اوکراین مایل نیست که روابط آمریکا و روسیه باثبات گردد

به گزارش دوست داشتنی ها، به نوشته نشریه آمریکایی نشنال اینترست، ملاقات وزرای خارجه روسیه و آمریکا و بطور کلی بهبود روابط دو کشور، کابوسی برای اوکراین بوده و به اهداف ژئوپلیتیکی کی یف برای ایجاد جبهه واحد غربی برای بازدارندگی روسیه آسیب می رساند.

اوکراین مایل نیست که روابط آمریکا و روسیه باثبات گردد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در تحلیلی نوشت: نخستین ملاقات حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که روز چهارشنبه در شهر ریکیاویک (پایتخت ایسلند) انجام گرفت، کابوسی واقعی برای اوکراین بشمار می رود. به عقیده نویسنده این مقاله، کوشش جو بایدن برای تثبیت شرایط روابط با روسیه، به اهداف ژئوپلیتیکی مقامات کی یف آسیب خواهد رساند.

این روزنامه یادآور شده، ملاقات وزرای خارجه روسیه و آمریکا دقیقاً بعد از سفر بلینکن به اوکراین صورت گرفت که در جریان آن، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نتوانست امتیاز خاص یا تعهد قوی از طرف آمریکا برای حمایت از کی یف در مورد تغییر توافقات مینسک یا در مسئله عضویت احتمالی اوکراین در ناتو بدست آورد. و بطور کلی مقامات کی یف از واکنش نه چندان شدیدالحن کشورهای غربی به موضوع تمرکز نیروهای نظامی روسیه در مرز این کشور رضایت ندارند.

واقعیت این است که ادامه کوشش های دولت اوکراین برای استفاده از اعمال فشارهای غرب بر روسیه، باعث بوجود آمدن مخالفت هایی در بعضی از پایتخت های اروپایی، از جمله در پاریس و برلین شده است که بطور مرسوم روابط خوبی با مسکو داشته و از تیرگی اخیر در روابط کشورهای غربی با روسیه آسیب دیده اند.

تحلیلگر نشنال اینترست تأکید نموده است، در چنین شرایطی اقدامات دولت جدید آمریکا برای باثبات کردن روابط با مسکو نیز از دید مقامات کی یف، ضربه ای به دورنمای نظریه ایجاد جبهه متحد غربی برای بازدارندگی روسیه وارد خواهد نمود و مسلماً طرف اوکراینی علاقه ای ندارد که تیرگی روابط بین مسکو و واشنگتن کاهش یافته و دو طرف بتوانند زبان مشترکی پیدا نمایند.

کارشناسان سیاسی در آمریکا معتقدند که مذاکرات وزرای خارجه روسیه و ایالات متحده، گویای تمایل دو کشور برای ادامه مذاکرات سازنده بر اساس منافع مشترک است که از جمله مسائل بین المللی که مسکو و واشنگتن می توانند در مورد آنها با یکدیگر همکاری داشته باشند، فرایند اوضاع پیرامون توافق هسته ای با ایران، مسئله کره شمالی، مسائل در افغانستان و همچنین مسئله ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات نام برده شده است. به گفته کارشناسان، در این رابطه ملاقات احتمالی آینده جو بایدن و ولادیمیر پوتین که در حال سازمان دهی است، اهمیت بیشتری داشته و دورنمای روابط دوجانبه را روشن تر خواهد نمود.

پیش از این، سرگئی لاوروف یادآور شد که در جریان مذاکرات مفصل وی با همتای آمریکایی اش، ادعاهای بی اساس شنیده شده از واشنگتن درباره دخالت روسیه در امور داخلی ایالات متحده اصلاً مطرح نشد. به گفته وی، این ملاقات نشان داد که طرف آمریکایی نیز تمایل متقابلی برای انجام گفت وگوهای دوجانبه دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز بعد از ملاقات با همتای روسی خود در ایسلند، هدفش از ملاقات با لاوروف را طرح پیشنهاداتی برای برقراری روابطی باثبات بیشتر و قابل پیش بینی تر بین واشنگتن و مسکو نامید و یادآور شد که رویارویی بین ایالات متحده و روسیه به نفع هیچیک از این دو کشور نیست و عرصه هایی برای همکاری دوجانبه وجود دارد که جوابگوی منافع ملت های آمریکا و روسیه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 900

به "اوکراین مایل نیست که روابط آمریکا و روسیه باثبات گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوکراین مایل نیست که روابط آمریکا و روسیه باثبات گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید