درمان شپش سر با روش های تجویزی و غیر تجویزی

به گزارش دوست داشتنی ها، برای درمان شپش می توانید از داروهایی مانند مالاتیون، لوسیون ایورمکتین، لوسیون بنزیل الکل و شامپو لیندان بهره ببرید. به یاد داشته باشید که برای درمان شپش سر، هر بار باید تنها از یک محصول و روش بهره بگیرید.

درمان شپش سر با روش های تجویزی و غیر تجویزی

خبرنگاران | سرویس سلامت - اگر فردی مبتلا به شپش باشد، معمولا تماس مستقیم با سر وی می تواند شما را نیز آلوده کند. به عنوان مثال، استفاده از وسایل مشترک مانند کلاه، حوله یا برس می توانند باعث انتقال آلودگی شوند. در ادامه با روش های درمان این عارضه آشنا می شوید.

روش های درمان شپش

از روش های زیر می توانید برای درمان شپش بهره ببرید.

1. مالاتیون

این دارو را بر روی مو و پوست سر خود بمالید. اگر شپش به مدت 7 تا 9 روز پس از درمان هنوز وجود داشت، باید از یک روش درمانی دیگر بهره ببرید. همچنین، هم زمان با این دارو از شانه ضد شپش نیز بهره ببرید.

احتیاط: این دارو بسیار اشتعال پذیر است و زنان باردار یا شیرده حتما باید با پزشک مشورت نمایند. همچنین، این دارو برای بچه ها زیر 6 سال مناسب نیست.

2. لوسیون ایورمکتین

این دارو را بر روی مو و پوست سر خود بمالید. بعد از 10 دقیقه، با آب، سر خود را بشویید. در این روش احتیاجی به شانه ضد شپش نیست.

احتیاط: این دارو برای بچه ها زیر 6 ماه مناسب نیست.

3. تعلیق موضعی اسپینوزاد

این دارو را بر روی مو و پوست سر خود بمالید. بعد از 10 دقیقه، با آب، سر خود را بشویید. در این روش احتیاجی به شانه ضد شپش نیست.

احتیاط: این دارو برای بچه ها زیر 6 ماه مناسب نیست.

4. لوسیون بنزیل الکل

این لوسیون را بر روی مو و پوست سر خود بمالید. بعد از 10 دقیقه، با آب، سر خود را بشویید. درمان مجدد، مورد احتیاج خواهد بود، زیرا این لوسیون، شپش را از بین می برد نه تخم شپش را! هم زمان با این روش، از شانه ضد شپش نیز بهره ببرید.

احتیاط: این دارو برای بچه ها زیر 6 ماه مناسب نیست. زنان باردار و شیرده می توانند از این روش استفاده نمایند.

5. شامپو لیندان

شامپو را بر روی مو و پوست سر خود بمالید. چهار دقیقه صبر نموده، سپس، کمی آب به سر خود بزنید تا شامپو کف کند. در نهایت، سر خود را با آب بشویید. از درمان مجدد خودداری کنید. در این روش، احتیاجی به شانه ضد شپش نیست.

احتیاط: شامپو لیندان می تواند باعث بروز عوارض جانبی گردد. از این شامپو، تنها زمانی بهره ببرید که دیگر روش ها موثر واقع نشده باشند. افراد زیر نباید از این شامپو استفاده نمایند: نوزادان، افراد مبتلا به HIV، زنان باردار یا شیرده، بچه ها، سالمندان یا کسانی که وزن آن ها کمتر از 50 کیلوگرم است.

دارو های تجویزی برای درمان شپش سر

از چند محصول تجویزی می توان برای از بین بردن شپش سر استفاده کرد. قبل از استفاده از محصول، مو های شما باید تمیز باشد، اما از شامپوی ترکیب شده با نرم نماینده استفاد نکنید. علاوه بر این، نباید مو های خود را یک یا دو روز پس از مصرف داروی ضد شپش، بشویید. دارو را تنها بر روی مو و پوست سر خود بمالید. از دستورالعمل های دارو پیروی کنید. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • شوره سر
  • احساس سوزش
  • قرمزی چشم
  • سوزش پوست، پوست سر و چشم

دارو های غیر تجویزی برای درمان شپش سر

اگر قصد دارید از دارو های غیر تجویزی بهره ببرید، مراقب مواد زیر باشید:

1. پیرتروم

این ماده از گل داودی استخراج می گردد. این ماده برای بچه ها 2 ساله و بزرگتر ضرر ندارد. اما این ماده تنها شپش های زنده را از بین می برد نه تخم شپش را. اگر بعد از 9 تا 10 روز، درمان اثر نداشت، باید از روش دیگری بهره ببرید. افرادی که به گل داودی یا گرده ابروسیا آلرژی دارند، نباید از این ماده استفاده نمایند.

2. لوسیون پرمترین 1 درصد

این نوعی درمان مصنوعی شبیه به پیرتروم طبیعی است. این ماده، هم شپش های زنده و هم تخم شپش را از بین می برد. استفاده از شامپو و نرم نماینده می تواند بر روی اثر بخشی این ماده تاثیر گذارد. بنابراین، اگر بعد از 7 تا 10 روز هنوز شپش وجود داشته باشد، باید از یک روش دیگر بهره ببرید. پرمترین برای بچه ها 2 ماهه و بزرگتر ضرر ندارد.

استفاده از دارو های غیر تجویزی برای بچه ها

بچه ها کمتر از 2 سال نباید از محصولات غیر تجویزی استفاده نمایند. بنابراین، سعی کنید تنها از شانه ضد شپش، زمانی که موی کودک خیس است، بهره ببرید. شانه های فلزی نسبت به نوع پلاستیکی موثرتر هستند. هر سه تا چهار روز و به مدت دو هفته، از این شانه ها بهره ببرید. به طور کلی، بهتر است با متخصص اطفال مشورت کنید.

پس از درمان شپش چکار باید کرد؟

پس از هر درمان، باید مو های خود را برای از بین بردن شپش یا تخم آن آنالیز کنید. موارد زیر را به یاد داشته باشید:

  • هشت تا 12 ساعت پس از درمان، شپش های مرده یا زنده را با یک شانه دندانه ریز از بین ببرید.
  • یک تا دو روز بعد از درمان، از شامپو استفاده نکنید.
  • به مدت دو تا سه هفته، مو های خود را آنالیز کنید.
  • شانه و برس های خود را به مدت 5 تا 10 دقیقه، در آب جوش بگذارید.

گاهی اوقات، به علت مقاوم بودن شپش ها یا عدم رعایت صحیح دستورالعمل ها، ممکن است درمان ها جواب ندهند. در این شرایط، حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا درمان های طبیعی موثر هستند؟

شواهد کافی وجود ندارد که درمان های جایگزین مانند روغن زیتون، سس مایونز یا کره می توانند شپش را از بین ببرند. بعضی از درمان ها مانند روغن درخت چای ممکن است موثر واقع شوند، اما باید از آن ها چندین بار استفاده کرد.

در انتها باید اشاره نمود که اگر به دنبال روشی سریع و آسان برای درمان شپش هستید، استفاده از محصولات تجویزی ممکن است انتخاب بهتری باشد. در نهایت، با پزشک خود مشورت کنید. اگر روش خاصی برای درمان این عارضه می شناسید، نظرات و تجربیات خود را در انتهای این صفحه در قسمت ارسال نظر با ما و سایر مخاطبان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: healthline

منبع: setare.com
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 717

به "درمان شپش سر با روش های تجویزی و غیر تجویزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان شپش سر با روش های تجویزی و غیر تجویزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید