فعالیت معدنی غیر قانونی در ارتفاع 2 هزار متری دماوند ادامه دارد! خبرنگاران

به گزارش دوست داشتنی ها، فعالیت یک معدن در ارتفاع بیش از 2 هزار متری کوه دماوند که در محدوده آثار میراثی و طبیعی ملی ایران است در حالی همچنان ادامه دارد که هرگونه تخریب در این ارتفاع طبق قانون جرم محسوب می شود.

فعالیت معدنی غیر قانونی در ارتفاع 2 هزار متری دماوند ادامه دارد! خبرنگاران

به گزارش خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری مهر، در نخستین روز از فروردین ماه 1400 سندی در خبرگزاری مهر منتشر شد که از صدور رأیی حکایت می کرد که بیش از 7 سال پیش در شورای عالی معادن کشور برای حفاظت و صی 9 از میراث طبیعی تاریخی ملی دماوند صادر شده بود که بر طبق آن، باید از صدور هرگونه فعالیت معدنی در کل دامنه و قله کوه دماوند خودداری می شد و معادنی که در ارتفاع بیش از 1700 متر در سال های 91 - 92 فعال بوده اند باید با مدیریت امور معادن و صنایع معدنی و همکاری سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها معین تکلیف می شدند.

خبرگزاری مهر با انتشار تصویر این رأی لازم الاجرا شرح داد که بر اساس این رای صریح باید تمامی فعالیت های معدنی در دامنه و قله دماوند متوقف شود. درواقع این رای می توانست سرنوشت دماوند را که سال های سال است در معرض دست اندازی ها و تخریب های متعددی است، تغییر دهد، اما متاسفانه این رأی لازم الاجرا سالهاست به فراموشی سپرده شده و مطالبه گران از آن بی خبر بودند.

بعد از انتشار این سند مهم، اسنادی از فعالیت یک معدن در ارتفاع بیش از 2 هزار متری کوه دماوند که در یال جنوب شرقی قله واقع است و رمپ ورودی آن از ارتفاع 2180 شروع می شود به خبرگزاری ارسال شد که

مکاتبات اداری نشان می دهد این معدن تا ارتفاع 2430 نیز امتداد دارد و مسئولان امر نه تنها بر طبق رای شورای عالی معادن بلکه طبق قوانین جاری کشور بر تعطیلی فعالیت آن تاکید کرده بودند.

در نامه ای که از سوی مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران خطاب به مدیرکل محیط زیست و مدیرکل آبخیزداری این استان نوشته شده است، عنوان شده که نسبت به اجرای بند 2 رای شورای عالی معادن که تاکید شده معادن بیش از 1700 متر که در سال های 91 - 92 فعال بوده اند با مدیریت امور معادن و صنایع معدنی و همکاری سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها فعالیت این معدن معین تکلیف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران همچنین در نامه ای جداگانه به رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت این استان با ارسال گزارش مستندات از فعالیت این معدن خواستار ارسال گزارش از آخرین اقدامات اجرا شده از سوی این سازمان شده است.

هرگونه دخل و تصرف در اراضی مشمول این مناطق تابع مقررات ویژه ای بوده و سازمان حفاظت محیط زیست قائم مقام کلیه سازمان ها و وزارتخانه های دیگر است. بر اساس قانون مجازات اسلامی هر شخصی در اثرات طبیعی و ملی تصرف کند و یا تخریبی انجام دهد باید مجازات شود.

دماوند بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه شناخته شده است، این کوه که جزء کوه های نادر در دنیا است و دارای ابعاد اساطیری و ارزش های طبیعی است، در سال 87 به عنوان اولین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شد تا از هرگونه فعالیتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت در آن جلوگیری شود. اما ایجاد بالاترین نگاه حفاظتی به آن هم باعث نشد که در سال های گذشته در معرض دست اندازی قرار نگیرد و بارها دو سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها به عنوان دستگاه های ناظر بر حفاظت از این میراث ارزشمند، نسبت به تعرضات و فعالیت های افسارگسیخته معدنی (حتی در از ارتفاع 2200 به بالا که عرصه دماوند محسوب می شود)، اعتراض کردند.

محمد داسمه حقوقدان و وکیل چند پرونده محیط زیستی با اشاره به اینکه فعالیت این معدن از 3 جهت مورد اشکال است شرح داد: قرارگیری این معدن در اراضی تحت حفاظت محیط زیست، ثبت به عنوان اثر ملی طبیعی میراث فرهنگی و رای قطعی و لازم الاجرا شورای عالی معادن سه مستند حقوقی است که موید غیرقانونی بودن فعالیت معدن ملک آباد است. براساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع هرگونه دخل و تصرف در مناطق چهارگانه محیط زیستی تابع مقررات ویژه ای است.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: دماوند از ارتفاعات بالای 2 هزار و 200 متر در دسته مناطق چهارگانه موضوع بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی قرار گرفته و از طرفی در اجرای تبصره ماده 2 قانون تشکیل میراث فرهنگی و گردشگری مصوب 23/10/82 مجلس شورای اسلامی به عنوان آثار ملی طبیعی میراث فرهنگی هم قرار گرفته و ثبت ملی شده بنابراین علاوه بر اینکه دماوند از دسته مناطق چهارگانه است و قواعد قانون حفاظت و بهسازی و قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع بر آن مترتب شده و به دلیل ثبت ملی در فهرست آثار ملی طبیعی میراث فرهنگی بر اساس کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات نیز طبق مواد 558 الی 569 هرگونه تخریب و دستکاری اثرات طبیعی و میراثی جرم محسوب می شود و مجازات در انتظار مخربان است.

این درحالی است که بر طبق این نامه 10 سال پیش مدیرکل سازمان میراث فرهنگی مازندران نسبت به فعالیت ممنوعه و تخریب حریم این اثر طبیعی و ملی به رئیس سازمان صنایع و معادن مازندران هشدار داده بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 795

به "فعالیت معدنی غیر قانونی در ارتفاع 2 هزار متری دماوند ادامه دارد! خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت معدنی غیر قانونی در ارتفاع 2 هزار متری دماوند ادامه دارد! خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید