محصولات نو پروبیوتیک و نحوه فرآیند فراوری آن در ابعاد مختلف ، ایران بزرگ ترین مصرف کننده آنتی بیوتیک! زنگ خطر مقاومت به آنتی بیوتیک

به گزارش دوست داشتنی ها، پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند در سال فراوری، دانش بنیان و اشتغال زایی با هدف ارتقای کمی و کیفی این دانش به مدت سه روز از تاریخ سوم تا پنجم اسفند در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار می گردد.

محصولات نو پروبیوتیک و نحوه فرآیند فراوری آن در ابعاد مختلف ، ایران بزرگ ترین مصرف کننده آنتی بیوتیک! زنگ خطر مقاومت به آنتی بیوتیک

خبرنگاران -یکتا فراهانی: پروبیوتیک نوعی باکتری مفید و مؤثر برای دستگاه گوارش است که در سلامت روده نقش زیادی دارد چون رشد باکتری های خطرناک آن را کنترل می نماید، ترکیب میکروبیوم روده را بهبود می بخشد و در بسیاری از جنبه های سلامت از جمله ایمنی، متابولیسم و خلق و خو نقش دارد.

غذای فراسودمند یا Functional food نیز غذاهایی هستند که با اضافه کردن ترکیبات خاص یا نو، کارکرد بیشتری می یابند

آشنایی با محصولات پروبیوتیک

دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند در حوزه علوم دامپزشکی در همایش بین المللی پروبیوتیک وغذاهای فراسودمند گفت: پروبیوتیک واژه یونانی به معنای برای زندگی است. پروبیوتیک ها، مکمل های غذایی میکروبی هستند که از تعادل بهبودی میکروبی روده بر میزبان تاثیرات مفیدی دارند.

به گفته دکتر عباسعلی مطلبی در بحث پروبیوتیک ها، تاکید بر ماهیت زنده میکرو ارگانیسم هایی است که به وسیله بهبود ویژگی میکروفلور (فلور میکروبی دستگاه گوارش شامل مجموعه ای از میکروب ها باکتری ها و قارچ ها هستند که در لوله گوارش انسان ها و دیگر جانوران زندگی می نمایند) در دستگاه گوارش هم تاثیرات سودمندی به همراه دارند.

اهمیت پروبیوتیک ها

دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک بیان کرد مقوله ای که در زمینه محصولات پروبیوتیک بسیار مهم است کاربرد آن ها در حوزه دامپروری و آبزیان با هدف ارتقای سطح ایمنی موجودات زنده و مقاومت در برابر انواع ویروس ها، باکتری ها و انگل هاست.

ضمن آنکه هدف مهم دیگرش آن است که محصولات دام، طیور و آبزیان به صورت غنی شده مورد استفاده انسان ها قرار بگیرد، به این ترتیب برای مصرف محصولات بسته بندی شده پروبیوتیک به شیر و ... افزوده می گردد تا افراد از فواید آن بهره مند شوند.

به گفته دکتر مطلبی محصولات پروبیوتیک از دهه های گذشته مورد استفاده انسان ها بوده؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت علم این موضوع مطرح شده که این میکروارگانیسم های زنده در هر محیط و زیست بوم تحت تأثیر عوامل محیطی، خواص جداگانه ای دارند که احتیاج به آنالیز و تبادل دانش دارد.

با تحقیقاتی هم که در زمینه پروبیوتیک در زمینه آبزیان و دام و طیور اجرا شده همچنان بر مزایای آن بر سلامت و ارتقای سطح ایمنی انسان ها و حیوانات افزوده می گردد که نشان دهنده اهمیت این علم است.

از میکروبیوم تا پروبیوتیک

دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند در حوزه علوم دامپزشکی اظهار کرد شعار پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند از میکروبیوم تا پروبیوتیک است و هدف از برگزاری آن، انتقال دانش و تکنولوژی در زمینه محصولات نو پروبیوتیکی و آموزش و ترویج نحوه فرآیندهای فراوری در ابعاد مختلف است.

در این همایش با بهره گیری از دانش سخنرانان داخلی و خارجی این حوزه در مورد پیشرفت در زمینه فراوری پروبیوتیک و تأثیر پروبیوتیک و میکروبیوتا Microbiota (میکروبیوتا مجموعه ای از میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها در ارگان های مختلف بدن به شمار می روند که با محیط خارج در ارتباط هستند) بر حفظ و بهبود سلامت انسان، بیماری های عفونی، اختلالات و ناهنجاری های قلبی - عروقی، اختلالات و ناهنجاری های مغز و اعصاب، سیستم ایمنی انسان و ... بحث و گفت و گو خواهد شد.

تنوع محصولات پروبیوتیک

دبیرعلمی پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک وغذاهای فراسودمند نیز گفت: باکتری غلط در جای غلط می تواند به بدن آسیب برساند. اما باکتری صحیح در جای درست می تواند فواید زیادی داشته باشد و اینجا دقیقاً جایی است که کار پروبیوتیک ها تعیین می گردد. پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم های زنده ای هستند که توانایی جلوگیری و درمان بیماری ها را دارند.

به گفته دکتر سید داور سیادت، پروبیوتیک ها بر تعادل باکتری های مفید و مضر روده تأثیر می گذارند و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری های مفید تغییر می دهندو از همین طریق باعث سلامت افراد می شوند.

البته پروبیوتیک ها باید به مقدار مناسب استفاده شوند. در حال حاضر و با پیشرفت علم، محصولات پروبیوتیک به صورت قرص، کپسول و شربت نیز در دسترس افراد قرار گرفته است.

لزوم آگاهی و شناخت محصولات پروبیوتیک

دکتر سیادت گفت محصولات پروبیوتیک ابتدا بیشتر در محصولات تخمیری مثلاً در دوغ تخمیر شده شناخته شد و ازجمله فواید آن هم این بود که افرادی که از این محصولات استفاده می کردند طول عمر بیشتری داشتند.

در حال حاضر لزوم آشنایی بیشتر مردم با این محصولات احساس می گردد. چون جهان در حال سرمایه گذاری بر این محصولات است و هر روز به فواید زیادی از آن مثلاً در درمان دیابت، برخی بیماری های مغز و اعصاب یا سرطان ها، بیماری های قلبی - عروقی، اختلالات رفتاری، نازایی، سلامت دهان و دندان و غیره اشاره می گردد.

استفاده از محصولات پروبیوتیک؛ عامل پیشگیری نماینده از مقاومت آنتی بیوتیک

رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران با بیان اینکه ایران بزرگ ترین مصرف نماینده آنتی بیوتیک در جهانست و زنگ خطر مقاومت آنتی بیوتیک به صدا در آمده است، گفت استفاده از محصولات پروبیوتیک مهم ترین عامل پیشگیری نماینده از این عارضه است.

به گفته مریم تاج آبادی ابراهیمی با مصرف بی رویه و تجویز زیاد آنتی بیوتیک به وسیله پزشکان و بعلاوه اینکه در خوراک دام و طیور نیز از این دارو زیاد استفاده می گردد اظهار کرد در معرض خطر مقاومت آنتی بیوتیک هستیم.

او در پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند گفت این انجمن توانسته با ایجاد شبکه فعال و همکاری شرکت های دانش بنیان، فراوریات خوبی در محصولات پروبیوتیک داشته باشد تا با مصرف آن ها از بار ابتلا به بیماری های غیرواگیر در جامعه کاسته گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 اسفند 1401 بروزرسانی: 5 اسفند 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1455

به "محصولات نو پروبیوتیک و نحوه فرآیند فراوری آن در ابعاد مختلف ، ایران بزرگ ترین مصرف کننده آنتی بیوتیک! زنگ خطر مقاومت به آنتی بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات نو پروبیوتیک و نحوه فرآیند فراوری آن در ابعاد مختلف ، ایران بزرگ ترین مصرف کننده آنتی بیوتیک! زنگ خطر مقاومت به آنتی بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید