موزه شانگهای جایی که تاریخ و فرهنگ مردم چین به تصویر کشیده شده است

به گزارش دوست داشتنی ها، خبرنگاران/خراسان رضوی تعلق خاطر داشتن به گذشته یکی از ویژگی های انسان بودن است. هیچ انسانی وجود ندارد که به تاریخ خود علاقه نداشته باشد. موزه ها یکی از مکان هایی است که می توان سیر تحول تاریخی را در آن مشاهده کرد و به دلیل اهمیت حفظ آثار به جا مانده تاریخی، اشکال مختلف راه اندازی موزه در جهان مورد توجه قرار می گیرد.

موزه شانگهای جایی که تاریخ و فرهنگ مردم چین به تصویر کشیده شده است

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

موزه شانگهای چین که یکی از معروف ترین جاذبه های چین است، در میدان مردم این شهر واقع شده است. قدمت این موزه به سال 1952 می رسد اما ساختمان فعلی موزه شانگهای که بازدیدنمایندگان زیادی نیز داشته، در سال 1996 بازسازی شده است.

از موزه شانگهای چین به عنوان گنجینه هنر باستانی چین نیز یاد می نمایند که فلسفه کهن مردم این سرزمین در آن به نمایش در آمده است. گفته شده این موزه در ابتدا به عنوان انجمن سلطنتی آسیایی و بخش هایی از آن نیز به عنوان موزه موسسات خارجی با نمایش آثار متعلق به اقلیت ها، فعالیت می نموده است.

یکی از ویژگی های این موزه ساختمان آن است که می توان مفاهیم و باورهای مردم چین را در طراحی آن مشاهده کرد؛ از آنجایی که در فرهنگ مردم چین دایره به معنی آسمان و مربع نماد زمین است، بازدیدنمایندگان می توانند این دو مفهوم را در طراحی ساختمان این موزه به وضوح ببینند. طراحی بیرونی موزه شانگهای در قسمت فوقانی شامل یک ساختمان مدور است که روی یک سازه مربع شکل قرار گرفته است.

در موزه شانگهای چین 11 گالری و بیش از 120 هزار اثر متعلق به دوران تاریخی چین، آن هم در پنج طبقه برای علاقه مندان به نمایش درآمده است که از جمله آن باید به آثار برنزی، مجسمه های سنگی و گچی، نقاشی های مرکب، سرامیک، آثار خوشنویسی، مُهر، آثار هنری قومیت های مختلف و انواع سکه اشاره نمود؛ این موزه علاوه بر آثاری که گفته شد، دارای تالار نمایش هنرهای خارجی و اقلیت ها نیز هست.

همانطور که گفته شد این موزه میزبان تاریخ هنرهای مردم چین از زمان باستان تا حال حاضر این کشور در طول دوره های مختلف بوده که همین موضوع موزه شانگهای را به شهرت خاصی در بین علاقه مندان به تاریخ تبدیل نموده است.

در مورد تاریخ دقیق بازگشایی این موزه باید گفت که موزه شانگهای در سال 1952 میلادی در باشگاه اسپریس بازگشایی شد و زمین فعلی که موزه در آن مستقر شده است در سال 1992 توسط دولت تدارک دیده شد و ساختمان فعلی موزه شانگهای در سال 1996 به بهره برداری رسید.

ساختمان فعلی این موزه در حال حاضر چیزی حدود 29.5 متر ارتفاع و بیش از 39 هزار متر مربع مساحت دارد که یک معمار محلی چینی آن را طراحی نموده و به عقیده کارشناسان به خوبی توانسته است از پس این کار برآید.

در مورد الگوی ساخت این موزه گفته شده است که از یک مجموعه برنزی چینی به نام دینگ الگو گرفته شده و در حال حاضر این مجموعه در خود موزه به نمایش گذاشته شده است و علاقه مندان می توانند از آن بازدید نمایند.

یکی دیگر از بخش های این موزه که هواداران خاص خود را دارد نمایشگاه برنزی مجموعه است که برای نگهداری از محصولات برنزی تاریخی کشور چین ساخته شده است. در این نمایشگاه علاقه مندان می توانند بیش از 400 اثر تاریخی برنزی که دارای رنگ سبز تیره هستند را مشاهده نمایند.

در این بخش هم چنین یک گنجینه ارزشمند به نام دا کینگ دینگ وجود دارد که یک سه پایه با ارتفاع 93 سانتی متر و وزن معادل 201 کیلوگرم بوده که در زمان سلسله ژو ساخته شده است. بر روی این اثر هنری علاوه بر الگوهای بسیار ظریف و هنرمندانه ، متن های تاریخی نیز نوشته شده است.

از دیگر نمایشگاه های موزه شانگهای هم چنین باید به نمایشگاه سرامیکی این موزه اشاره نمود؛ در این نمایشگاه نیز بیش از 500 قطعه سرامیکی وجود دارد که بعضی از آن ها مربوط به عصر نئولی چین است، در این نمایشگاه بازدیدنمایندگان می توانند گلدان هایی رنگی، سلادون ها و گلدان های شیشه ای سه رنگی را مشاهده نمایند.

نمایشگاه مجسمه سازی یکی دیگر از بخش های این موزه است که میزبان مجموعه گسترده ای از مجسمه های تاریخی است که در رنگ های مختلف سیاه، قرمز و طلایی ساخته شده اند. یکی از مجسمه های معروف این نمایشگاه مجسمه رئیس کاشیاپا بوده که مربوط به سال های 618 میلادی تا 907 میلادی است.

مجسمه هایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده اند، از دوران جنگ سرد تا سلسله مینگ هستند که بیشتر مجسمه ها مذهبی(بودا) بوده و نشان دهنده سبک هنری ساخت چهره های ظریف در دوره های Qi و Sui شمالی است.

نمایشگاه بعدی که در این موزه برپا شده است مربوط به مصنوعات سرامیکی است. در این بخش حدود 500 اثر هنری از سلسله های مختلف در طول تاریخ چین جمع آوری و به نمایش گذاشته شده است، این بخش از موزه به واسطه مجموعه های سرامیکی از ارزش بالایی برخوردار است.

تمام افرادی که به تاریخ چین علاقه دارند می دانند که در بین مردم چین نقاشی بسیار رونق داشته است. به همین منظور در موزه شانگهای چین نمایشگاهی با عنوان نقاشی های چینی دایر شده که نقاشی های موجود در آن متعلق به دوره های متفاوت تاریخی چین است. علاقه مندان در بازدید از این نقاشی ها می توانند فرهنگ چین را بهتر درک نموده و بشناسند.

نمایشگاه آثار خوشنویسی بخش دیگری از این موزه است که در آن آثاری همچون ثبت نقوش و نوشته های خطی بر روی استخوان های کوچک تا آثار خوشنویسی مربوط به سلسله چینگ به چشم می خورد. در این نمایشگاه همچنین توسعه هنر، سبک های متفاوت هنری و آثار استادان برتر، به ترتیب سلسله های تاریخی به نمایش گذاشته شده اند.

نمایشگاه هنر اقلیت های ملی یکی دیگر از بخش های مهم موزه شانگهای چین است که در آن بیش از 600 صنایع دستی از اقلیت های قومی متعدد چینی به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه سکه های چینی از دیگر بخش های قابل توجه این موزه است که 700 سکه از مجموعه سکه هایی که توسعه پول و رشد چین در مبادلات مالی را رقم زدند، به نمایش درآمده است. در این گالری سکه هایی از زمان نوسنگی تا سکه های طلای ایرانی که به وسیله جاده ابریشم وارد کشور چین شده بودند نیز وجود دارد.

کارشناسانی که در حوزه موزه ها فعالیت می نماید، معتقدند که این موزه در سطح بالایی از کلاس جهانی در کنار موزه لوور پاریس و موزه ملی آمستردام قرار گرفته است و اینکه تاریخ دوره های مختلف مردم چین را به طور کامل در معرض نمایش قرار داده است از ویژگی های شاخص این مجموعه است.

منبع:

www.chinahighlights.com

www.chinadiscovery.com

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 546

به "موزه شانگهای جایی که تاریخ و فرهنگ مردم چین به تصویر کشیده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه شانگهای جایی که تاریخ و فرهنگ مردم چین به تصویر کشیده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید