ماه خونی فردا در اقیانوس آرام، امکان رصد ابرماه در ایران

به گزارش دوست داشتنی ها، محسن شریفی کارشناس نجوم در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ماه گرفتگی کاملی که تحت اسم ماه خونی در تاریخ فردا 26 می رخ می دهد تنها در اقیانوس آرام شمالی و جنوبی قابل رویت است و فقط اهالی ساکن در خشکی های این منطقه می توانند این ماه گرفتگی را رصد نمایند.

ماه خونی فردا در اقیانوس آرام، امکان رصد ابرماه در ایران

وی با بیان اینکه در این ماه گرفتگی ماه در سایه کامل زمین قرار می گیرد، گفت: به علت اینکه این ماه گرفتگی به صورت کامل است، سرخ رنگ دیده می گردد به همین علت از آن به اسم ماه خونی یاد می نمایند.

وی با بیان اینکه زمان گرفت کامل، 14 دقیقه به طول می انجامد، گفت: در این زمان کوتاه ماه به صورت قرمز رنگ برای بخش عظیمی از قاره اقیانوسیه قابل رویت است.

کارشناس نجوم با اشاره به زمان آغاز و خاتمه این ماه گرفتگی گفت: این ماه گرفتگی 26 می به وقت جهانی در ساعت 8:47:39 و 13:49:44 به خاتمه می رسد. در واقع این ماه گرفتگی به ساعت ایران از 13:17:39 آغاز و 18:19:44 تمام می گردد. این زمان ماه گرفتگی از ابتدای گرفت جزئی تا خاتمه ماه گرفتگی است.

وی اضافه کرد: به علت اینکه در زمان این ماه گرفتگی در ایران ماه در زیر افق قرار می گیرد نمی توانیم این رویداد را رصد کنیم.

شریفی گفت: بعلاوه در همین زمان ماه در حضیض مداری قرار می گیرد به این معنا که ماه در نزدیک ترین فاصله به زمین بوده و مقدار ظاهری آن چند دقیقه قوسی عظیم تر دیده می گردد؛ اصطلاحاً به این حضیض مداری ماه، سوپر مون یا ابرماه هم گفته می گردد که در کل کره زمین از جمله ایران می توانند این عظیمی ماه را رصد نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 976

به "ماه خونی فردا در اقیانوس آرام، امکان رصد ابرماه در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماه خونی فردا در اقیانوس آرام، امکان رصد ابرماه در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید