کود مناسب کاکتوس ، آیا کاکتوس احتیاج به کود دارد؟

به گزارش دوست داشتنی ها، کود مناسب کاکتوس

کود مناسب برای کاکتوس چیست؟ آیا کاکتوس احتیاج به کود دارد؟ هر گیاهی برای رشد کردن و حفظ سبزی و طراوت احتیاج به تغذیه دارد. کاکتوس در دسته گیاهان مقاوم قرار می گیرد که نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی احتیاجهای کمتری دارد اما برای رشد کردن و شاداب بودن ضروری است بعضی مواد غذایی را دریافت کند.

کود مناسب کاکتوس ، آیا کاکتوس احتیاج به کود دارد؟

با اینکه کاکتوس ها حتی با یک نگهداری ساده نیز زنده می مانند، اما با رسیدگی به آن ها می توانند رشد بهتری داشته باشند. شاید فکر کنید رسیدگی به این گیاه در آبیاری منظم، خاک مناسب، نور کافی و … خلاصه می شود. اما ضروری است در نظر داشته باشید که کاکتوس ها برای تقویت و همینطور گلدهی به انواع کود های شیمیایی احتیاج دارند. چراکه بعضی از کاکتوس در فصول مختلف گل می دهند و این در صورتی اتفاق می افتد که خاک آن ها مقوی باشد. در ادامه این مقاله از سایت باغ ارم همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری از کود مناسب کاکتوس آشنا شویم.

خرید کود کاکتوس

در صورتی که در پی خرید اینترنتی کود مناسب کاکتوس هستید، می توانید به وسیله فروشگاه باغ ارم، اقدام به خرید کود کاکتوس می نمایید. این کود در بسته بندی 25 گرمی آماده فروش است که از ویژگی های آن می توان به تامین تمامی عناصر مورد احتیاج کاکتوس، افزایش ریشه زایی این گیاه، بدون کلر و بدون سدیم و فلزات سنگین، افزایش تعداد و قدرت جوانه زنی گیاه، افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها اشاره نمود.

کود مناسب کاکتوس باید حاوی چه موادی باشد؟

با توجه به لزوم استفاده از کود برای کاکتوس ها، این موضوع را در نظر داشته باشید که به علت متفاوت بودن شرایط نگهداری از این نوع گیاه، شما نمی توانید از هر نوع کودی برای آن ها بهره ببرید. به طور کلی باید از کودی که مخصوص کاکتوس است برای این گیاه استفاده شود. در ادامه قصد داریم به باید ها و نبایدهایی که باید در تهیه کود مناسب کاکتوس به آن توجه داشته باشید، بپردازیم.

از کودهای دارای پتاسیم به عنوان کود مناسب کاکتوس بهره ببرید.

پتاسیم از عناصری است که در افزایش رشد گل و میوه گیاهان، تاثیر مستقیمی دارد، به همین علت از آن در تهیه انواع کودهای مخصوص گلدهی برای گیاهان مختلف استفاده می شود. بنابراین زمانی که قصد خرید کود مناسب کاکتوس را دارید، توجه داشته باشید که در ترکیب آن پتاسیم وجود داشته باشد. این ماده منجر به افزایش جذب کلسیم به وسیله کاکتوس نیز می شود.

نیتروژن زیاد برای کاکتوس ها خوب نیست.

نیتروژن و یا ازت، از موادی است که برای رشد اغلب گیاهان مناسب است. اما در صورتی که از کودی برای کاکتوس بهره ببرید که حاوی میزان بالایی نیتروژن باشد، منجر به خرابی این گیاه خواهد شد. چراکه نیتروژن منجر به آبکی شدن و ترک خوردن گیاهان گوشتی می شود. بنابراین سعی کنید از کودهایی که دارای میزان کمی نیتروژن هستند برای کاکتوس بهره ببرید و یا میزان استفاده از کودهای حاوی ازت برای کاکتوس را به حداقل برسانید.

در مصرف فسفر برای کاکتوس تعادل را رعایت کنید.

از عناصر موجود در کودهای شیمیایی موجود در بازار، فسفر است که از موثرترین عناصر برای تقویت ریشه و رشد گیاهان به شمار می رود. کود مناسب کاکتوس باید دارای فسفر نیز باشد. اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، این است که نباید از فسفر به میزان زیادی بهره ببرید چراکه منجر به بیمار شدن این گیاه می شود. بنابراین باید از استفاده بیش از میزان از کود حاوی فسفر برای کاکتوس اجتناب کنید.

هیومیک و فولوئیک اسید از برترین کودها برای کاکتوس است.

هیومیک اسید و فولوئیک اسید در واقع دارای نوعی مکانیزم است که کمبود مواد آلی خاک گلدان را رفع می نماید. به همین علت از جمله کودهایی است که منجر به بهبود کیفیت خاک و ساختار شیمیایی و فیزیکی آن می شود. نتیجه استفاده از هیومیک و فولوئیک اسید رشد بیشتر و افزایش سلامت گیاه می باشد.

روی، منگنز و منیزیم سه عنصر مورد احتیاج کاکتوس به شمار می روند.

سه ماده دیگری که کاکتوس برای رشد بهتر به آن ها احتیاج دارد، روی، منگنز و منیزیم می باشد. این مواد باعث سرزندگی و رشد بیشتر گیاهان و سلامت آن ها می شوند. ضمن اینکه از زرد و پژمرده شدن برگ های گیاهان نیز جلوگیری می نمایند. بهتر است از کود حاوی روی، منگنز و منیزیم هر چند ماه یکبار برای تقویت خاک کاکتوس بهره ببرید.

انواع کود مناسب برای تقویت کاکتوس

گیاه کاکتوس به ترکیب متعادلی از کود NPK برای رشد کردن احتیاج دارد. این موضوع به این معنی می باشد که کاکتوس ها برای رشد به عناصری شامل نیتروژن، پتاسیم و فسفر احتیاج دارند. نیتروژن به کاکتوس یاری می نماید تا سالم تر و قوی تر رشد کند. در واقع با استفاده از کودهای حاوی نیتروژن در میزان کم، رنگ برگ های کاکتوس روشن تر می شوند. ضمن اینکه میزان برگ ها نیز بزرگ تر و پرتر می شود. این رشد خوب به تدریج منجر به افزایش طول عمر گیاه نیز می شود.

از سویی دیگر در انتخاب کود مناسب کاکتوس، بسیار مهم است که کود حاوی پتاسیم باشد. پتاسیم برای گلدهی کاکتوس برترین عملکرد را دارد؛ چراکه منجر به شکوفایی بهتر و در نهایت گلدهی کاکتوس می شود.

در نهایت نیز وجود عنصر فسفر در کود مناسب کاکتوس، یاری می نماید تا این گیاه با بیماری ها مبارزه کند و در طول عمر خود سالم بماند. با اینکه کاکتوس گیاه مقاومی است اما نسبت به بیماری ها و آفات حساس است. می توانید برای کاکتوس خود از کودهایی با درصد نیتروژن پایین شامل 10 10 5 هر هشت هفته یکبار در فصل رشد آن ها یعنی بهار و تابستان بهره ببرید.

بنابراین در حال حاضر برترین کودها برای کاکتوس، کودهای NPK هستند که به علت داشتن نیتروژن، فسفر و پتاسیم از برترین کودها تقویت کاکتوس به شمار می روند. استفاده از این کودها ضمن مفید بودن برای کاکتوس، بسیار ارزان نیز می باشند. فقط کافی است در هنگام خرید به درصد مواد تشکیل دهنده این کودها توجه داشته باشید. به عنوان مثال کود سه بیست دارای تمامی این عناصر است اما به علت درصد بالای نیتروژن برای کاکتوس مناسب نیست.

کود NPK مایع مناسب برای کاکتوس

کود NPK مناسب برای کاکتوس که به صورت مایع فراوری می شود، تمامی مواد مورد احتیاج برای رشد کاکتوس ها را دارد. برای استفاده از این کود کافی است که یک قاشق چایخوری از کود را در یک لیتر آب حل کنید و بر اساس یک برنامه تعیین به گیاه بدهید.

در نظر داشته باشید که آب حاوی کود را به خاک گلدان بدهید و به هیچ عنوان آن را بر روی برگ های کاکتوس خود نپاشید، چراکه رطوبت رسانی به برگ کاکتوس منجر به خرابی این گیاه می شود.

کود NPK پودری مناسب برای کاکتوس

کودهای پودری از مناسب ترین انواع کود برای تقویت کاکتوس ها به شمار می روند. این نوع از کودهای NPK که مخصوص کاکتوس هستند، دارای سه درصد نیتروژن، 11 درصد فسفر و 28 درصد پتاسیم می باشند. این ترکیب از کودهای NPK به میزان ای برای کاکتوس ها مناسب است که با عنوان کود مناسب کاکتوس شناخته می شوند.

استفاده از کودهای پودری نیز مشابه با کودهای مایع است. به طوری که می توانید میزان تعیینی از آن ها را در آب حل کنید و با استفاده از آن گیاه خود را آبیاری نمایید.

خاک مناسب کاکتوس چیست؟ خرید خاک کاکتوس

خاک مناسب کاکتوس باید دارای منافذ زیاد و زهکشی مناسبی باشد. زهکشی مناسب برای کاکتوس بسیار مهم است تا در زمان آبیاری، آب به راحتی عبور نموده و از زیر گلدان خارج شود. از برترین ترکیباتی که می توان برای خاک کاکتوس استفاده کرد، موارد زیر است :

  • ترکیبی از خاک باغچه + شن و ماسه + کمپوست
  • ترکیبی از خاک رس + خاک باغچه + ماسه
  • ترکیبی از خاک کمپوست + خاک پیت ماس + ماسه

قبل از اقدام برای خرید خاک کاکتوس بهتر است از خاک هایی که دارای میزان زیادی خاک برگ هستند، برای کاکتوس ها استفاده نشود.

منبع: فوت و فن
انتشار: 4 بهمن 1401 بروزرسانی: 4 بهمن 1401 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1440

به "کود مناسب کاکتوس ، آیا کاکتوس احتیاج به کود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کود مناسب کاکتوس ، آیا کاکتوس احتیاج به کود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید