10 فرمان برای تماشای فیلم های سینمایی ؛ فیلم بین باشید نه فیلم باز

به گزارش دوست داشتنی ها، به سینما احترام بگذارید و هر فیلمی را در هر موقعیتی و با هر حس وحالی دیدن نکنید. وقتی به هر دلیلی بی حوصله هستید و به زمین و زمان فحش می دهید، چرا باید فیلمی عمیق با مضامین فلسفی را برای دیدن انتخاب کنید؟

10 فرمان برای تماشای فیلم های سینمایی ؛ فیلم بین باشید نه فیلم باز

به گزارش خبرنگاران، فیلم دیدن یکی از تفریحات روزمره است اما اینکه وقت و هزینه تون رو صرف دیدن چه فیلم هایی کنید مهم است. در این مطلب 10 فرمان برای دیدن و لذت بردن هرچه بیشتر از دیدنهای هنر هفتم یعنی سینما را برایتان توضیح دادیم.

1-چگونه فیلم ها را برای دیدن انتخاب کنید

فریب آدم های بدسلیقه و جوگیر را نخورید؛ فرقی نمی نماید یک دوست صمیمی باشد یا منتقدی نام ورسم دار. این جور آدم ها انتخاب خودشان را به شما تحمیل می نمایند و روی قضاوتتان تأثیر می گذارند. معیارهایی فردی برای خودتان تعریف کنید و براساس آنها روی فیلم ها دست بگذارید. کتاب ها، مجلات و اخبار سینمایی می توانند چراغ راهتان باشند. از خودتان بپرسید چرا فیلم ها را دیدن می کنید. برای وقت تلف کردن، برای آموختن، برای شناخت سینما یا حتی برای پزدادن و عقب نماندن از قافله؟ اگر به استقلال فکری برسید خیلی زود عیار فیلم ها را تشخیص می دهید و فریب تبلیغات غلط انداز را نمی خورید. اگر رودست خوردید عقب ننشینید. کار خودتان را بکنید و در سالن های تاریک سینما در پی اثر دلخواه خود بگشت. هیچ چیز به میزان کشف یک فیلم درخشان حال یک سینمادوست را خوب نمی نماید.

2-چگونه فیلم ها را درست دیدن کنید

به سینما احترام بگذارید و هر فیلمی را در هر موقعیتی و با هر حس وحالی دیدن نکنید. وقتی به هر دلیلی بی حوصله هستید و به زمین و زمان فحش می دهید، چرا باید فیلمی عمیق با مضامین فلسفی را برای دیدن انتخاب کنید؟ وقتی پلک هایتان دائما روی هم می افتد یا گرسنگی امانتان را بریده، چرا یک فیلم احتمالاً مهم را قربانی شرایط نامناسبتان می کنید؟ فیلم ها برای یکپارچه دیدن ساخته شده اند؛ برای دیدن در فضایی آرام و به دور از استرس های روزمره. فیلم دیدن را یک آیین بدانید و برایش تقدس قایل باشید. آنها را با هرکسی و در هرجایی دیدن نکنید. وقتی روی فیلمی برای دیدن دست می گذارید خودتان را مهمان یک دنیا نو می کنید. پس آداب مهمانی را رعایت کنید.

3-چگونه از دیدنی فیلم های بد لذت ببرید

اشتباه نکنید. سینما فقط در فیلم های خوب خلاصه نمی گردد. هر فیلمی از همان سکانس های اول معین می نماید که چطور باید با آن روبرو شویم؛ یک اثر تأمل برانگیز، یک فیلم سرگرم نماینده یا یک محصول خیره نماینده. مهم این است که از هر فیلم در حد خودش انتظار داشته باشیم. فیلم های بد الزاما آثار اعصاب خردکنی نیستند؛ خصوصا اگر آنها را یک کارگردان نام ورسم دار یا پرمدعا ساخته باشد. این فیلم های بد مایه مضحکه عام و خاص می شوند و آدم را از خنده روده بر می نمایند. نمونه اش یه عاشقانه ساده سامان مقدم که وقتی پارسال در جشنواره فجر به نمایش عایدی ایده ها و دیالوگ های خود را تا مدت ها به موضوع شوخی های منتقدان تبدیل کرد. اگر با این دید به استقبال فیلم های بد برویم، اگر لذت نبریم حداقل حرص نمی خوریم.

4-چگونه تجربه حضور در سینما را بازسازی کنید

دیدنی فیلم های سینمایی در خانه مثل رانندگی با یک ماشین مدل بالا در خیابانی پر از سرعت گیر است. فیلم ها برای دیدن در سالن سینما ساخته شده اند و دیدنشان در تلویزیون های غول پیکر و مانیتورهای بزرگ فقط می تواند تجربه حضور در سالن سینما را تا حد کمی بازسازی کند. اگر به هر دلیلی از فرصت دیدنی آنها محروم هستیم نباید به دیگر الزامات دیدنیشان پشت پا بزنیم و آثار نام ورسم دار سینمایی را در اتاقی روشن روی مانیتورها و تلویزیون های کوچک ببینیم. آن هم با زیرنویس های سرهم بندی شده و غیرقابل اعتمادی که معلوم است مترجمشان از درس زبان دبیرستانش هم به راحتی نمره نگرفته. حساب کسانی هم که بی توجه به اهمیت باند صدا به دیدنی نسخه های دوبله شده فیلم ها می نشینند و براساس آنها نظرات ظاهراً کارشناسانه می دهند با کرام الکاتبین است.

5-چگونه با خواندن نقد، لذت دیدنی فیلم ها را مضاعف کنید

شکیبا باشید و نقدها را قبل از دیدنی فیلم ها نخوانید. با این کار فقط لذت خود را از دیدنی فیلم ها از بین می برید و هنگام دیدنیشان برای حرف های منتقد دنبال مصداق می گشت. قبل از دیدن فیلم ها فقط ریویو بخوانید و تا حد ممکن بدون پیش فرض وارد سینما شوید. تازه بعد از دیدنی فیلم است که می توانید به سراغ نقدها بروید و به مکالمه ای دونفره با نویسنده شان مشغول شوید. جمله های نویسنده را از فیلتر فکرتان بگذرانید و به جای قبول صددرصدی آنها با دریافت های فکری تان مقایسه کنید و به یک ارزیابی دقیق برسید. البته همان قدر که نقد خوب می تواند لذت دیدنی فیلم را دوچندان کند نقد بد می تواند حسابی حرص آدم را دربیاورد. اما تاریخ سینما با هیچ کس به میزان منتقدان غرض ورز و نان به نرخ روز خور بی رحم نبوده.

6-چگونه دیدنی فیلم را به یک کلاس درس تبدیل کنید

درست است که سینما کلاس درست نیست اما هیچ چیز به میزان دیدنی فیلم های خوب و ماندگار نمی تواند سلیقه سینمایی تان را تربیت کند و اصول فیلمسازی را به شما بیاموزد. هر فیلم خوب یک کارگاه فیلمسازی بی دردسر و کم هزینه است که استادش نه عبوس و سخت گیر بلکه دوست داشتنی و شکیبا است. کم نبوده اند فیلمسازانی که با دیدنی چندباره و دقیق فیلم های بزرگان سینما و عقب و جلوکردن سکانس های آنها خودشان هم به یکی از بزرگان هنر هفتم تبدیل شده اند. نمونه اش اورسن ولز که قبل از ساخت خبرنگاران کین 40 بار دلیجان فورد را دیده بود یا استیون اسپیلبرگ که هنوز هم قبل از آغاز هر فیلمی یک بار دیگر به دیدنی هفت سامورایی کوروساوا می نشیند. شک نکنید که هیچ استادی بهتر از سینما برای یادگرفتن سینما وجود ندارد.

7-چگونه فیلم ها را براساس نظمی سینمایی دیدن کنید

برای این که به یک سینماشناس حرفه ای تبدیل شوید با فیلم دیدن های پراکنده و باری به هر جهت وداع کنید. فیلم ها را باید براساس نظمی منطقی و حساب شده دیدن کرد و از همین طریق به تحلیل های قابل اعتنا در خصوصشان رسید. سینما صدواندی سال عمر نموده و هیچ کدام از ما آن قدر خوش شانس نبوده ایم که همه آثار دیدنیی را در زمان اکرانشان دیده باشیم. پس باید دست به کار شویم و در اولین فرصت فیلم های جامانده را به لیست دیده شده های خود اضافه کنیم. دیدنی این فیلم ها براساس نام فیلمساز، ژانر، سال ساخت یا حتی کشور سازنده برترین راه ممکن است. در این صورت فکرمان را به شکلی کاملاً طبقه بندی شده با سیر تحول سینما آشنا می کنیم و آن را با اطلاعات پراکنده و تصاویر جسته وگریخته پر نمی کنیم.

8-چگونه دیدنی فیلم رابا دیدنی سریال اشتباه نگیرید

فیلم ها آنچه گذشت ندارند و وقت محدودشان را به خاطر حواس پرتی شما حرام نمی نمایند. دیدنی فیلم ها بیش از هرچیز به حواس جمع احتیاج دارد و فکر منسجم. نمی توان هم روزنامه خواند هم فیلم دیدن کرد. نباید هم غذا خورد و هم به دیدنی فیلم نشست. نمی گردد هم با موبایل وررفت و هم فیلم دید. فیلم ها را نباید مثل برخی از سریال ها زیرچشمی یا یک سکانس در میان دید و به کوشش های دقیق سازندگانشان خیانت کرد. هرچند این روزها عادت سریال بینی بدجور میان همه رواج پیدا نموده و مصون ماندن از عوارض آن دشوارتر از گذشته شده اما یک فیلم بین حرفه ای به خوبی می داند اگر به آیین دیدنی فیلم ها پایبند نماند خیلی زود به یک فیلم باز پرمدعا تبدیل می گردد که از فیلم ها فقط اسامی شان را می داند.

9-چگونه روند فیلم بینی خود را ثبت کنید

تمام فیلم هایی را که می بینید لیست کنید. فرقی نمی نماید دفترچه ای کوچک را به این کار اختصاص دهید یا یک فایل وُرد. مهم این است که روند فیلم بینی را ثبت کنید و هرچند وقت یک بار سری به آن بزنید. اسامی فیلم هایی را که دیده اید مرور کنید و به تاریخ دیدنی هرکدام دقت کنید. وقفه های ایجادشده در روند فیلم بینی تان را به یادبیاورید و از بروز مجدد آنها جلوگیری کنید. برای این که توان ارزیابی و تحلیل خود را تقویت کنید نظرتان را در خصوص هر فیلم در چند جمله کوتاه کنار نامش ثبت کنید. مطمئن باشید چند سال بعد که به فیلمتان سر می زنید با یک دفتر خاطرات روبرو می شوید که هم حسابی سرگرمتان می نماید و هم روند رشد سلیقه سینمایی تان را در گذر زمان به خوبی نشان می دهد.

10-چگونه از فیلم هایی که دیده اید تعریف کنید

ذوق زده نشوید و خویشتن دار باشید. هیجانتان را بعد از دیدنی یک فیلم خوب کنترل کنید و با تعریف خلاصه داستان آن برای اطرافیان ناله و نفرینشان را به جان نخرید. هیچ خیانتی در عالم سینما بدتر از تعریف داستان فیلم ها برای این و آن وجود ندارد. با این کار یک علاقه مند بالقوه را به فردی بی تفاوت تبدیل می کنید که دیگر نمی تواند روبروه ای صحیح با فیلم ها داشته باشد. به جایش در اولین فرصت نسخه ای باکیفیت از فیلم محبوبتان را به دوست مورد نظر برسانید و درحالی که با احتیاط کلمه های خود را انتخاب می کنید دیدنی فیلم را به او توصیه کنید؛ بدون مقایسه آن فیلم با آثار دیگر، بدون اشاره به اوج وفرود داستانی آن، بدون اشاره به کیفیت بازی بازیگران، و البته بدون اشاره به سرانجام بندی.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1402 بروزرسانی: 25 مرداد 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1523

به "10 فرمان برای تماشای فیلم های سینمایی ؛ فیلم بین باشید نه فیلم باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فرمان برای تماشای فیلم های سینمایی ؛ فیلم بین باشید نه فیلم باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید