قوی ترین و حرفه ای ترین پردازنده های دسکتاپ اپل با کارایی خیره کننده معرفی شدند

به گزارش دوست داشتنی ها، اپل رسما قوی ترین پردازنده های مک تاریخ خود را معرفی کرد: M1 Pro و M1 Max نسل بعدی پردازنده M1 هستند که سال گذشته معرفی گردید و در قلب مک بوک پروهای این شرکت نشست.

قوی ترین و حرفه ای ترین پردازنده های دسکتاپ اپل با کارایی خیره کننده معرفی شدند

تراشه اصلی M1 نزدیک به یک سال پیش به عنوان اولین تراشه داخلی اپل و مبتنی بر معماری ARM معرفی گردید و شاهد بودیم که روی لپ تاپ های مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی و بعدا روی مک مینی و آی مک 2021 و آیپد پرو نهاده شد و باعث فروش بالای این محصولات شد. این تراشه و نسل بعدتر آن به شدت اینتل و پردازنده هایش را به چالش کارایی دعوت می نمایند و موازنه بازار را به هم می ریزند.

اکنون، اپل نسل نوی از این پردازنده را با مدل های M1 Pro و M1 Max معرفی کرد و اولین لپ تاپ هایی که مبتنی بر این تراشه ها روانه بازار خواهند شد؛ مک بوک پرو 16 و 14 اینچی هستند که باز همین امشب معرفی گردیدند.

هر دو تراشه براساس فناوری ساخت 5 نانومتری توسعه داده شده و همان طور که اپل وعده داده بود؛ در کارایی و گرافیک یک جهش بزرگ نسبت به M1 دارند.

در پردازنده M1 Pro، اپل می گوید در CPU تا 70 درصد بهبود کارایی و در گرافیک تا دو برابر بهبود کارایی را نسبت به M1 شاهد هستیم. در حالی که معماری پردازنده M1 Pro همان قبلی است ولی اپل سطح سخت افزار را به شدت افزایش داده است تا به یک پردازنده با 10 هسته مرکزی برسد که 8 هسته اصطلاحا برای کارایی بالا (performance cores) و 2 هسته برای راندمان بالا (efficiency cores) طراحی شدند و همراه با 16 هسته GPU و اجرای 2048 دستور اجرایی در یک ثانیه روی یک بورد ارائه می شوند.

پردازنده های نو اپل از مقدار رم بیشتری هم پشتیبانی می نمایند. پردازنده M1 Pro از حداکثر 32 گیگابایت رم پشتیبانی می نماید و اگرچه باز مانند معماری M1 باید رم با خود پردازنده ترکیب و ادغام گردد ولی به یک پهنای باند حافظه 200 گیگابایت بر ثانیه مجهز است. به طور کلی، پردازنده M1 Pro دارای 33.7 میلیارد ترانزیستور است که تقریبا دو برابر M1 می گردد.

اپل در همین پردازنده متوقف نشده است و تراشه قدرتمندتری به نام M1 Max معرفی کرد که باز دارای 10 هسته پردازشی مشابه M1 Pro ولی با 32 هسته گرافیکی GPU و 4096 واحد دستورالعملی است. این پردازنده از حداکثر 64 گیگابایت رم با پهنای باند 400 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می نماید.

اپل می گوید پردازنده M1 Max دارای کارایی گرافیکی چهار برابر M1 است و از 57 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده که بزرگ ترین تراشه ساخت اپل تا کنون می گردد. با این تراشه های نو اپل می توانید حداکثر چهار نمایشگر را به یک دستگاه وصل کنید.

برای مقایسه، باید بدانید که پردازنده M1 اپل دارای 8 هسته پردازشی فیزیکی بود که 4 هسته در کارایی بالا و 4 هسته در راندمان بالا کار می کردند و حداکثر از 8 الی 16 گیگابایت رم پشتیبانی می کرد. پردازنده گرافیکی M1 نیز دارای 7 الی 8 هسته پردازشی بود.

اپل وعده داده است پردازنده های نو M1 Pro و M1 Max تا 1.7 برابر کارایی CPU بهتر بر وات در مقایسه با M1 ارائه بدهند. همین طور، اپل مانند دیگر کنفرانس های خود، کلی آمارهای مقایسه ای و مبتنی بر نمودار ارائه نموده است که مبنای بسیاری از آن ها کاملا تعیین نیست و باید در عمل دید کارایی پردازنده های نو این شرکت چقدر است و در مقایسه با پردازنده های اینتل، چه محکی می خورند.

بعضی اسلایدهای مقایسه ای ارائه شده از سوی اپل را در پایین آوردیم:

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1091

به "قوی ترین و حرفه ای ترین پردازنده های دسکتاپ اپل با کارایی خیره کننده معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوی ترین و حرفه ای ترین پردازنده های دسکتاپ اپل با کارایی خیره کننده معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید