دروازه جهنم واقعی در ترکمنستان!

به گزارش دوست داشتنی ها، دروازه جهنم ترکمنستان

در دنیای اطراف ما طبیعت هایی وجود دارند که از فرط خارق العاده بودن و زیبا بودن، آن ها را به بهشت و یا تکه ای از بهشت توصیف می کنیم، اما تا به حال شنیده بودید که جاذبه یک شهر را به جهنم توصیف نمایند؟ این جاذبه در کشور ترکمنستان واقع شده است و به میزان ای ترسناک و هراس انگیز است که به دروازه جهنم ترکمنستان معروف است. این جاذبه را بیشتر به شما معرفی می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید:

دروازه جهنم واقعی در ترکمنستان!

در استان آخال کشور ترکمنستان، دروازه ای وجود دارد که مردم محلی این نقطه به آن Jähennem derwezesi و یا دروازه جهنم می گویند. دروازه جهنم در واقع گودالی بسیار عمیق و بزرگ است که به طور دائمی در آتش می سوزد، مطمئنا برایتان این سوال پیش می آید که چطور چنین چیزی ممکن است. در جواب باید گفت در سال 1971، محققان شوروی سابق تصیم گرفتند تا در صحرای کرکوم که منبع بزرگی از نفت و گاز بود، در پی آن ها بگردند. آن ها در واقع در پی کشف نفت بودند که اتفاقی به میدان گاز رسیدند و تصمیم گرفتند تا از این گودال بزرگ و غنی، گاز استخراج نمایند.

تجهیزاتی که آن ها برای این کار استفاده می کردند در یک حادثه داخل گودال بزرگی افتاد، این گودال اگر چه به محققان و افرادی که در آنجا کار می کردند آسیبی وارد نکرد اما گاز متانی که از آن نشت می کرد ، هم برای سلامت محیط زیست و هم مردم آن جا ضرر داشت.

در این شرایط، محققان و دانشمندان باید در پی راه حلی می گشتند تا بتوانند از متصاعد شدن گازهای سمی این حفره جلوگیری نمایند، آن ها تصمیم گرفتند تا مواد منفجره را به داخل این گودال بیندازند تا تمام گازها آتش بگیرد و ظرف مدت چندین روز بسوزد. آن ها این کار را انجام دادند اما این طور نشد و حالا 40 سال است که دروازه جهنم ترکمنستان در آتش می سوزد.

دروازه جهنم ترکمنستان دارای عمق 20 متری است و حدود 5300 متر وسعت دارد، این دروازه دهانه بزرگی به قطر 70 متر دارد. هر ساله گردشگر های زیادی از سراسر جهان برای تماشا این جاذبه به کشور ترکمنستان سفر می نمایند. گرمایی که از این گودال متصاعد می گردد به میزان ای است که از فاصله 50 متری لبه گودال هم می توان این گرما را احساس کرد و گفته می گردد که در این فاصله، دمای گرمایی که به اطراف می رسد، حدود 55 درجه سانتیگراد است!

اگرچه دروازه جهنم ترکمنستان یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های گردشگری این کشور است اما متاسفانه تاثیرات مخرب آن را روی محیط زیست و انسان ها نمی توان نادیده گرفت. تصور کنید که این گودال، 40 سال است که در حال سوختن است و تا حالا میزان غیر قابل میزان ای گاز متصاعد نموده است که این گازها هم برای سلامت انسان ها مضر هستند و هم باعث گرم تر شدن کره زمین می شوند.

دروازه جهنم ترکمنستان آسیب زیادی به ذخیره های گازی این کشور می زند. در سال 2010، رییس جمهور ترکمنستان دستور بسته شدن این گودال را داد اما هیچگاه عملی نشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1237

به "دروازه جهنم واقعی در ترکمنستان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروازه جهنم واقعی در ترکمنستان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید