طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

به گزارش دوست داشتنی ها، قورمه سبزی یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه در سفره غذایی ایرانیان است. قورمه سبزی با سبزیجات معطری همانند شنبلیله، تره، گشنیز و جعفری و برخی از سبزیجات محلی دیگر تهیه می گردد. البته برای ایجاد تنوع در طعم این غذا می توان از سبزی های ترکیبی استفاده کرد و بعلاوه آن را می توان با گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ تهیه کرد. اما برخی مواقع در شرایطی قرار می گیرید که توانایی یا زمان کافی برای تهیه این سبزیجات را ندارید بنابراین شما باید از سبزیجات خشک شده برای تهیه قورمه سبزی بهره ببرید. در ادامه به آموزش طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک می پردازیم و نکات کلیدی آن را ذکر می کنیم.

طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

مواد لازم برای قورمه سبزی با سبزی خشک

  • سبزی خشک (50 گرم که معادل یک کیلو سبزی تازه می باشد)
  • گوشت فیله یا ران (300 گرم)
  • لوبیا قرمز یا چیتی (یک پیمانه)
  • پیاز (2 عدد میانه)
  • لیمو عمانی (3 عدد)
  • آبلیمو (دو قاشق غذا خوری)
  • نمک، فلفل و زردچوبه (به میزان لازم)
  • روغن سرخ کردنی (به میزان لازم)

طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

در ابتدا لوبیا را کاملاً شستشو می دهیم و آن را در یک قابلمه می ریزیم و با حرارت ملایم می گذاریم تا کاملاً پخته گردد.

اولین گام برای استفاده از سبزی خشک در تهیه این غذا، شست و شوی آن است. بنابراین سبزی را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب تقریبا گرم قرار می دهیم تا خیس بخورد. مشکل سبزیجات خشکی که از بیرون تهیه می شوند، کثیف بودن زیاد آن ها است. پس در این مرحله، حوصله و دقت زیادی به خرج دهید و دو تا سه بار آب آن را عوض کنید. سپس سبزی ها را جمع آوری کنید و آبکش کنید و سپس آن را در یک ماهیتابه بریزید و با حرارت کم آن را تفت دهید تا آب آن خارج گردد. سپس به ماهیتابه روغن سرخ کردنی اضافه می کنیم و سبزیجات خشک را به خوبی و تا وقتی که به رنگ تیره در بیایند، سرخ می کنیم.

در مدت زمانی که سبزی ها در حال سرخ شدن می باشند، می توانیم پیازها را بشوریم و با یک چاقوی تیز، آن ها را بسیار ریز کنیم. سپس پیاز خرد شده را در یک قابلمه ریخته و روغن سرخ کردنی را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم. کمی بعد از طلایی شدن پیاز می توانیم مقداری سیر خرد شده نیز برای ایجاد طعم و عطر دلپذیر به آن اضافه کنیم و قبل از این که پیاز و سیر کاملا سرخ شوند، گوشت ها را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم.

گوشت ها در قورمه سبزی باید به یک میزان خرد شده باشند و بعلاوه گوشت قورمه سبزی با سبزی خشک نباید زیاد سرخ گردد و آب آن گرفته گردد. به همین علت گوشت ها را به همراه خورشت تا زمانی که پوست لوبیا چروکیده نشده باشد، تفت می دهیم. سپس سبزی های سرخ شده را به آن اضافه می کنیم و بعد از مقداری تفت دادن به میزان سه چهارم قابلمه آب می ریزیم و بعد از جوش آمدن آن، شعله حرارت را کم می کنیم تا قورمه سبزی آغاز به جا افتادن بکند.

بعد از آن که گوشت و لوبیا نیم پز شد می توانیم لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنیم و به قابلمه قورمه سبزی اضافه کنیم. بعلاوه در این مرحله می توانیم از آبلیمو تازه استفاده کنیم تا عطر و طعم بهتری به خورشت قورمه سبزی با سبزی خشک بدهد.

بعد از آن که قورمه سبزی کاملا جا افتاد، شعله گاز را خاموش می کنیم و قورمه سبزی را به همراه پلو ساده و در کنار ماست، سالاد شیرازی، پیاز، سبزی خوردن، ترشی و دوغ سرو می کنیم.

نکات کلیدی در دستور تهیه قرمه سبزی با سبزی خشک

- بهتر است برای پختن خورشت های ایرانی و مخصوصا قرمه سبزی با سبزی خشک از قابلمه با میزان و سایز کوچک تر بهره ببرید تا با اضافه کردن آب کمتری بتوانید ظرف را پر کنید. چون امکان دارد گوشت و لوبیا پخته شده باشند ولی آب به جای مانده در ظرف، باعث له شدن گوشت و لوبیا شوند.

- در هنگام خرد کردن پیازها به این نکته دقت کنید که خیلی باید ریز خرد شوند به طوری که وقتی غذا آماده شد، پیاز در غذا دیده نگردد.

- گوشت قرمز در قرمه سبزی با سبزی خشک باید درشت خرد گردد و بسیار کم تفت داده گردد تا آب آن خارج نگردد و در خورشت آبدار باقی بماند.

- می توانید به قرمه سبزی با سبزی خشک شنبلیله خشک نیز اضافه کنید تا عطر بی نظیری به خورشت شما بدهد ولی اضافه کردن بیش از حد آن باعث تلخ شدن قرمه سبزی می گردد.

- به این نکته دقت کنید که سبزی های خشک باید کاملا سرخ شوند تا قرمه سبزی به خوبی روغن بی ندازد.

- دستور پخت قرمه سبزی با سبزی خشک که در بالا به آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است و در صورت کم یا زیاد شدن افراد نسبت ها را تغییر دهید.

منبع: اُکالا
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1139

به "طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید