31 خاصیت منحصر به فرد چای سیاه برای سلامتی بدن، پوست و مو

به گزارش دوست داشتنی ها، چای سیاه که این روزها هواداران خیلی زیادی دارد، تقریبا 4 هزار سال پیش در چین کشف شد. امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا این چای را مصرف می نمایند. این نوع چای حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که می توانند سموم را از بدن خارج نمایند و سلامت بدن را بهبود ببخشند. اندازه کافئین موجود در چای سیاه کمتر از قهوه است. در مقاله ای که امروز برایتان آماده کردیم، خواص چای سیاه برای سلامتی، پوست و مو را با شما به اشتراک می گذاریم و ارزش غذایی این نوشیدنی محبوب را می گوییم. تا خاتمه این مقاله از خبرنگاران مگ با ما همراه باشید.

31 خاصیت منحصر به فرد چای سیاه برای سلامتی بدن، پوست و مو

ارزش غذایی چای سیاه

بیشتر خواص چای سیاه به وجود آنتی اکسیدان های مختلف در آن برمی گردند. یکی از این آنتی اکسیدان ها پلی فنول نام دارد که آنتی اکسیدان اصلی این نوع چای به تعداد می رود. بعلاوه اندازه کمی سدیم، پروتئین و کربوهیدرات دارد. در ادامه ارزش غذایی 100 گرم چای سیاه آورده شده است.

کالری1
چربی کل0 گرم
اسید های چرب تک غیراشباع و چند غیر اشباع0 گرم
اسیدهای چرب اشباع شده0 گرم
اسیدهای چرب امگا 33 میلی گرم
اسیدهای چرب امگا 61 میلی گرم
سدیم5 میلی گرم
پتاسیم37 میلی گرم
فلوراید373 میکروگرم

خواص چای سیاه برای سلامتی

می توانید با نوشیدن چای سیاه سلامتی بدن خود را بهبود ببخشید. چای سیاه ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد، اسهال و سایر مسائل گوارشی را درمان کند، فشار خون را تنظیم کند و احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. برای اینکه از خواص چای سیاه بیشترین بهره را ببرید، به آن قند یا شیر اضافه نکنید. در ادامه تعدادی از خواص چای سیاه را آنالیز می کنیم.

1. ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد

فلاون های موجود در چای سیاه ممکن است در بهبود سلامت قلب مفید باشد. دانشمندان تأیید نموده اند که نوشیدن سه فنجان (یا بیشتر) چای سیاه در روز می تواند احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد. علاوه بر این چای سیاه با کاهش احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است.

2. ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهد

تیافلاوین های چای سیاه ممکن است از تکثیر سلول های سرطان رحم جلوگیری کند. در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که بیشتر از دو فنجان چای در روز می نوشند، 30 درصد کاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم را تجربه می نمایند.

3. ممکن است در کاهش احتمال ابتلا به دیابت مفید باشد

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن چای سیاه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یاری کند. چای سیاه حاوی کاتچین ها و فلاونوئیدهای مختلف است. این نوشیدنی پرطرفدار ممکن است حساسیت بدن به انسولین را بیشتر کند.

4. ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از رایکال های آزاد خنثی می نمایند. این رادیکال های آزاد DNA را تغییر می دهند و عملکرد سلول های نرمال را مختل می نمایند. این موضوع می تواند منجر به التهاب گردد و بدن را در حالت استرس قرار دهد. چای سیاه به از بین بردن رادیکال های آزاد یاری می نماید. این نوع چای سلول های نرمال و عملکرد های بدن را به حالت اولیه برمی گرداند و سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می نماید.

5. ممکن است فشار خون را کاهش دهد

یکی دیگر از خواص چای سیاه، کاهش فشار خون است. محققان در کشورهای هلند، آلمان و ایتالیا از گروهی از افراد درخواست کردند به مدت یک هفته چای سیاه بنوشند. بعد از یک هفته محققان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شرکت نمایندگان را آنالیز کردند. نتایج این مطالعه نشان داد مصرف چای سیاه سطح فشار خون شرکت نمایندگان را کاهش داد.

6. ممکن است هوشیاری فکر را بهبود ببخشد

محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که مصرف چای سیاه اثرات قدرتمندی روی دامنه توجه، بعلاوه توجه بینایی و درک شنوایی دارد. انواع چای حاوی ال تیانین هستند که عملنمودهای مغز و فرآیند توجه در انسان ها را تغییر می دهد. کافئین موجود در چای سیاه ممکن است هوشیاری را بهبود ببخشد.

7. ممکن است سلامت استخوان ها را بهبود دهد

با افزایش سن، استحکام استخوان ها کاهش پیدا می نماید. محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که چای سیاه می نوشند، به طرز قابل توجهی به حفظ تراکم استخوان های خود یاری می نمایند. به همین خاطر نوشیدن چای سیاه ممکن است احتمال ابتلا به شکستگی استخوان ها در اثر پوکی استخوان را در افراد مسن کاهش دهد.

در مطالعه حیوانی اجرا شده، محققان به موش های صحرایی عصاره چای سیاه دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که موش ها بهبود تراکم استخوان را تجربه کردند.

اگر سنتان 30 سال به بالا است، نوشیدن چای سیاه را به بخشی از روتین خود تبدیل کنید تا احتمال ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان در شما کاهش پیدا کند. نشان داده شده که نوشیدن چای سیاه خطر شکستگی لگن را کاهش می دهد.

8. ممکن است احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد

بیماری پارکینسون عارضه ای است که بیشتر افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهند که پلی فنول های موجود در چای سیاه از عصب های موجود در مغز محافظت می نمایند. در مطالعه اجرا شده در دانشگاه ملی سنگاپور نشان داده شد که کافئین چای سیاه در کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مفید است.

9. ممکن است سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد

روده سالم به محافظت از شما در برابر بیماری ها و اختلالات مختلف یاری می نماید. مصرف چای سیاه ممکن است در بهبود و تنوع بخشیدن به میکروب های خوب روده مفید باشد. پلی فنول های چای سیاه ممکن است به اسم پری بیوتیک عمل نموده و باکتری های خوب روده را تغذیه نمایند.

این پلی فنول ها ممکن است از رشد سایر باکتری های مضر در روده هم جلوگیری نمایند. چای سیاه ممکن است به درمان زخم معده یاری کند و به طور بالقوه احتمال ابتلا به سرطان های مختلف مثل سرطان های روده عظیم (کولورکتال) و معده یاری کند. هرچند به مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه احتیاج است.

10. ممکن است سطح کلسترول خون را کاهش دهد

سطح بالای کلسترول بد می تواند منجر به جمع شدن پلاکت ها در دیواره های عروق گردد. این موضوع می تواند منجر به کاهش جریان خون گردد و حمله قلبی و سکته را در پی داشته باشد.

در یک مطالعه نشان داده شد چای سیاه سطح کلسترول بد را 11.1 درصد کاهش داد. محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که چای سیاه از بالا رفتن فشار خون در افراد مبتلا به اضافه وزن و مستعد ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می نماید.

11. ممکن است به کاهش وزن یاری کند

اضافه وزن دلیل اصلی بیماری های مختلف مثل دیابت، بیماری قلبی، سندرم تخمدان پلی کسیتیک (PCOS)، فشار خون بالا و… به تعداد می رود. نوشیدن چای سیاه مثل چای سبز در صورتی که با دنبال کردن سبک زندگی سالم همراه گردد، ممکن است در مدیریت وزن اثرگذار باشد.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که چای سیاه چربی احشایی را به وسیله کاهش ژن های التهاب زا کم می نماید. از آنجایی که التهاب طولانی مدت می تواند منجر به اضافه وزن گردد، گفته می گردد که چای سیاه ممکن است از اضافه وزن ناشی از التهاب پیشگیری کند. علاوه بر این چای سیاه ممکن است سطح تری گلیسیرید های خون را کاهش دهد.

12. ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد

سنگ کلیه یک عارضه دردناک و رایج است که افراد زیادی را درگیر نموده است. به نظر می رسد چای سیاه در مقایسه با چای های گیاهی دیگر، اگزالات خیلی کمتری دارد. شواهد قدیمی اسم می نمایند که چای سیاه ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد؛ با این حال شواهد کافی در این زمینه وجود ندارد.

قبل از مصرف چای سیاه برای درمان سنگ کلیه با پزشک مشورت کنید. قبلا در این مقاله 16 درمان خانگی برای کاهش درد سنگ کلیه درباره روش های طبیعی برای درمان سنگ کلیه صحبت نموده ایم. اگر دچار این بیماری دردناک هستید، پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

13. ممکن است علائم آسم را تسکین دهد

آسم در نتیجه تورم و التهاب لوله هایی به نام نایچه رخ می دهد. این بیماری دم و بازدم را سخت می نماید. شواهد اسم می نمایند که نوشیدن چای سیاه یا چای سبز ممکن است در تسکین علائم آسم مفید باشد. برخی از مطالعات ثابت نموده اند که کافئین موجود در چای ها می تواند به بهبود عفونت ریه یاری کند. نشان داده شده که فلاونوئیدهای چای سیاه برای افراد مبتلا به آسم مفید است.

14. ممکن است با رادیکال های آزاد مبارزه کند

رادیکال های آزاد در نتیجه عواملی از جمله آلودگی، استعمال دخانیات و استرس رخ می دهند. این ترکیبات برای بدن سمی هستند. آنتی اکسیدان ها در مبارزه با رادیکال های آزاد اثرگذار هستند. چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است که در این زمینه نقش مهمی دارند. مصرف چای سیاه با لیموترش هم ممکن است در مبارزه با رادیکال های آزاد مفید باشد.

15. ممکن است باکتری ها را از بین ببرد

بیشتر باکتری ها می توانند منجر به عفونت شده و حتی باعث مرگ شوند. آنتی اکسیدان ها و دیگر ترکیبات موجود در چای سیاه ممکن است خواص ضدباکتریایی داشته باشند. یک مطالعه دیگر اسم کرد که چای های مختلف از جمله چای سیاه ممکن است با باکتری ها مبارزه کند.

16. شاید استرس را کاهش دهد

کاهش سطح استرس یکی دیگر از خواص چای سیاه محسوب می گردد. بر اساس نتایج مطالعه اجرا شده در دانشگاه لندن، چای می تواند مقدار هورمون های استرس در بدن را کاهش دهد و عصب ها را ریلکس کند. زمانی که استرس دارید، به جای مصرف خوراکی های ناسالم، چرب و شیرین یا استعمال دخانیات یک فنجان چای سیاه بنوشید .

17. ممکن است در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر اثرگذار باشد

بیماری آلزایمر منجر به از دست دادن حافظه می گردد و می تواند روی فرآیند فکر کردن و رفتار فرد اثر بگذارد. آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد؛ هرچند مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است.

18. ممکن است سلامت دندان ها را بهبود ببخشد

مصرف چای سیاه ممکن است از دندان ها در برابر پلاک ها، پوسیدگی و سوراخ شدن محافظت کند . بعلاوه ممکن است نفستان را تازه کند. چای سیاه خواص ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد که می توانند از عفونت های استافیلوکوکوئوس پیشگیری نمایند. فلوراید موجود در این نوع چای مانع از پوسیدگی دندان ها می شوند.

علاوه بر این مطالعات گزارش نموده اند که چای سیاه ممکن است در پیشگیری از لکوپلاکیا (که باعث بروز لکه های سفید داخل دهان می گردد) در بیماران مبتلا به کارسینوما (نوعی سرطان) مفید باشد. هرچند باید در نظر داشته باشید که چای سیاه ممکن است دندان ها را لکه دار کند. بهتر است با دندانپزشک در این زمینه مشورت کنید.

19. ممکن است اسهال را درمان کند

یکی دیگر از خواص چای سیاه، درمان اسهال است. در مطالعات مختلف نشان داده شده است که دنبال کردن رژیم غذایی حاوی چای سیاه می تواند احتمال ابتلا به اسهال را تا 20 درصد کاهش دهد. با این وجود به مطالعات بیشتری درباره این خاصیت چای سیاه احتیاج است.

20. خلق وخو را بهبود می بخشد

آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه ممکن است در مبارزه با استرس مفید باشند. این موضوع می تواند خلق وخو را بهبود ببخشد. چای سیاه ممکن است سطح کلسترول خون و فشار خون را تنظیم کند که شاید این مسأله اثرات مثبتی روی خلق وخو داشته باشد. البته توجه کنید که مطالعات در این زمینه محدود هستند.

خواص چای سیاه برای پوست

چای سیاه می تواند به شما یاری کند به پوستی سالم دست پیدا کنید. این نوع چای می تواند با عفونت ها و مسائل پوستی مبارزه کند، علائم پیری پوست را به تأخیر بیندازد و پف زیر چشم را کاهش دهد.

پلی فنول ها و تانن های چای سیاه با جوان سازی سلول های پوستی در ارتباط هستند. هرچند باید قبل از استفاده از چای سیاه برای پوست با متخصص پوست مشورت کنید. در ادامه به تعدادی از خواص چای سیاه برای پوست اشاره شده است.

21. ممکن است از عفونت های پوستی پیشگیری کند

پوست عظیم ترین اندام بدن بوده که ظریف است و به مراقبت ویژه ای احتیاج دارد. بیشتر عفونت های پوستی در نتیحه جمع شدن میکروب ها روی پوست رخ می دهند. کاتچین و فلاونوئید چای سیاه ممکن است در پیشگیری از عفونت های پوستی اثرگذار باشند.

اگر به طور منظم دچار عفونت های پوستی می شوید، در کنار مصرف دارو، چای سیاه بنوشید و با این کار به فرآیند بهبودی عفونت ها سرعت ببخشید. با این حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

22. ممکن است پف زیر چشم را کاهش دهد

پف زیر چشم عارضه ای است که باعث نگرانی زنان و مردان زیادی شده است. این عارضه باعث می گردد خسته به نظر بیایید. علاوه بر این احتمال ابتلا به پیری زودرس پوست را افزایش می دهد. تانن و آنتی اکسیدان های چای سیاه خواص ضدالتهابی دارند و می توانند به سفت کردن پوست و کاهش پف زیر چشم یاری نمایند.

می توانید چای سیاه کیسه ای را در یک لیوان آب جوش بزنید تا رنگ دهد. بگذارید چای خنک گردد. سپس پنبه را در چای بزنید و آن را هر روز به مدت 20 دقیقه زیر چشم های خود قرار دهید. با این کار می توانید فقط در یک هفته شاهد کاهش قابل توجه پف زیر چشم باشید.

23 . ممکن است سرعت پیری زودرس پوست را به تأخیر بیندازد

آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های چای سیاه ممکن است از پوست در برابر پیری زودرس و شکل گیری چین وچروک محافظت نمایند. در مطالعه حیوانی اجرا شده روی موش های آزمایشگاهی بدون مو، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که چای سیاه در مقایسه با چای های دیگر اثربخشی بیشتری در مبارزه با چین وچروک دارد.

24. ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد

چای سیاه غنی از آنتی اکسیدان های مختلف است و شاید در مبارزه با انواع سرطان از جمله سرطان پوست مفید باشد. در یک مطالعه حیوانی روی موش ها، دانشمندان لبنانی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن چای سیاه ممکن است احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. هرچند در این زمینه تحقیقات زیادی روی انسان ها انجام نشده است.

25. ممکن است از پوست در برابر اشعه های فرابنفش خورشید محافظت کند

اشعه های مضر فرابنفش خورشید منجر به سرطان پوست و دیگر مسائل پوستی می شوند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن چای سیاه ممکن است از پوست محافظت کند و خطر ابتلا به مسائل پوستی در اثر مواجهه با اشعه های فرابنفش خورشید را کاهش دهد. به غیر از نوشیدن چای سیاه برای پیشگیری از پیری پوست، می توانید از آن استفاده موضعی هم بکنید. هرچند باید در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

26. ممکن است به فرآیند بهبود زخم ها سرعت ببخشد

محققان مالزیایی در مطالعه اجرا شده روی موش های صحرایی به این نتیجه رسیدند که استعمال عصاره چای سیاه روی زخم ممکن است منجر به افزایش سرعت فرآیند بهبود زخم گردد. در این مطالعه نشان داده شد که عصاره چای سیاه کاهش التهاب و فراوری کلاژن بیشتر را به همراه داشت.

حواستان باشد که چای سیاه را به طور مستقیم روی زخم خود نمالید. به یاد داشته باشید که هیچ مطالعه ای وجود ندارد که ثابت کند استفاده از این روش بی خطر است. بنابراین بهتر است به جای استفاده موضعی از چای سیاه، آن را بنوشید.

27. ممکن است جوش را کاهش دهد

جوش یا آکنه می تواند عزت نفس و اعتمادبه نفس را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بهتر است از محصولات طبیعی برای درمان این عارضه بهره ببرید، چون در مقایسه با داروهای شیمیایی، خطر کمتری دارند. می توانید از خواص چای سیاه برای از بین بردن جوش های خود بهره ببرید.

محققان در یک مطالعه حیوانی به این نتیجه رسیدند که چای سیاه اثرات سفیدنماینده روی پوست داشت. علاوه بر این چای سیاه حاوی آنتی اکسیدان است که ممکن است سموم ایجادنماینده جوش را از بدن خارج نمایند. می توانید این چای را بنوشید یا چای سیاه سرد را با استفاده از یک تکه پنبه ی تمیز روی جوش های خود بمالید. توجه کنید که مطالعات کمی در این زمینه اجرا شده اند.

خواص چای سیاه برای مو

آنتی اکسیدان ها و کافئین چای سیاه ممکن است برای مو هم فوایدی داشته باشند. این نوع چای ممکن است به رشد مو یاری نموده و موها را درخشان کند. خواص چای سیاه برای مو به توضیح زیر است.

28. ممکن است از ریزش مو جلوگیری کند

نوشیدن چای سیاه ممکن است در پیشگیری از ریزش مو مفید باشد. این چای محبوب سرشار از آنتی اکسیدان های متنوع است که از رادیکال های آزاد جلوگیری می نمایند و استرس را کاهش می دهند. این دو عامل (رادیکال های آزاد و استرس) منجر به ریزش مو می شوند.

29. شاید رشد مو را تحریک کند

در مطالعه حیوانی اجرا شده روی موش ها نشان داده شد استفاده موضعی از چای سیاه به مدت دو هفته منجر به تحریک رشد مو شد. البته به مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه احتیاج است. چای سیاه را که به دمای اتاق رسیده، روی پوست سر و موهای خود بمالید. این کار ممکن است به رشد مو یاری کند . قبل از استفاده از چای سیاه روی پوست سر خود با پزشک مشورت کنید.

30. ممکن است موها را درخشان کند

با اینکه تحقیقات در این زمینه محدود هستند، اما تعدادی از شواهد نشان می دهند که چای سیاه ممکن است در درخشان کردن موها اثرگذار باشد. بعد از شستن موهایتان با شامپوی ملایم، چای سیاه به دمای اتاق رسیده را روی موهایتان بریزید. بعد از این کار برای بار آخر موهای خود را آبکشی کنید. این کار را برای چند هفته انجام دهید تا موهایتان نرم تر و درخشان تر شوند.

31. ممکن است به اسم یک رنگ موی طبیعی عمل کند

شواهد نشان می دهند که چای سیاه می تواند به اسم یک رنگ موی عالی می نماید. حنا را با چای سیاه مخلوط کنید و روی پوست سر و موهای بمالید . اجازه دهید به مدت یک تا دو ساعت بماند. سپس موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید. بعد از استفاده از این ترکیب می توانید بلافاصله شاهد تغییر رنگ موی خود باشید .

کلام آخر

چای سیاه نوشیدنی است که هواداران زیادی دارد. بسیاری از افراد روز خود را با نوشیدن یک فنجان چای سیاه آغاز می نمایند. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره خواص چای سیاه صحبت کردیم. گفتیم که این چای فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. بعلاوه می تواند برای پوست و مو مفید باشد.

از جمله خواص چای سیاه می توانیم بهبود سلامت استخوان ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، کاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم، افزایش درخشندگی مو، برطرف کردن جوش و تحریک رشد مو را نام ببریم. حتما این چای را مصرف کنید تا از مواد مغذی و خواص آن بهره مند شوید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 947

به "31 خاصیت منحصر به فرد چای سیاه برای سلامتی بدن، پوست و مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "31 خاصیت منحصر به فرد چای سیاه برای سلامتی بدن، پوست و مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید