رمزگشایی از آمار صعودی کرونا در ایران

به گزارش دوست داشتنی ها، در حالی که حسن روحانی صبح روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد ما نباید بگذاریم اضطراب و ناامیدی در جامعه بوجود بیاید و در عین حال مردم احساس کنند که از خطر کامل این ویروس عبور کردیم، خبر از برخی گشایش ها در تجمعات و اماکن عمومی داد.

رمزگشایی از آمار صعودی کرونا در ایران

به گزارش خبرنگاران، این در حالی است که پیش از این برخی، چون حسین کرمانپور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در توئیتی آورده بود اگر فرایند به همین صورت پیش برود عید فطر زیبایی را پیش روی خواهیم داشت یا کیانوش دنیاپور سخنگوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در کشور علیرغم اعلام فرایند رو به افزایش بیماری، امید هایی درباره مهار نسبی کرونا داده و ایران را در فهرست پنج کشور بیشترین بهبود یافتگان در دنیا نامیده بود، اما سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در شهر تهران همچنان بیم دهنده شرایط کرونایی کشور است. همچنین مینو محرز نیز در گفتگویی شرایط کشور در مقابل با کرونا را همچون هفته های اول و دوم فروردین دانسته است.

این بیم و امید ها و تناقض گفتار و کردار در مقابله با کرونا این پرسش را پیش می کشد که آیا این یک سیاست رسانه ای است یا نشان دهنده اختلاف دیدگاه متولیان و فرماندهان مقابله با کرونا؟

پرسشی که در گفتگو با محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، کارشناس و متخصص اپیدمیولوژی های بیماری های واگیردار و کارشناس مدیریت بحران سلامت مطرح کردیم.

محبوب فر در این باره گفت: از زمانی که ویروس کرونا در کشور انتشار پیدا کرد تقریبا حدود سه -چهار ماه می گذرد و تدابیر مدیریت بحران سلامت کشور تا به امروز به گونه ای بود که در کنار شبهات درباره آمار بیماری کرونا و برخی سوء مدیریت ها در مدیریت بحران بیماری، شرایط کشور را به سمتی پیش رفته است که بر خلاف کانون های انتشار بیماری در دنیا که بیماری تقریباً کنترل شده و فرایند کاهشی در میزان مبتلایان به بیماری مشاهده شده است در داخل کشور این بیماری همچنان رو به گسترش و تعداد مبتلایان در حال افزایش است. هر چند خوشبختانه تعداد مرگ ومیر ها در اثر کرونا نسبت به ماه های قبل در کشور کاهش پیدا کرده است که این امر با کوشش و کوشش شبانه روزی و مستمر کادر پزشکی و درمان کشور اتفاق افتاده و مرگ ومیر ها درپی کرونا در داخل کشور به ویژه در تهران کاهش داشته است.

وی افزود: علی رغم این که بستری شدن بیماران در بیمارستان ها افزایش پیدا کرده است کاهش معنادار فوتی ها نسبت به ماه های قبل در نتیجه تجارب و کوشش کوشش شبانه روزی کادر درمان و پزشکی و همچنین مصرف دارو هایی است که امروز در داخل کشور اجرا شده است.

این کارشناس مدیریت بحران اظهار کرد: آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان های تابعه وزارت بهداشت درمان و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به زعم خودشان درست است، اما باید توجه کرد که امروز در کشور و همچنین در سایر کانون های انتشار آلودگی با تغییر در علائم بیماری کرونا روبرو هستیم. امروز علائم کرونا از علائم تنفسی به علائم گوارشی در سطح کشور تغییر پیدا کرده است. از آنجایی که ویروس کرونا تا به امروز بیش از سی مرتبه در دنیا و در کشور ما تکامل پیدا کرده و دچار جهش شده است تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی در سطح کشور دور از انتظار نیست. قبلاً علائم مبتلایان به کرونا علائمی بود مانند سرفه، تنگی نفس و تب بالا بود که این ها با شیوع بیشتر کرونا در اسفندماه و فروردین ماه دیده می شد، اما امروز مهم ترین علائم کرونا گوارشی است مثل اسهال شدید و مکرر، دل پیچه، دل درد، حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها، تب خفیف و اختلال در حس چشایی و بویایی که این علائم در گروه های مسن، جوان و کودک مشاهده می شود.

وی افزود: بنابراین هرچند ستاد ملی مبارزه با کرونا و آقای دنیاپور آمار خود را واقعی می دانند، اما توجه به افرادی که علائم ندارند و افرادی که دارای این علایم تغییریافته از تنفسی به گوارشی هستند موجب می شود تا شمار مبتلایان به کرونا از آنچه آمار رسمی اعلام می کند، بیشتر باشد. پس آقای دنیاپور و سایر همکاران به این امر توجه بکنند و نسبت به ارائه آمار دقت بیشتری داشته باشند. چون با عنوان کردن کم و این که ابتلا به بیماری با یک شیب ملایم رو به گسترش است شرایط در کشور رو به عادی سازی می رود در شرایطی که شرایط کشور عادی نیست و هنوز ما تا مدیریت و کنترل بحران کرونا فاصله زیادی داریم.

او در ادامه گفت: آمار های داده شده نه تن ها شانتاژ و تبلیغات رسانه ای نیست بلکه این آماری هست که ناشی از فرایند واقعی بیماری کرونا در جامعه است و اتفاقاً کمی نیز کمتر از واقعیت است و مبتلایان بیشتر از این ها هستند.

وی تشریح کرد: حتی در خرداد ماه عوارض اقتصادی و اجتماعی بیماری کرونا هم در جامعه بروز و ظهور پیدا خواهد کرد و می طلبد که بسیاری از نهاد هایی که جزء سازمان و ستاد مدیریت بحران کشور هستند وارد عمل بشوند. اما امروز وزارت بهداشت و درمان در مدیریت بحران کرونا، تنها گذاشته شده و از زمانی که این بیماری در کشور ظهور و گسترش پیدا کرده است بار اصلی این بیماری روی دوش وزارت بهداشت درمان بوده است. درحالی که ارگان ها و نهاد هایی که فعال هستند باید در راستای کاهش عوارض ابر بحران کرونا وارد عمل بشوند، اما اصلاً به این بحران ورود پیدا نکردند.

این کارشناس مدیریت بحران سلامت بیان نمود: اگر به همان چیزی که قبلاً درباره حضور ستاد نیرو های مسلح در خصوص قرنطینه کردن کانون های آلوده در خصوص ممنوعیت ها و محدودیت ها مطرح شده بود بازگردیم و همان اظهارنظر های قبلی، این بار توأم با عمل بشود این بیماری مثل سایر کانون های انتشار بیماری در دنیا مدیریت و کنترل خواهد شد، اما درحال حاضر در سازمان مدیریت بحران کشور که در وزارت کشور و در سایر استان ها در زیرمجموعه های آن مستقر است هیچ اراده سیاسی نمی بینم، وقتی اراده سیاسی هم نباشد در کنار بی اعتمادی عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی که در جامعه اتفاق افتاده است تدابیری که برای کنترل و مدیریت بحران در نظر گرفته شده است از نظر جامعه و مردم بدون پاسخ گذاشته می شود، مردم نسبت به اجرای پروتکل های بهداشتی و بهداشت فردی نافرمانی می کنند و در نتیجه این سیاست ها بی نتیجه خواهد ماند.

وی افزود: در طی روز های آینده آماری که آقای دنیاپور در خصوص مبتلایان اعلام خواهد کرد افزایش خواهد یافت، چون که آمار مبتلایان در بسیاری از مناطقی که مدتی کاهش در ابتلا رو به گسترش و افزایش است. به دلیل این که امروز موج دوم کرونا کشور را فراگرفته است. قبلاً هم ما پیش بینی کردیم که، چون دولت بیشتر دغدغه نان و معیشت مردم را به دلیل تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا داشت و اقدام به بازگشایی کشور کرد.

او در ادامه افزود: به نظر می رسد این بیم ها و امید ها یک سیاست رسانه ای نیست بلکه نشان دهنده اختلاف دیدگاه میان متولیان است.

محبوب فر افزود: حتی در اقدامی که ناشی از تناقض در رفتار و گفتار دولت بود و اختلاف در سطح دولت و کلیه ارگان ها را ظاهر می کرد آن نقشه جغرافیایی ابتلا به بیماری و تقسیم مناطق به سفید، زرد و قرمز منتشر شد که اتفاقاً بعداً خود آقای کیانوش دنیاپور و دیگر دوستان وزارت بهداشت و درمان منبع خبر و این نقشه را تکذیب و اظهار بی اطلاعی کردند.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران در نهایت گفت: امروز اختلاف در دولت در مقابله با کرونا به نقطه ای رسیده است که ستاد ملی مبارزه با کرونا، دوستان آقای زالی و همکارانش و کمیته کشوری کرونا نظر دیگری غیر از خود آقای دنیاپور و دولت و وزارت بهداشت و درمان و بویژه آقای روحانی دارند. همین باعث سردرگمی در مدیریت و کنترل بیماری کرونا شده است. بر این اساس می توان چنین اظهار نظر کرد که مدیریت و کنترل بحران بیماری کرونا با توجه به سوءمدیریت دولتی امروز از دست خارج شده است و جز با ورود نیرو های نظامی و همچنین قوه قضاییه به پفراینده کرونا امکان از سرگیری شرایط عادی در جامعه ممکن و میسر نخواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 264

به "رمزگشایی از آمار صعودی کرونا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از آمار صعودی کرونا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید