متخصصان علوم انسانی کشور چه قدر تئوری سازی نموده اند؟

به گزارش دوست داشتنی ها، خبرنگاران/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با توجه به اینکه کشور ما بسیار ویژه است و حکومت ما اسلامی است و عمدتا بر اساس فقه اسلامی اداره می گردد در مقایسه با بسیاری از کشورها، شرایط کشور ما ویژه است و بنابراین باید تئوری ها را براساس شرایط کشور خود اصلاح کنیم و یا اگر قابل اصلاح و تطبیق با شرایط ما نیست، تئوری سازی کنیم.

متخصصان علوم انسانی کشور چه قدر تئوری سازی نموده اند؟

دکتر سید مرتضی افقه در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد شرایط و جایگاه ایران در فراوری علوم انسانی، اظهار کرد: مدتی است که روی این مساله نقد می کنم؛ متاسفانه به صورت کلی متخصصین علوم انسانی و به صورت خاص متخصصین اقتصاد، تبدیل شده اند به گیرنده تئوری های وارداتی بدون اینکه کمترین تغییری در مفروضات آن ایجاد نمایند.

وی اضافه نمود: متخصصین علوم انسانی کشور در واقع بدون ایجاد کمترین تغییر در تئوری ها و متناسب کردن آن ها با شرایط فلسفی، مالی، اجتماعی و فرهنگی کشور از آن استفاده می نمایند و ما در این زمینه، بسیار مشکل داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اعلام کرد: در علوم انسانی باید تئوری سازی گردد زیرا با انسان ها سر و کار دارد و لازم است؛ البته متخصصین اجتماعی و مالی کوشش نموده اند که بر اساس شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مالی کشور تئوری سازی نمایند.

وی اضافه نمود: تئوری هایی که از کشورهای دیگر به ویژه غرب می گیریم، بر اساس مفروضات و شرایط اجتماعی، سیاسی، مالی و فرهنگی آن ها است؛ با توجه به اینکه کشور ما بسیار ویژه است و حکومت ما اسلامی است و عمدتا بر اساس فقه اسلامی اداره می گردد در مقایسه با بسیاری از کشورها، شرایط کشور ما ویژه است و بنابراین باید تئوری ها را براساس شرایط کشور خود اصلاح کنیم و یا اگر قابل اصلاح و تطبیق با شرایط ما نیست، تئوری سازی کنیم.

افقه با اشاره به جایگاه ایران در فراوری علوم مهندسی و پزشکی گفت: در این خصوص خلاء عمده داریم با این وجود در علوم مهندسی و پزشکی مسائل ما در مقایسه با دنیا خارجی از نظر دانشی زیاد نیست اما در حوزه علوم انسانی یا علوم اجتماعی کاملا دچار مشکل هستیم. این همه مسائل از اعتیاد تا فقر، نابرابری، طلاق و بچه ها کار تا مسائل روان شناسی و مالی به این علت است که متاسفانه ما تئوری ها را حفظ نموده ایم اما فاصله زیادی با آن ها داریم.

وی با بیان اینکه ابتدا باید بپذیریم که بسیاری از تئوری های علوم انسانی را باید تغییر دهیم، اضافه نمود: ما هنوز در این بخش مشکل داریم به ویژه در علوم مالی پذیرفته ایم که بسیاری از تئوری ها یا باید سازگار شوند یا کلاً کنار گذاشته شوند؛ آن وقت است که امکاناتی باید در اختیار دانشگاه قرار بگیرد. متاسفانه در این زمینه نیز مشکل داریم و دانشجویان دکتری نیز با همان مبانی تئوری ها کار می نمایند و زمان و هزینه دانشگاه صرف می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1180

به "متخصصان علوم انسانی کشور چه قدر تئوری سازی نموده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متخصصان علوم انسانی کشور چه قدر تئوری سازی نموده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید