با غوره چی درست کنم ، طرز تهیه انواع چاشنی و غذا با غوره

به گزارش دوست داشتنی ها، با غوره چی میشه درست کرد؟ غوره، در اصل میوه کال انگور است که به طور گسترده ای، در طرز تهیه انواع چاشنی، غذا و نوشیدنی ها به کار می رود. فهرست انواع چاشنی و غذا با غوره، بسیار پر و پیمان است. در این میان، انواع خورش با غوره جزو محبوب ترین غذاهای مجلسی هستند، از طرفی، انواع چاشنی با غوره، مثل آبغوره، گرد غوره، رب غوره و … طعم هر غذایی را چند پله ارتقا می دهند. اگر سوال شما هم این است که با غوره چه غذاهایی می گردد درست کرد در این مقاله از در ما طرز تهیه انواع چاشنی، نوشیدنی و غذا با غوره را به شما آموزش خواهیم داد.

با غوره چی درست کنم ، طرز تهیه انواع چاشنی و غذا با غوره

با غوره چی درست کنم؟

فصل تابستان فرصت عالی است تا با غوره، انواع غذا و چاشنی خوشمزه و بسیار پرکاربرد درست کنید و از طعم آن در طول سال لذت ببرید. هم طعم غذاهایی که با غوره درست می شود و هم غذاهایی که با چاشنی های غوره درست می شوند، بسیار خاص هستند.

علاوه بر این غوره در هر غذایی به کار برود، خواص سلامتی آن برای بدن تا حد زیادی افزایش می یابد. در این مقاله فهرست انواع چاشنی، نوشیدنی و غذا با غوره را برای شما آماده نموده ایم.

ضمناً برای درست کردن انواع چاشنی و غذا با غوره، از مواد متنوعی مثل گوشت گوسفندی، ، ، ، انواع ادویه غذا مثل ، و و ، ، ، و … استفاده می شود که می توانید تمام این مواد را از فروشگاه های به روش های خرید یا اینترنتی تهیه کنید.

انواع چاشنی با غوره

چاشنی هایی که با غوره درست می شوند، طعم بسیار مجذوب نماینده و لذیذی به انواع خورش، سالاد، آش، سوپ و … می دهند. مزیت انواع چاشنی با غوره، امکان استفاده طولانی مدت از آنها برای چندین ماه است. درست کردن این چاشنی های ترش مزه هم بسیار آسان است و به راحتی می توانید آنها را در خانه تهیه کنید. در ادامه با انواع چاشنی با غوره، آشنا شوید.

گرد غوره

گرد غوره در اصل همان پودری است که از غوره خشک شده به دست می آید. پودر غوره مثل گرد لیمو، به عنوان چاشنی در انواع غذاها و حتی روی سالادهای مختلف به کار می رود. در کل، گرده غوره یکی از طعم دهنده های بسیار عالی برای افزودن مزه های نو به غذاهای ایرانی و فرنگی است.

البته گرد غوره فقط به خاطر طعمی که به غذاها می دهد، محبوب نیست، بلکه گرده غوره خواص زیادی برای سلامتی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و نیز پاکسازی کبد چرب، چربی سوزی، لاغری و … دارد.

برای تهیه گرد غوره، باید غوره ها را بشویید، خشک کنید و در مقابل آفتاب قرار دهید تا دانه های غوره، آب خود را از دست بدهند و کاملا خشک شوند تا هیچ رطوبتی و خیسی نداشته باشند. سپس آنها را آسیاب کنید.

پودر غوره را 6 ماه تا 1 سال می توانید بدون تغییر طعم و رنگ، مصرف کنید. البته اگر در شرایط مناسب (در جای خنک، بدون قرار گرفتن در معرض نور و در ظرف دربسته) نگهداری شود.

برای مطالعه روی لینک مطلب آن کلیک کنید تا با جزییات مربوط به تهیه این چاشنی با غوره و روش صحیح نگهداری آن آشنا شوید.

شور غوره

غوره شور یا شور غوره، از محبوب ترین شورهای خانگی ایرانی است که در کنار غذا یا به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف استفاده می شود. بعلاوه نگهداری غوره به روش شور کردن، یک راه عالی برای بالا بردن ماندگاری غوره هم هست. به این صورت می توانید به جای آبغوره یا خود غوره، از شور غوره برای طعم دادن به انواع غذا، خورش ها و در سالادها هم بهره ببرید.

شور غوره، از خواباندن دانه های غوره در آب نمک درست می شود ولی علاوه بر طرز تهیه غوره شور با آب نمک، با افزودن آبغوره و سرکه به دانه های غوره هم می توان شور غوره با سرکه یا آبغوره درست کرد. برای تهیه غوره شور دستتان باز است که با غوره و مواد دلخواه تان غوره ها را شور کنید و از طعم شور غوره تا چند ماه لذت ببرید.

برای آموزش مراحل و روش های مختلف می توانید روی لینک این مقاله کلیک کنید.

ترشی غوره

اگر سوال شما هم این است که غوره غوره چیست باید بگوییم به ترشی غوره، غوره غوره هم گفته می شود و مثل شور غوره، برای استفاده در غذاهای مختلف به عنوان طعم دهنده یا کنار غذا به کار می رود.

ترشی غوره با کات کبود یا سرکه، یا آبغوره و یا آب نمک درست می شود. غوره ها را هم می توانید با شاخه یا بدون شاخه ترشی کنید. فقط موضوع مهم، خشک بودن دانه های غوره، انجام صحیح روش تهیه ترشی غوره و نگهداری درست آن برای جلوگیری از کپک زدن این ترشی است.

معمولا ترشی غوره برای اینکه برسد و آماده سرو شود، به حدود 2 هفته زمان احتیاج دارد تا کاملا جا بیفتد.

شما می توانید برای آموزش روش های روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

مربای غوره

شاید جالب باشد ولی می توانید با غوره، مربا هم درست کنید. تبدیل یک میوه ترش به یک مربای شیرین، یک راه عالی برای هر چه مجذوب نماینده تر کردن طعم آن میوه است. مربای غوره هر چقدر هم شیرین باشد، ته مزه ترش دارد و همین موضوع هم این مربا را مجذوب نماینده و خاص می نماید. با درست کردن مربای غوره این فرصت را دارید که حسابی سلیقه خودتان را در تهیه مربا دخیل کنید.

از طرفی درست کردن مربای خانگی غوره، هم باعث کاهش قیمت آن می شود و هم خیالتان را بابت سالم بودن مربا راحت می نماید. برای درست کردن مربای غوره، باید غوره ها را بشویید و با شکر بجوشانید تا نرم شود. اما برای اینکه اندازه دقیق مواد را بدانید و روش تهیه یک مربای خوشمزه با غوره را یاد بگیرید، روی لینک مقاله کلیک کنید.

شربت آبغوره

قرار نیست با غوره، فقط غذا یا چاشنی درست کنید، شربت آبغوره یکی از نوشیدنی های عالی با غوره است. این شربت، مثل شربت آبلیمو، بسیار محبوب است، از طرفی، را برای سلامتی در خود دارد. اگر یک بار طعم شربت آبغوره را بچشید، آن را به یکی از نوشیدنی های ثابت روزانه خود تبدیل می کنید.

شربت آبغوره را می توانید به صورت پخته یا نپخته درست کنید. تهیه شربت آبغوره به صورت پخته این فرصت را به شما می دهد که در هر موسمی از سال که بخواهید، مقداری از عصاره شربت را در یک لیوان آب بریزید و هم بزنید تا از طعم این شربت ساده و راحت، لذت ببرید. در این صورت برای درست کردن شربت آبغوره، در هر مرحله از جوشاندن مواد، کف های روی محلول را جدا کنید. این کار باعث ایجاد شفافیت رنگ شربت خواهد شد.

بد نیست بدانید رنگ آبغوره تازه در حالت عادی سبز است ولی بعد از جوشیدن باید به رنگ زرشکی یا متمایل به رنگ چای دربیاید. البته طرز تهیه شربت آبغوره نپخته و بدون جوشاندن هم آسان است.

برای آموزش به چند روش روی لینک این مقاله کلیک کنید.

آبغوره

احتمالا معروف ترین چاشنی با غوره آبغوره است. حتما می دانید که آبغوره یکی از خوش طعم ترین ترکیبات و یک طعم دهنده بی نظیر برای و سنتی است. دستور تهیه آبغوره طبیعی خانگی بسیار راحت است.

درست کردن آبغوره خانگی و تازه در خانه کار بسیار راحتی است. شما می توانید این آبغوره را به روش های مختلف تهیه کنید و تا مدت ها از آن بهره ببرید. چه در خانه مخلوط کن یا دستگاه آبمیوه گیری داشته باشید و چه نداشته باشید، به هر حال می توانید در عرض چند دقیقه یک آبغوره سالم و باکیفیت آماده کنید.

برای مطالعه مراحل طرز تهیه آبغوره با دستگاه به روش جوشاندن و نیز درست کردن آبغوره بدون دستگاه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

غذا با غوره چی میشه درست کرد؟

انواع غذا با غوره یا به طور مستقیم با غوره درست می شوند یا با انواع چاشنی غوره تهیه می شوند. با غوره می توان خورش ها و آش های لذیذ را تهیه کرد که طعم شگفت انگیزی دارند. البته می توانید با اضافه کردن چاشنی های شیرین مثل شکر، عسل و … طعم غذاهای تهیه شده با غوره را به ملس تبدیل کنید. در ادامه با انواع غذا با غوره آشنا شوید.

آش آبغوره

درست کردن بعضی غذاها مثل یک تیر و دونشان هستند، آش آبغوره یکی از همان غذاها است که بعضی آن را به خاطر طعم ترش و خوشمزه آن می پسندند و بعضی دیگر، به خاطر خواصی که این غذا برای پاکسازی کبد، کاهش وزن و چربی سوزی دارد، آن را تهیه می نمایند.

اصالت آش آبغوره به تبریز برمی شود. درست است در آش آبغوره، چاشنی غوره استفاده می شود ولی با موادی مثل برنج، بلغور گندم، لوبیا قرمز، عصاره یا مغز قلم و … آن را مقوی می نماید و با خوردن آن اصلا احساس ضعف نمی کنید.

کافی است حبوبات و غلات را بخیسانید و آنها را بپزید. این غذا با عصاره قلم، چرب و لعابدار می شود. غوره تازه هم چاشنی و طعم دهنده اصلی این غذا است. در این غذا، غوره به همراه بلغور، لوبیا، گوجه و مواد دیگر پخته می شود و طعم ترش خود را به غذا می دهد. این آش را می توانید به عنوان پیش غذا هم تهیه کنید.

با کلیک کردن روی لینک مقاله می توانید جزییات تهیه و نکات پخت این غذا را یاد بگیرید.

آبگوشت غوره و گوجه فرنگی

در فرهنگ غذایی همه شهرهای ایران، غوره به شکل مجذوب نمایندهی به کار می رود. آبگوشت غوره و گوجه فرنگی هم یکی از غذاهای اصیل کرمانشاهی است. این آبگوشت را می توان با گوشت قرمز یا مرغ درست کرد. آبگوشت غوره شباهت زیادی به آبگوشت سنتی ساده و آبگوشت یخنی دارد. اما در این غذا، غوره جزو مواد اصلی و جزو جدایی ناپذیر آن به شمار میرود.

استفاده از لوبیا و نخود به همراه گوشت گوسفندی و دنبه، آبگوشت غوره را به یکی از مجذوب نماینده ترین غذاها و مقوی ترین خوراک های ایرانی تبدیل می نماید. از طرفی افزودن دانه غوره به این غذا، طعم آن را بسیار لذیذ و خواستنی می نماید. درست کردن آبگوشت غوره، اصلا کار سختی نیست، شما هم به راحتی می توانید این غذا را به عنوان غذای نونی برای ناهار یا شام تهیه کنید.

با کلیک کردن روی لینک مقاله می توانید روش درست کردن این آبگوشت خوشمزه را یاد بگیرید.

غوره پلو

در فهرست انواع چاشنی و غذا با غوره، غذاهای شمالی بیش از دیگر غذاها به چشم می خورد. شمالی ها از غوره نهایت استفاده را می نمایند. یکی از پلوهای خاص و خوشمزه که با غوره درست می شود، غوره پلو است. این پلوی لذیذ، حسابی هم پر رنگ و لعاب است و اشتها را باز می نماید. غوره پلو با انواع گوشت ها مثل گوشت قرمز تکه ای، گوشت چرخ نموده به صورت قلقلی و مرغ درست می شود.

نکته جالب در تهیه غوره پلو، استفاده از لوبیا چیتی است. ترکیب برنج، گوشت یا مرغ، لوبیا چیتی، زرشک، غوره و انواع ادویه ها، این غذا را بسیار مقوی و در عین حال خوشمزه می نماید. برای اینکه یک غوره پلو عالی درست کنید، باید ابتدا برای تهیه مایه غوره پلو دست به کار شوید و بعد از تهیه آن، مایه غوره پلو را بین پلو بریزید و آن را دم کنید.

با کلیک کردن روی لینک مقالهمی توانید مرحله به مرحله درست کردن این پلو مخلوط را یاد بگیرید.

خورش کرفس با غوره

هر چند بعضی افراد طعم خورش کرفس را چندان دوست ندارند، ولی این خورش در میان گروه دیگری از مردم، بسیار محبوب و حتی جزو غذاهای مجلسی است. این خورش در شهرهای مختلف با چاشنی ها و حتی مواد متنوعی تهیه می شود، مثلا در بعضی شهرها به خورش کرفس سیب زمینی یا بعضی لوبیا اضافه می نمایند. اما افزودن دانه های غوره به خورش کرفس هم یکی از راه های افزودن طعم و حتی خواص مهم سلامتی است.

در این غذا، روش تهیه کاملا مشابه طرز تهیه خورش کرفس مجلسی است ولی در نیم ساعت پایانی پخت خورش، به آن اضافه می شود. بعد از پختن غوره با گوشت، کرفس، سبزیجات و مواد دیگر، خورش کرفس طعم ترش اشتهابرانگیزی پیدا می نماید که دست رد زدن به آن، اصلا کار آسانی نیست.

ضمناً اندازه غوره در خورشت کرفس سلیقه ای است و می توانید مطابق با ذائقه خود آن را کم و یا زیاد کنید. سبزی ها را هم با حرارت کاملا ملایم تفت دهید، چون حرارت بالا باعث می شود تا نعنا تلخ شود.

بعلاوه یادتان باشد خورشت کرفس با غوره و گوشت باید به روغن بیفتد، برای این منظور می توانید به خورشت در حال جوشیدن چند قالب کوچک یخ اضافه کنید تا به آن شوک وارد شود و روغن خورشت آزاد شود.

شما هم می توانید را با کلیک روی مقاله مورد نظر بخوانید.

خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان

یکی دیگر از انواع غذا با غوره که باز هم شمالی و اصالتا گیلانی است، خورش غوره مسما با مرغ و بادمجان است که دانه های غوره در این غذا، به آن طعم ترش خوشمزه ای می دهد. غوره مسما با مرغ، گوشت گوسفندی، اردک و کوفته قلقلی درست می شود اما غوره مسما با مرغ، از همه محبوب تر است.

در این غذای لذیذ، بادمجان و گوجه سرخ شده بعد از پخت مرغ با ادویه ها و غوره، اضافه می شود یا برای تزیین غذا به کار می رود. در کل بادمجان باید در این غذا باشد تا طعم اصیل خورش غوره مسما را بچشید.

روش استفاده از غوره در خورشت هم به این صورت است که، زمانی که مرغ نیم پز می شود، دانه های غوره باید به آن اضافه شوند تا حدود نیم ساعت با خورش بپزند، نرم شوند و طعم غذا را ترش و دلپذیر نمایند.

برترین غوره ها هم برای تهیه در انواع چاشنی و غذا با غوره، غوره های عسکری هستند که هسته ندارند و پوستشان نازک است. ضمناً اگر غوره تازه ندارید از غوره فریز شده برای درست کردن این غذای خوشمزه با مرغ و بادمجان بهره ببرید.

یادتان باشد بادمجان ها را در 15 دقیقه پایانی پخت اضافه کنید که در خورش وا نروند. به جای بادمجان از کدو هم می توانید بهره ببرید. بد نیست بدانید شمالی ها معمولا این خورش را با جوجه های کوچک محلی درست می نمایند. طرز تهیه خورش غوره ویج شمالی یا همان غوره مسما مازندرانی هم به همین ترتیب است.

برای مطالعه مراحل و جزییات روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره درست کردن انواع غذا و چاشنی با غوره

با غوره چی میشه درست کرد؟

شما می توانید چاشنی هایی مثل گرد غوره، آبغوره، آش غوره، شور و ترشی غوره (غوره غوره)، غوره پلو، مربای غوره و … درست کنید.

خورش با غوره چی درست کنم؟

از میان انواع خورش با غوره می توانید خورش مسما غوره با مرغ، خورش کرفس با غوره و آبگوشت غوره و گوجه فرنگی درست کنید.

محصولات مرتبط

نمک تصفیه شده خوراکی یددار سلفونی 1000گرمی طلوع

13,300 تومان 17,500 تومان 24% تخفیف

زرد چوبه 75 گرمی گلستان

29,500 تومان 29,900 تومان 1% تخفیف

زردچوبه 90 گرمی سانتین

34,900 تومان 45,900 تومان 24% تخفیف

زعفران یک گرمی نوین زعفران

201,900 تومان 230,000 تومان 12% تخفیف

فلفل سیاه 80 گرمی سانتین

60,900 تومان 61,900 تومان 2% تخفیف

آبلیمو 1 لیتری اروم آدا

68,900 تومان 69,532 تومان 1% تخفیف

آبغوره 500 گرم شیشه سمیه

74,900 تومان 75,500 تومان 1% تخفیف

رب انار 280 گرمی مجید

62,900 تومان 64,000 تومان 2% تخفیف

رب گوجه فرنگی 800 گرمی شهدین

57,300 تومان 59,900 تومان 4% تخفیف

برنج 10کیلویی ضیافتی آذوقه

799,000 تومان 940,000 تومان 15% تخفیف

برنج هندی دانه بلند 1121- 10 کیلویی جشنواره

535,900 تومان 610,000 تومان 12% تخفیف

مرغ بسته بندی تازه سمین 1100

85,800 تومان

منبع: افق کوروش
انتشار: 26 تیر 1403 بروزرسانی: 26 تیر 1403 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1557

به "با غوره چی درست کنم ، طرز تهیه انواع چاشنی و غذا با غوره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با غوره چی درست کنم ، طرز تهیه انواع چاشنی و غذا با غوره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید