو شکل را تشکیل می دهند و تراس محدوده نشیمن ارتباط میان این فضاها را برقرار می سازد. بازشوهای یکسان و ممتد نمای غربی پیوستگی این فضاها را افزایش می دهد.

دانلود ویدیو

به تعبیری دیگر ویلاساوا در معنای واقعی نشان دهنده فضا-زمان است و مکعب کامل نیست بلکه از بیرون و درون آن قسمتی را برداشته اند و مقاطع آن بیانگر این مساله است که هر جزئی از آن در فضا نفوذ می نماید. در این ویلا ایده دوگانه لوکوربوزیه (منطقی بودن و شاعرانه بودن) به چشم می خورد. اگر به فرانسه سفر کردید و از شلوغی شهرها خسته شدید ویلا ساوا گزینه خوبی برای آرامش شماست.

منبع: کجارو / anthropology.ir / vilabaz.ir / pinterest.com / archdaily.com / khanacademy.org
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1175

به "طراحی خانه باغ ویلایی: ویلاساوا ؛ سفر به مدرنیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی خانه باغ ویلایی: ویلاساوا ؛ سفر به مدرنیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید