درخواست تپسی، دیجی کالا، کافه بازار و شیپور برای ورود به فرابورس
به گزارش دوست داشتنی ها، معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در مورد شرایط ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه گفت: شرکت های تپسی، دیجی کالا، کافه بازار و شیپور برای ورود به فرابورس درخواست داده اند و صورت های مالی سالانه آن ها آماده شده است.
به گزارش گروه مالی خبرنگاران، رضا غلامعلی پور معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در خصوص شرایط ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه گفت: شرکت های تپسی، دیجی کالا، کافه بازار و شیپور برای ورود به فرابورس درخواست داده اند و صورت های مالی سالانه آن ها آماده شده است، اما در خصوص اینکه کدام یک از این ها حائز شرایط برای ورود در فرابورس هستند را در حال بررسی هستیم و تصمیم نهایی در هیات پذیرش گرفته می شود.
در خصوص ورود کسب وکار های نوآور و استارت آپ ها به بازار سرمایه توضیح داد: استارت آپ ها بخشی از شرکت هایی هستند که در بازار هدف فرابورس پذیرش می شوند و این بازار مخاطبان زیادی دارد که ممکن است همه طیف از شرکت ها را در بر بگیرد.
وی بیان اینکه بازار هدف اکنون در مرحله تدوین است، گفت: موافقت اولیه سازمان و دستورالعمل های آن مانند پذیرش و نوع فعالیت شرکت ها در حال تدوین است؛ بنابراین این بازار تنها مخصوص کسب وکار های نوآور نیست، بلکه کسب وکار های نوآور جزو شرکت هایی هستند که می توانند در این بازار پذیرفته شوند.
معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس درباره معینات این بازار، توضیح داد: بازار هدف برای شرکت هایی است که چشم انداز و دورنمای خوبی از آن ها متصور هستیم و شاید در لحظه اول این کسب وکار ها هنوز به سودآوری نرسیده یا در مراحل ابتدایی فعالیت باشند،، اما با توجه به ارائه مستندات، طرح توجیهی، امیدنامه و سایر مدارکی که شرکت ها ارسال کرده اند، آینده خوبی را می توان برای آن ها تصور کرد.
به گفته غلامعلی پور قاعدتاً شرکتی که هنوز به مرحله بلوغ و تثبیت سودآوری نرسیده ریسک بالاتری نسبت به دیگر شرکت ها دارد؛ بنابراین باید روی مسئله مشارکت کنندگان در این بازار دقت بیشتری کنیم. برخلاف بازار اول و دوم که بازار آزادی است و همه افراد با هر سطحی از منابع و آشنایی با مباحث مالی خریدوفروش می کنند، در این بازار شاید این شرایط را به راحتی نداشته باشیم و باید برخی حداقل ها و پیش شرط ها را برای افرادی که می خواهند در این بازار فعالیت کنند، در نظر بگیریم.
معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در پاسخ به این سؤال که چه شاخص هایی برای ورود کسب وکار های نوآور به بازار سرمایه در نظر گرفته شده، توضیح داد: با توجه به بازار هدفی که ما برای ورود استارت آپ ها به بورس در نظر گرفته ایم، چشم اندازی که برای سودآوری دارند را دنبال می کنیم. به دلیل اینکه برخی کسب وکار ها ممکن است اندکی زیان انباشته داشته باشند و اکنون به طور معین نتوانیم بگوییم که کدام کسب وکار های نوآور پذیرش می شوند و کدام یک نمی شوند. اولاً باید ببینیم که دستورالعمل بازار هدف چگونه نوشته می شود تا با توجه به آن بخواهیم تصمیم بگیریم و آن ها را پذیرش کنیم. دوم اینکه بدانیم چقدر می توان به مدارک مستند، دورنما و عملکرد آینده آن ها امیدوار بود.
وی در خصوص اینکه ورود کسب وکار های نوآور چقدر می تواند برای بازار بورس مثبت باشد، اظهار کرد: در بازار های بورس دنیا نیز شرکت هایی نظیر کسب وکار های نوآوری که در حال بررسی آن ها هستیم، پذیرفته شده اند و سهام آن ها در حال معامله است. این کسب وکار های نوآور نیز در بخشی از اقتصاد ما در حال ایفای نقش هستند. هر چهار کسب وکاری که نام بردیم، شرکت هایی هستند که عموم مردم از خدمات آن ها استفاده می کنند و نقش آن ها در فضای مالی کشور یا فعالیت های روزمره در حال زیاد شدن است و هرکدام قابلیت های پذیرش دارند.
غلامعلی پور اضافه کرد: فرایندی که ما در حال انجام آن هستیم، فرایندی است که دنیا انجام داده است. به هر حال کسب وکار های نوآور با کسب وکار های سنتی و متکی بر دارایی های فیزیکی متفاوت هستند. به همین جهت دقت و مراقبتی که روی این شرکت ها داریم بیشتر است و کار جدیدی در حال انجام است.
به گفته معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس، درصورتی که این کسب وکار ها فرایند روبه رشد خود را انجام دهند، ورود آن ها به بازار سرمایه هم می تواند نتیجه مثبتی داشته باشد و بازار سرمایه می تواند محلی برای تأمین مالی این شرکت ها باشد تا اگر در فضای مالی هم در حال رشد بودند، سرعت رشد آن ها بیشتر شود و بتوانند با تأمین مالی، فعالیت های خود را گسترش دهند.
منبع: خبرگزاری دانشجو