اتحاد زنان برای عزل لوکاشنکو در بلاروس

به گزارش دوست داشتنی ها، سه زن بلاروسی با راه اندازی یک کمپین اپوزیسیون مستقل برای انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده در بلاروس، قصد دارند تا الکساندر لوکاشنکو را که 25 سال است حکومت می نماید، کنار بزنند.

اتحاد زنان برای عزل لوکاشنکو در بلاروس

به نوشته روزنامه گاردین، خانم اسوتلانا تیخانوفسکایا که در راس آنها واقع شده است، نامزدی است که به تدریج اعتمادش به خود برای به چالش کشیدن لوکاشنکو افزایش یافت. او هفته گذشته سخنرانی هایی تلویزیونی برای کارزار انتخاباتی اش داشت و هزاران تن در مینسک و در شهرها و شهرک های کوچکتر مخاطب سخنان او قرار گرفتند.

تیخانوفسکایا که همسرش از وبلاگ نویسان سرشناس است و اجازه حضور در انتخابات را نیافت و به دست مقام ها زندانی شد، در ابتدا به نیابت از همسرش وارد رقابت شد اما کم کم به نامزد سیاسی تبدیل شد و با ارتباط مستقیم با رای دهندگان مسئله ای ندارد.

ماریا کولسنیکووا، مدیر کمپین ریاست جمهوری ویکتور باباریکو، از دیگر سیاستمداران اپوزیسیون بلاروس که او هم از شرکت در انتخابات منع شده و به دست دولت زندانی است و اتحادش را با تیخانوفسکایا اعلام نموده است، گفت: رشد او بزرگ بوده است. او زنی شجاع و جسور است. او بار بزرگی را بر دوش گرفته است.

اعتراضات در حمایت از نامزدهای اپوزیسیون بلاروس، بزرگترین چالش سال های اخیر برای لوکاشنکو هستند، آن هم در بحبوحه خشمی که از مدیریت پاندمی کرونا و تبعات مالی آن و نقض های حقوق بشری وجود دارد. او علاوه بر زندانی کردن رقبای اصلی اش در انتخابات، صدها تن را در کمپین سرکوب مخالفان بازداشت نموده است.

تیخانوفسکایا بعد از دریافت تهدیدهایی، فرزندانش را از بلاروس خارج کرد. او در سخنانی تلویزیونی گفت: بله در ابتدا ترسیدم. می دانم این دولت برای حفظ جایگاهش تا کجا می تواند پیش برود. اما من دیگر نمی ترسم.

در این کمپین انتخاباتی جوشان، ورونیکا تسپکالو، کارمند سابق مایکروسافت و مدیر کمپین همسرش والری تسپکالو که از این رقابت بیرون زد و به همراه فرزندانش از بلاروس خارج شد، در کنار تیخانوفسکایا و کولسنیکووا واقع شده است.

این سه زن بلاروسی در اطلاعیه ای شگفت انگیز اعلام کردند، کمپین های خودشان را متحد می نمایند و قصد دارند تا حوزه های ثروتمندتر در میان رای دهندگان شهری را با مخالفان لوکاشنکو در حومه شهر مرتبط نمایند.

لوکاشنکو از 20 ژوئیه 1994 تا به امروز رئیس جمهوری بلاروس است. در زمان دولت او، بلاروس به عنوان کشوری که خارج از چارچوب های بین المللی عمل می نماید و قوانین حقوق بشر در آن نقض می گردد، شناخته شد.

بلاروس بعد از لوکاشنکو شاهد انتخاباتی که از دید ناظران بین المللی عادلانه باشد، نبوده است. او به عنوان آخرین دیکتاتور اروپا شناخته می گردد. در سال های اخیر لوکاشنکو در کوشش برای نزدیکی به غرب، روابط خود با روسیه را کاهش داده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 376

به "اتحاد زنان برای عزل لوکاشنکو در بلاروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحاد زنان برای عزل لوکاشنکو در بلاروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید