از طایفه اذون تا گلابی روسی

به گزارش دوست داشتنی ها، اگرچه امروز کوچه ها و خیابان های اوین را آپارتمان ها و ساختمان های بلندمرتبه تسخیر نموده اند اما هنوز هم درختان قدبرافراشته اوین، یاد روزهای گذشته این محله را برای ساکنان قدیمی زنده می نماید؛ روزگاری که اوین پر بود از درختان سرسبز و زمین های وسیع کشاورزی.

از طایفه اذون تا گلابی روسی

خبرنگاران - حسن حسن زاده: در جست وجو برای علت نامگذاری اوین به نام اذون می رسیم؛ نامی که به تاریخ کهن این آبادی قدیمی غرب شمیران اشاره دارد. با علیرضا زمانی تهران شناس درباره دلیل نامگذاری اوین و تاریخچه این آبادی قدیمی شمیران گفت وگو نموده ایم.

نام این روستا اذون بود

نام اوین در بسیاری از منابع تاریخی تکرار شده است؛ روستایی سرسبز با تاریخی کهن که هنوز هم می گردد در پسکوچه های قدیمی آن نشانی از روزگار گذشته این آبادی را جست وجو کرد. در بسیاری از منابع مکتوب نام اوین در کنار واژه اذون قرار گرفته است. یاقوت حموی در قرن هفتم هجری در کتاب معجم البلدان از روستایی به نام اذون در غرب شمیران نام برده است. در این کتاب از ابوالعباس احمد بابازیدی که مذهب زیدی داشته به عنوان یکی از ساکنان روستا یاد شده و بارها نام اذون به عنوان یکی از روستاهای شمیران تکرار شده است. اگرچه دیگر در میان آبادی های امروز شمیران اثری از نام اذون نیست اما تهران شناسان به ارتباط میان روستای اذون و آبادی اوین اشاره می نمایند. زمانی می گوید:نام اذون در منابع تاریخی مختلف به عنوان یکی از آبادی های شمیران بارها تکرار شده. دکتر حسین کریمان در کتاب تهران در گذشته و حال به تغییر نام اذون به اوین اشاره نموده است. به عقیده او واژه اذون در گذر زمان به ایون و پس از آن به اوین تغییر نام داده و برای سندیت این مدعا هم شواهدی از تغییر بعضی کلمات در زبان رایج اهالی شمیران ارائه نموده است.

آنالیز چند روایت دیگر

در جست وجو برای علت نامگذاری محله اوین به روایت های دیگری هم می رسیم؛ روایت هایی که اگرچه اعتبار چندانی ندارند اما اشاره به آنها خالی از لطف نیست. زمانی می گوید: اگرچه شکی در ارتباط میان نام های اوین و اذون نیست و در منابع تاریخی هم به تغییر نام اذون به اوین اشاره شده ولی هنوز روایت قطعی درباره معنای نام اذون به عنوان ریشه نام اوین وجود ندارد. اما بعضی ریشه واژه اذون را با طایفه ای به همین نام که مذهب زیدی داشتند و در شمیران زندگی می کردند مرتبط می دانند. با وجود این، روایت های ضعیف دیگری هم برای توجیه علت نامگذاری اوین وجود دارد. بعضی دیگر به دلیل وجود باغ های گلابی در این محدوده از شمیران سراغ ریشه نام ایون رفته اند. آنها واژه ایون را با واژه روسی ایوا به معنای گلابی مرتبط دانسته اند. این روایت ها در منابع مکتوب اعتباری ندارد و ریشه نام اوین به روستای اذون می رسد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 144

به "از طایفه اذون تا گلابی روسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از طایفه اذون تا گلابی روسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید